DAG 3

onsdag

Introduktion

Fortæl børnene at I også i dag skal arbejde med Stærke Sammen, og at de i dag kender alle de ting, I skal lave. Spørg gerne om de kan huske, hvordan I starter. I starter med ’Mærk dig selv’, og bagefter skal I læse bogen ’Hemmeligheder’ igen. I dag skal I også stoppe undervejs og tale om bogen. Når I gør det, kan I for eksempel bruge Talerøret, som I lavede mandag. Fortæl, at I skal slutte af på samme måde, som I plejer og spørg gerne børnene, om de kan huske, hvad I gjorde som det sidste de andre gange. 
Tidsforbrug: 1,5-2 time 

ØVELSE 1 - 'MÆRK DIG SELV'

Materialer til øvelsen

  • Oplæsningsarket: “Mærk dig selv”. 
  • Eventuelt et roligt stykke musik, som I kan afspille i baggrunden, mens øvelsen bliver læst op. Hvis I vælger at bruge et stykke musik, skal det kun være melodi og ingen sang.  
  • Eventuelt puder eller underlag til at ligge på. 

Formål med øvelsen

At børnene lærer at slappe af, mærke sig selv, at få en bevidsthed om deres egne kroppe og på sigt bliver gode til at mærke egne grænser. 

Denne øvelse er gennemgående i hele Stærke Sammen-materialet, og I vil derfor arbejde med den hver gang, I arbejder med materialet. Når børn i en tidlig alder lærer at mærke deres egne kroppe, bliver det nemmere for børnene at identificere ting, som de ikke synes er rare, og som overskrider deres personlige grænser. 

Beskrivelse af øvelsen

Børnene skal røre ved den kropsdel, du nævner (eksempelvis en arm). Øvelsen inddrager følesansen, og styrker børnenes motorik og kropsbevidsthed. Det kan være svært for især de yngste børn, at røre en kropsdel mens den bliver nævnt – så det er vigtigt, ikke at gå for hurtigt frem. Øvelsen bidrager til, at børnene lærer at mærke sig selv. 

 Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Bed børnene om at sætte sig eller lægge sig ned på gulvet. De enkelte børn bestemmer selv, hvad de synes er rarest.
  2. Fortæl børnene, at I nu skal lave en øvelse, hvor I skal lære jeres kroppe at slappe helt af. 
  3. Fortæl børnene, at du vil læse øvelsen op (eventuelt med rolig musik i baggrunden), og at børnene skal prøve at gøre det, som du fortæller dem. Det kan eksempelvis være at røre ved armen.
  4. Fortæl børnene, at de kun skal mærke på sig selv og altså ikke røre ved hinanden.
  5. Fortæl børnene, at de selv bestemmer, om de vil have åbne eller lukkede øjne – alt efter, hvad de synes er rarest.
  6. Læs øvelsen op for børnene langsomt og roligt, så de har tid til at mærke sig selv og lade roen falde over sig. Vis eventuelt på dig selv, hvordan børnene skal gøre. 

             

            ØVELSE 2 - HEMMELIGHEDER

            Materialer til øvelsen

            Beskrivelse af øvelsen

            I dag skal I læse bogen ‘Hemmeligheder’ for anden gang, men formen adskiller sig lidt fra sidst. I dag skal I løbende præsentere børnene for dialogspørgsmål. Dialogspørgsmålene er med til at ændre og udvide børnenes forståelse for, hvad der sker med Nanna. Måske vil det give anledning til, at nogle af børnene begynder at reflektere over oplevelser i deres eget liv og hverdag. 

            Øvelsesvejledning - sådan gør du

            1. Fortæl børnene, at de nu skal høre historien om Samson og Nanna igen.
            2. Læs bogen højt, og lad børnene se på billederne undervejs.
            3. Stil løbende de tilhørende dialogspørgsmål, som du finder nederst på mange af siderne.
            4. Giv børnene god tid til at reflektere over og svare på spørgsmålene. Hvis eller når et eller flere børn reagerer, er det vigtigt, at du favner barnet og dets reaktioner (jf. video fra intromaterialet). 

                            TIPS TIL ØVELSEN

                            Bogen ‘Hemmeligheder’ er skrevet på en sådan måde, at den ikke direkte fortæller, hvad det er, Nanna oplever hjemme hos sin far. Netop fordi den er skrevet sådan, og fordi bogen bliver læst for børnene i flere omgange, kan den sætte tanker i gang hos det enkelte barn – tanker, som for så små børn kan være svære at konkretisere og italesætte. Det kan både være hos børn, der oplever uhensigtsmæssige ting som vold og overgreb i deres nære relationer, men også hos de børn, som ikke gør. 

                            Det kan være svært for børn at forstå, at nogle voksne kan gøre slemme ting mod børn, og børnene skal have lov til at bearbejde historien i deres eget tempo. I kan derfor hverken forudsige hvilke reaktioner, bogen vil medføre, eller hvornår eventuelle reaktioner vil komme. Måske fortæller et barn på stedet om noget, det kommer i tanke om. Måske går der uger eller måneder, og måske kommer der slet ikke nogen reaktioner. 

                            ØVELSE 3 - STÆRKE SAMMEN-sangen

                            Materialer til øvelsen 

                            • Stærke Sammen-sangen (eventuelt også tekst og akkorder).
                            • Udstyr til at afspille Stærke Sammen-sangen med tilhørende video (eksempelvis en tablet).  

                            Formål med øvelsen
                            At børnene gennem sang lærer om deres ret til at sige fra, hvis nogen gør noget ved dem, som ikke er rart.  

                            Beskrivelse af øvelsen
                            Sangen er skrevet på en enkel melodi, så den er nem at synge med på. Derudover er der lavet simple fagter, som bliver vist på video af børn i 6-7-årsalderen. På den måde kan de mindre børn lære af de ældre børn, og de ældre børn kan spejle sig i jævnaldrende.    

                            Sangen er, ligesom kropsøvelsen ‘Mærk dig selv’, en fast del af materialet. I skal synge sangen og lave fagterne sammen, hver gang I arbejder med Stærke Sammen-materialet. For de små børn er det måske i begyndelsen bare en sangleg med sjove fagter. Efterhånden som børnene synger sangen igen og igen, vil de forhåbentligt forstå, at sangen handler om deres basale rettigheder. Målet er, at sangen på sigt lærer dem at sige fra, hvis der nogen, der gør noget ved deres kroppe, som de ikke kan lide. Samtidig lærer de også at sige det til andre, hvis der er noget, der føles forkert, og som de ikke kan lide.   

                            Øvelsesvejledning - sådan gør du

                            1. Saml børnene i en rundkreds.  
                            2. Fortæl, at nu skal I lære en sang, som I kommer til at synge, hver gang I laver Stærke Sammen-lege og øvelser. 
                            3. Først skal I høre og se sangen – det er nemlig en sang, hvor I skal gøre noget med jeres kroppe, imens I synger.  
                            4. Afspil Stærke Sammen-sangen med fagter for børnene. 
                            5. Afspil gerne sangen et par gange, og prøv, om I kan gøre de samme ting, som børnene i videoen.