DAG 4

torsdag

Introduktion

Saml børnene og fortæl, at I nu skal arbejde med Stærke Sammen igen og at I skal starte på samme måde, som I har gjort de andre gange. Stå gerne med talerøret mens du taler og spørg børnene, om der er nogen af dem, der kan huske, hvad I plejer at begynde med (‘Mærk dig selv-øvelsen’). Giv ’talerøret’ til den, der svarer, så det bliver tydeligt for børnene, hvordan I bruger det. Husk selv at holde det i hånden, når du taler. Fortæl, at I i dag også skal prøve en ’hviskeleg’, og at I slutter af med at synge Stærke Sammen-sangen, som de kender fra de andre dage. 

Tidsforbrug: 1,5-2 time 

ØVELSE 1 - 'MÆRK DIG SELV'

Materialer til øvelsen

  • Oplæsningsarket: “Mærk dig selv”. 
  • Eventuelt et roligt stykke musik, som I kan afspille i baggrunden, mens øvelsen bliver læst op. Hvis I vælger at bruge et stykke musik, skal det kun være melodi og ingen sang.  
  • Eventuelt puder eller underlag til at ligge på. 

Formål med øvelsen

At børnene lærer at slappe af, mærke sig selv, at få en bevidsthed om deres egne kroppe og på sigt bliver gode til at mærke egne grænser. 

Denne øvelse er gennemgående i hele Stærke Sammen-materialet, og I vil derfor arbejde med den hver gang, I arbejder med materialet. Når børn i en tidlig alder lærer at mærke deres egne kroppe, bliver det nemmere for børnene at identificere ting, som de ikke synes er rare, og som overskrider deres personlige grænser. 

Beskrivelse af øvelsen

Børnene skal røre ved den kropsdel, du nævner (eksempelvis en arm). Øvelsen inddrager følesansen, og styrker børnenes motorik og kropsbevidsthed. Det kan være svært for især de yngste børn, at røre en kropsdel mens den bliver nævnt – så det er vigtigt, ikke at gå for hurtigt frem. Øvelsen bidrager til, at børnene lærer at mærke sig selv. 

Øvelsesvejledning - sådan gør du 

  1. Bed børnene om at sætte sig eller lægge sig ned på gulvet. De enkelte børn bestemmer selv, hvad de synes er rarest.
  2. Fortæl børnene, at I nu skal lave en øvelse, hvor I skal lære jeres kroppe at slappe helt af. 
  3. Fortæl børnene, at du vil læse øvelsen op (eventuelt med rolig musik i baggrunden), og at børnene skal prøve at gøre det, som du fortæller dem. Det kan eksempelvis være at røre ved armen.
  4. Fortæl børnene, at de kun skal mærke på sig selv og altså ikke røre ved hinanden.
  5. Fortæl børnene, at de selv bestemmer, om de vil have åbne eller lukkede øjne – alt efter, hvad de synes er rarest.
  6. Læs øvelsen op for børnene langsomt og roligt, så de har tid til at mærke sig selv og lade roen falde over sig. Vis eventuelt på dig selv, hvordan børnene skal gøre. 

             

            ØVELSE 2 - HVISKELEG

            Formål med øvelsen

            At skabe nærhed og at styrke børnenes koncentration, samarbejde og fællesskab. 

            Beskrivelse af øvelsen

            Gammel fællesleg, hvor børnene skal lytte opmærksomt og hviske et ord videre. Det er ikke et mål, at børnene skal sige det rigtige ord, men at de har det sjovt, og at legen styrker deres nærhed og fællesskab. Børnene må gerne grine, når ordet bliver sagt højt til sidst - bare det er fællesskabet, der er i fokus. Det kan være sjovt at høre, hvad ordet ender med at være, men det handler ikke om at finde ud af, hvem der ændrede ordet.

             Øvelsesvejledning - sådan gør du

            1. Bed børnene om at sætte sig i en rundkreds. 
            2. Fortæl, at I nu skal lege en hviskeleg – en leg, hvor I skal hviske et ord til hinanden, og hvor ordet skal hele vejen rundt i rundkredsen. 
            3. Fortæl børnene, at de skal hviske det ord videre, som de har hørt. Det kan godt være, at de hører et andet ord end det, der egentlig blev sagt – og det er helt okay. 
            4. Når ordet er blevet hvisket hele vejen rundt, skal den sidste person i rundkredsen sige ordet højt. 
            5. Start med at hviske et ord til det barn, der sidder ved siden af dig. 
            6. Hvisk gode og positive ord til barnet (for eksempel kærlighed, venskab, sommerferie). 

                      Variation

                      Hvis børnene synes, at legen er svær, udfordrende eller grænseoverskridende, kan I prøve at sende et håndtryk rundt i rundkredsen. Start med at give det første barn et håndtryk, og bed ham/hende om at give det næste barn et håndtryk, indtil håndtrykket er kommet hele vejen rundt. I denne variation af legen er der stadig fokus på samarbejde og børnenes koncentration. Fortæl børnene, at det håndtryk, de sender videre, ikke må være hårdt, så det gør ondt. 

                                 

                                TIPS TIL ØVELSEN

                                I en gruppe med ældre børn kan børnene skiftes til at starte med at sige et ord. Dog skal I understrege, at de kun må sige positive ord, som man bliver glad af at høre. 

                                Denne leg kan for nogle børn opleves som grænseoverskridende – både fordi man sidder så tæt på hinanden, men også hvis de synes, det er pinligt eller ubehageligt, hvis man ikke kan høre det ord, der bliver hvisket. Hvis I oplever, at børnene reagerer sådan på legen, er det en god idé, at I løbende vender tilbage til legen, da børnene på den måde kan blive fortrolige med den og dermed være med til at styrke fællesskabsfølelsen i gruppen, når de kan grine med hinanden eller kommer til at lykkes med at få hvisket det rigtige ord. Det er selvfølgelig vigtigt, at I italesætter og anerkender børnenes reaktioner på legen. Fortæl eksempelvis børnene, at det netop er det Stærke Sammen-sangen handler om, at vi hjælper hinanden med at komme igennem legen sammen. 

                                ØVELSE 3 - STÆRKE SAMMEN-sangen

                                Materialer til øvelsen 

                                • Stærke Sammen-sangen (eventuelt også tekst og akkorder).
                                • Udstyr til at afspille Stærke Sammen-sangen med tilhørende video (eksempelvis en tablet).   

                                Formål med øvelsen
                                At børnene gennem sang lærer om deres ret til at sige fra, hvis nogen gør noget ved dem, som ikke er rart.  

                                Beskrivelse af øvelsen
                                Sangen er skrevet på en enkel melodi, så den er nem at synge med på. Derudover er der lavet simple fagter, som bliver vist på video af børn i 6-7-årsalderen. På den måde kan de mindre børn lære af de ældre børn, og de ældre børn kan spejle sig i jævnaldrende.    

                                Sangen er, ligesom kropsøvelsen ‘Mærk dig selv’, en fast del af materialet. I skal synge sangen og lave fagterne sammen, hver gang I arbejder med Stærke Sammen-materialet. For de små børn er det måske i begyndelsen bare en sangleg med sjove fagter. Efterhånden som børnene synger sangen igen og igen, vil de forhåbentligt forstå, at sangen handler om deres basale rettigheder. Målet er, at sangen på sigt lærer dem at sige fra, hvis der nogen, der gør noget ved deres kroppe, som de ikke kan lide. Samtidig lærer de også at sige det til andre, hvis der er noget, der føles forkert, og som de ikke kan lide.   

                                Øvelsesvejledning - sådan gør du

                                1. Saml børnene i en rundkreds.  
                                2. Fortæl, at nu skal I lære en sang, som I kommer til at synge, hver gang I laver Stærke Sammen-lege og øvelser. 
                                3. Først skal I høre og se sangen – det er nemlig en sang, hvor I skal gøre noget med jeres kroppe, imens I synger.  
                                4. Afspil Stærke Sammen-sangen med fagter for børnene. 
                                5. Afspil gerne sangen et par gange, og prøv, om I kan gøre de samme ting, som børnene i videoen.