Gennem en række øvelser styrkes elever med autisme, ADHD eller kognitive vanskeligheder i at bruge digitale medier, så de inkluderes og kan indgå i sociale fællesskaber på nettet på en hensigtsmæssig måde.
Introduktion
For børn og unge med autisme, ADHD eller kognitive vanskeligheder, kan der være behov for ekstra støtte til at færdes digitalt. Materialet tager udgangspunkt i børn og unges egne oplevelser af at være online – både udfordringerne og de gode ting. Materialet bindes sammen af to gennemgående figurer: En ‘emoji-troll’ og en ‘emoji-hero’.
Formål
Formålet med materialet er at skabe dialog med børn og unge om deres sociale liv på nettet. Formålet med materialet er desuden:
Materialets opbygning
Materialet består af en velkomst, grundviden, fire øvelser om børn og unges oplevelser af at være online og til slut en opsamling. Materialet indeholder også en række ekstra–øvelser. Alle øvelserne er som udgangspunkt enkeltstående, og du kan derfor selv vælge, hvilke øvelser der passer bedst til den gruppe af børn, som du arbejder med.
Kobling til FN’s Børnekonvention
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettigheder:
Samarbejde
Materialet er udgivet af Red Barnet, ADHD-foreningen, Fremtidsfabrik, Medierådet for Børn og Unge, Center for Digital Pædagogik og Ungdomsringen.
Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.