publikation

UNGVÆRK

Publikationen 'Ungværk' samler forskellige unge stemmer, som alle forholder sig til og udtrykker sig omkring tematikken 'køn og rettigheder'.

Publikationen er udgjort af bidrag fra unge ude i den store verden, fra unge på Ungdommens Folkemøde 2023 samt af fotos, tegninger og tekster fra unge, som deltog i en kunstworkshop i Bystuen i Vinderup, Vestjylland.

Alle børn og unge har rettigheder, og alle børn og unge har en stemme. Det er derfor netop også børn og unges perspektiver, tanker og biddrag, som er i fokus i publikationen 'Ungværk'. Publikationen inddrager også fragmenter fra forskellige rapporter, grafer og statistikker, der perspektiverer køn og rettigheder - alt samlet i et visuelt, poetisk og aktivistisk udtryk.

God læselyst.

Download publikationen 'Ungværk'.

Zinet som publikation
Publikationen 'Ungværk' er et såkaldt zine. Ordet 'zine' udspringer fra det engelske 'magazine'​.

Zinet er et slags hjemmelavet magasin, der kan være fyldt med alt fra små historier, til digte, tegneserier, fotos, collager og kruseduller – det handler om at bruge sin kreativitet og skabe sit eget udtryk. Zinet er altså en mindre publikation, som folk selv laver og distribuerer rundt. Gennem tiden er zinet blevet brugt som demokratisk og aktivistisk værktøj, som har kunne give plads til de stemmer, som man ikke nødvendigvis hører i mainstreammedierne.

Se hvordan 'Ungværk' blev til i videoen nedenfor.

Er du nysgerrig på, hvordan I kan arbejde med zines i undervisningen?
Hvis du ønsker at arbejde med zinet som format i din undervisning, kan du med fordel kigge på nedenstående undervisningsmateriale. Her finder du dels øvelser og arbejdsspørgsmål til 'Ungværk', såvel som en trin-for-trin guide til, hvordan eleverne kan lave deres egne zines om enten 'køn og rettigheder', eller om et hvilket som helst andet emne, som optager eleverne.

Bemærk, at nedenstående undervisningsmateriale er målrettet udskolingen. Ekstra-øvelsen, hvor eleverne skal lave deres egne zines, kan dog sagtens være relevant for yngre elever også.