Børnerettighedsdagen er en betydningsfuld begivenhed, der markerer vigtigheden af, at alle børn har rettigheder. Børnerettighedsdagen giver grundskoleelever og undervisere mulighed for at udforske og diskutere børn og unges rettigheder - både i forhold til tidens store tendenser og i forhold til børn og unges egen hverdag.
Børn har ret til beskyttelse mod mobning, beskyttelse mod vold og krænkelser, mod at få billeder delt uden samtykke og mod at blive mødt af skadeligt indhold. Børn har ret til at blive hørt, forstået og taget alvorligt. De har ret til at kunne udtrykke sig uden at blive mødt med had. Kort sagt: børn og unges rettigheder griber ind alle steder i deres liv, og derfor er det vigtigt, at alle kender, forstår og kan handle på børns rettigheder. Det bruger vi Børnerettighedsdagen til at markere.
I år falder Børnerettighedsdagen onsdag den 20. november 2024.
På Børnerettighedsdagen onsdag d. 20. november fejrer Red Barnet sammen med elever over hele landet tilblivelsen af FN’s Børnekonvention. Fordi vi fejrer børnenes rettigheder, er det også vigtigt, at det bliver børnenes dag. Det er derfor elever fra både Trongårdsskolen i Lyngby, Tilst Skole i Aarhus og Lyshøjskolen i Kolding, der har været med til at påvirke temaet for dagen, indoldet i undervsiningsmaterialet og kommet med bud på fælles aktiviteter, der kan laves på tværs af klassetrin.
Eleverne har blandt andet valgt, at dagens tema i år er tryghed. Tryghed som tema, kan dække over mange ting, da det, ifølge dem, er en stor grundsøjle i den gode barndom.
Følelsen af tryghed er gennemgående for mange af artiklerne i FN’s Børnekonvention. Det er en grundlæggende ret for alle børn, men vi bliver dagligt mindet om, at tryghed er en mangelvare for børn hver dag i hele verden. Det var også en del af overvejelserne, da eleverne fra Trongårdsskolen drøftede betydningen af tryghed.
Begrebet er tæt knyttet til sikkerhed, beskyttelse og overlevelse i krig og konflikt.
Tryghed handler dog også om at forstå og respektere hinandens grænser og at vide, hvornår man selv føler sig tryg, og hvordan man får andre til også at føle sig trygge. Det er afgørende for at indgå i gode fællesskaber.
Vi opfordrer jer til at inddrage jeres elever i jeres planlægning af dagen. Vi har udarbejdet en inddragelsesguide med måder, hvorpå I bedst får hørt elevernes stemmer.
Tilmeld jer Børnerettighedsdagen og modtag forud for dagen gratis og let tilgængelige undervisningsmaterialer med øvelser, der kan skabe samtaler om tryghed i jeres klasse. I får også - som noget nyt - en digital festpakke, så Børnerettighedsdagen bliver en festdag på jeres skole.
Vi glæder os til at fejre dagen sammen med jer!
Vejledende program som inspiration til jeres Børnerettighedsdag
08:00 – 08:30: Slå dagen an for alle elever ved en fælles morgensamling. Her kan I fx synge sange og holde tale om hvorfor I har dedikeret dagen til at fokusere på børns rettigheder.
08:30 – 09:30: Undervisning og øvelser i klasserne om temaet ’tryghed’. Alle mellemtrin og udskolingsklasser anbefales at starte dagen med første øvelse: dialogværktøjet Børnebarometeret, som vil kredse sig både om temaet ’tryghed’ og om børn og unges kendskab til deres rettigheder.
09:30 – 10:00 = PAUSE
10:00 – 11:30: Mulighed for at arbejde med temaet ’tryghed’ med afsæt i elevernes egne idéer og forslag, som I har talt om forud for dagen. Overvej hvilke områder I kan sætte i spil, der ikke er klasselokalet.
11:30 - 12:00 = PAUSE
12:00 – 13:30: Fælles afrunding af dagen for alle elever på festlig manér. Måske dagen kan synges ud, at alle mødes og spiser noget sammen og taler om hvad de har lært på dagen – eller udsmykker skolen med flotte kreative værker fra dagen.
ENGAGEMENT OG DELTAGELSE
Børn og unges medbestemmelse og indflydelse er centrale værdier for den danske grundskole, og i Red Barnet vil vi gerne støtte skoler i at bringe børn og unges stemmer tydeligere frem. Red Barnet anbefaler derfor, at I bruger Børnerettighedsdagen til at bringe elevernes stemmer i spil, og også denne dag er nysgerrige på elevernes meninger og input. Brug Red Barnets Børnebarometer til at skabe dialog i klassen om børn og unges rettigheder.
Læs og se introduktionsfilmen til Børnebarometeret her.
Gå på opdagelse i resultaterne fra sidste års Børnerettighedsdag her.
Gå på opdagelse i vores inddragelsesguide i planlægningen af Børnerettighedsdagen.
rettigheder resten af året
Hvad enten det er i skolegården, i klassen, hjemme eller online, så er nutidens børne- og ungeliv fyldt med hverdagssituationer, hvor børn og unges rettigheder kommer i spil. Det handler om demokratisk deltagelse, børnebeskyttelse og den enkeltes rettighed i et større fællesskab.
Mangler du inspiration til arbejdet med børn og unges rettigheder resten af året? Så se nærmere på nogle af Red Barnets ressourcer på området:
KONTAKT
Har du spørgsmål, eller brug for yderligere oplysninger om Børnerettighedsdagen? Kontakt os gerne på [email protected], så står vi klar til at hjælpe dig.
Vi glæder os til at fejre Børnerettighedsdagen med jer. Sammen kan vi skabe en tryg og positiv fremtid for vores børn og unge!