INTRODUKTION
Kobling til FN's Børnekonvention
Modulet berører særligt følgende rettigheder fra børnekonventionen: Voksne skal hjælpe og beskytte børn, så de trives, udvikler sig sundt og er trygge (artikel 5, 6, 26 + 27). Børn har ret til at blive beskyttet mod forskelsbehandling (diskrimination) (artikel 2). Børn har ret til at give udtryk for deres følelser og meninger og at få dem respekteret – så længe de ikke forskelsbehandler (diskriminerer) eller undertrykker andre. Børn har ret til at søge, modtage og videregive information (artikel 12, 13 + 17). Børn har ret til at have deres egen kultur, deres eget sprog og selv vælge deres religion (artikel 14 + 30). Børn har ret til privatliv (artikel 16).
Læringsmål
- Eleverne har viden om deres ret til at blive beskyttet mod mobning.
- Eleverne kan identificere forskellige typer mobbepositioner.
- Eleverne kan reflektere over, hvordan man kan være med til at ændre en mobbesituation.
INDLEDNING TIL FAGPERSON
Undersøgelser viser, at 10 % af danske elever på mellemtrinnet udsættes for mobning. I Stærke Sammen er der under hele forløbet fokus på at understøtte og styrke det stærke og trygge fællesskab i klassen, hvor sociale relationer baseret på respekt og omsorg vægtes højt. Mobbedynamikker har sværere ved at opstå i stærke og trygge fællesskaber, hvor der er plads til en høj grad af accept og respekt for hinandens forskelligheder. Derfor arbejdes der indirekte med at forebygge mobning under hele Stærke Sammen-forløbet.
Modulet er funderet på Red Barnet og H.K.H. Marys Fondens Fri for Mobberi (til børnehaver og indskoling), og mobning er defineret ud fra følgende karakteristika:
- Mobning er et gruppefænomen, hvor deltagerne har mere eller mindre synlige roller.
- Mobning består af systematiske udstødelseshandlinger, der i sin helhed signalerer, ”du er ikke med her”.
- Mobning kan bestå af direkte eller indirekte handlinger.
- Mobning foregår typisk i en social sammenhæng, som barnet ikke kan eller har svært ved at trække sig fra – fx i skolen eller gennem digitale medier.
I Stærke Sammen arbejdes der primært med klassefællesskabet, men det er vigtigt også at være opmærksom på andre faktorer, der kan være med til enten at fremme eller forebygge mobbedynamikker, fx overordnede samfundsværdier og diskurser, skolens ledelse og kultur, lærerens funktion som rollemodel, forældrenes roller samt klassefællesskabets historik og selvfortælling.
I modulet får eleverne mulighed for at arbejde med mobning gennem en novelle. Arbejdet med novellen giver eleverne mulighed for at identificere forskellige mobbepositioner i fortællingen og tale om handlemuligheder i forhold til mobning, uden at det handler direkte om dem selv.
Elever kan indtage forskellige positioner afhængigt af situation eller kontekst. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, at elever ikke definerer eller fastlåser hinanden ud fra de forskellige positioner.
Forskning viser, at størstedelen af børn i mobbesituationer indtager en position som enten medløber eller passiv tilskuer, og at disse positioner er med til at legitimere eller muliggøre mobningen. Der ligger derfor et stort potentiale i at aktivere elevers viden om mulige positioner og deres mod til at indtage en mere aktiv position, såsom forsvarspositionen, hvor man siger fra og markerer egen eller andres grænse, søger hjælp og passer på hinanden.
Mobbepositioner
MOBBEOFRE– elever, der bliver mobbet
UDØVERE – elever, der tager initiativ til at mobbe
MEDLØBERE – elever, der følger og støtter udøveren fx ved at grine med eller opmuntre udøveren
TILSKUERE – elever, der er vidne til mobning, men ikke gør noget aktivt for at stoppe den
FORSVARERE – elever, der mobiliserer deres mod og handler aktivt for at stoppe mobningen
Et udvidet forebyggende arbejde i klassen
Ønsker I at arbejde mere med mobning som tematik i klassen, kan I bruge:
Mobningens ABC, en bog, der henvender sig til mellemtrinnet og som forklarer, hvad mobning er i børnehøjde.
Eller
DropMob, som er et pædagogisk værktøj, der guider skoler til at udvikle en antimobbestrategi, der virker.
Eller
MobSQUAD hører under Red Barnet Ungdom. De frivillige i MobSQUAD tager på besøg på skoler og taler om forebyggelse af mobning med eleverne. Gennem dialog og leg formidler de frivillige konkrete redskaber til, hvordan eleverne kan gribe ind, når de oplever mobning.
Startleg 1 - 'Fang min finger'
Cirka 10 minutter
Formål med øvelsen
At skabe ny energi i gruppen. At styrke elevernes koncentrationsevne og impulshæmning.
Øvelsesvejledning - sådan gør du
- Alle står i en stor cirkel.
- Forklar, at I nu skal lave en kort leg, der styrker koncentrationsevnen og hurtige reaktioner.
- Bed alle om at tage deres arme ud til siden. Med højre hånd skal de vende deres tommelfinger ned, og med deres venstre hånd skal de vende deres håndflade op mod loftet (se illustration).
- Bed nu alle om at sætte deres højre tommelfinger oven på sidemandens venstre håndflade.
- Tjek, om alle står rigtigt.
- Forklar, at når du siger et signalord (fx rød, sol, fem etc.), så skal alle forsøge at fange sidemandens tommelfinger, mens de selv undgår at få deres tommelfinger fanget.
- Sig forskellige ord, inden du siger signalordet (hvis signalordet fx er rød, så siger man forskellige andre farver eller ord, der starter med rød – inden selve signalordet).
- Afslut med, at alle holder hinanden i hånden og sætter sig ned i en cirkel på samme tid.
Startleg 2 - 'Massage'
Cirka 10 minutter
Formål med øvelsen
At modtage og at give massage, hvilket kan højne den indbyrdes accept og omsorg i gruppen. At give eleverne mulighed for at gøre noget omsorgsfuldt for hinanden.
Husk, at det altid er ok, hvis en elev ikke har lyst til at deltage. Giv elever, der ikke har lyst til at være med, et tilbud om at slappe af på en anden måde. Fx kan I have et tæppe, hvor man kan ligge på ryggen med lukkede øjne.
Øvelsesvejledning - sådan gør du
- Alle sidder i en cirkel og vender sig mod højre
- Alle lægger venstre hånd oven på venstre skulder på den, der sidder foran dem, og bruger sin højre hånd til at massere/tegne forsigtigt på vedkommendes ryg.
- Fortæl eleverne, at I skal tage jer tid til at gøre noget venligt for hinanden. I skal på samme tid både modtage og give massage. Fortæl eleverne, at man kun skal massere hinanden på ryggen, men ikke lige oven på rygsøjlen. Understreg, at massagen skal være rar for alle.
- Massagen kan tage udgangspunkt i en historie, som fagpersonen fortæller (fx en historie om vejret: Solen skinner, det regner, det blæser etc.), mens fagpersonen demonstrerer for eleverne, hvordan de skal massere hinanden.
- Lav 6-8 forskellige massagebevægelser i løbet af ca. 5 minutter, fx:
- Lange strøg med håndfladen (regn)
- Cirkelbevægelse med håndfladen (sol)
- Små bløde prikker med fingerspidserne (sne)
- Zigzagbevægelser med håndfladen (lyn)
- Let klappen med håndfladen (hagl)
- Slut af med lange strøg med håndfladen.
Massage: et udvidet forebyggende arbejde i klassen
Massage kan: sænke irritationsniveauet og højne den indbyrdes accept og omsorg i gruppen. Regelmæssig massage kan øge den gensidige accept i gruppen og kan være med til at forebygge, at mobbedynamikker opstår. Når vi modtager og giver massage, frigør hjernen hormonet oxytocin. Oxytocin bevirker, at vi føler os mere afspændte, rolige og trygge. Oxytocin bliver også kaldt ’tilknytningshormonet’ – da det er med til at knytte tættere bånd mellem mennesker.
Man kan læse mere om massage i skolen og finde inspiration i Fri for Mobberi eller på taktilrygmassage.dk
OPSAMLING FRA SIDST OG INTRODUKTION
Cirka 10 minutter
Indled modulet med en kort opsamling på, hvad eleverne arbejdede med i det foregående modul. Spørg eksempelvis eleverne, hvad der gjorde særligt indtryk på dem, og om der er noget, de har tænkt på efterfølgende. Spørg evt. gruppen, hvem der kan huske, hvad I lavede sammen sidst, for at genaktivere elevernes viden.
Eleverne bliver introduceret til modulets læringsmål og indhold. Præsenter modulets tre læringsmål, fx på smartboard eller flipover. Fortæl eleverne, at klassen i dag skal arbejde med litteratur. Fortæl, at I skal arbejde med en novelle, der hedder ’Verden ifølge Frederikke’, og at I sammen skal finde ud af, hvilke positioner der kan være med til at opretholde eller stoppe en mobbesituation.
I et stærkt og trygt fællesskab er alle med til at passe på hinanden, og hvis man oplever, at der er nogen, der mobber, kan man stoppe det ved at være modig og gøre noget for at stoppe mobbesituationen. Fortæl, at I vil slutte modulet af med en energizer, der handler om at udtrykke mod og styrke, og derefter en evalueringsleg.
TEMAØVELSE 1 - 'Mobbepositioner'
Cirka 40 minutter
Formål med øvelsen
Gennem litteratur at illustrere for eleverne, at der er forskellige positioner, man kan indtage, når nogen bliver udsat for mobning. Der lægges vægt på, at forsvarerpositionen er den bedste position at indtage.
Materialer til øvelsen
- Kopier af novellen ’Verden ifølge Frederikke’ (af Sofie Boysen) til eleverne
- Arbejdsark, modul B, ’Positioner’ til hver elev.
Øvelsesvejledning - sådan gør du
- Fagpersonen inddeler eleverne i mindre grupper og giver hver elev arbejdsarket ’Positioner’ og evt. en kopi af novellen ’Verden ifølge Frederikke’.
- Gennemgå, og forklar arbejdsarkets fem positioner.
- Fortæl eleverne, at du vil læse novellen højt for dem. I første omgang skal eleverne lytte til historien.
- Novellen læses højt i klassen.
- Efter højtlæsningen skal eleverne i grupper drøfte, hvilke positioner de forskellige karakterer i novellen indtager (mobbeofre, udøvere, medløbere, tilskuere, forsvarere), og notere det på deres arbejdsark.
- Der samles op i plenum. Dialogen kan fx tage udgangspunkt i et udpluk af følgende spørgsmål:
- Hvad tænker I om novellens slutning?
- Hvad mener Frederikke med, at verden drejer sig om os alle sammen?
- Var der nogen i novellen, der udviste mod? Hvem og hvordan?
- Hvilke positioner mener I kan være med til at stoppe en mobbesituation
- Hvad tænker I om, at der bliver lagt et billede på Instagram, som gør Frederikke ked af det?
- Hvilken rolle kan sociale medier spille i mobbesituationer? Hvad betyder det fx for positionerne?
- Hvad tror I, der skal til i klassen, for at mobbesituationerne kan stoppe, og der kan blive en god og tryg stemning i klassen? Hvad kan lærerne/forældrene/eleverne gøre?
Hvis der er tid til det, kan I undersøge de forskellige positioner afsnit for afsnit.
ENERGIZER - 'Kropsbilleder af mod og styrke'
Cirka 15 minutter
Formål med øvelsen
At fremme elevernes oplevelse af mod og styrke gennem kropslige udtryk.
Det er vigtigt, at ingen elever kommer til at stå alene. Sørg derfor for at nævne tal, så grupperne altid går op.
Øvelsesvejledning - sådan gør du
- Eleverne står på gulvet.
- Giv eleverne to minutter til at tænke over, hvad mod og styrke betyder for dem.
- Bed eleverne om at gå rundt imellem hinanden.
- Mens eleverne går, forklarer du, at eleverne skal danne grupper med det antal elever, du siger. Hvis du fx siger ’to’, skal eleverne finde sammen to og to. Hvis du siger ’fem’ skal eleverne finde sammen i grupper af fem. Opfordr eleverne til at finde sammen i forskellige grupper, så de når at være i gruppe med så mange forskellige klassekammerater som muligt.
- Når du siger ’tre’, skal eleverne finde sammen tre og tre, samtidig med at de i deres gruppe på tre sammen skal lave et kropsbillede, der symboliserer mod eller styrke. Alle i gruppen skal indgå som en del af billedet.
- Sig nu varierende talmængder, og lad eleverne finde sammen i grupper.
- Efter at eleverne har dannet en gruppe, siger du ’gå’, så eleverne går rundt imellem hinanden og på den måde sikrer, at grupperne bliver blandet.
- Vær opmærksom på at få sagt ’tre’ et par gange, så eleverne får lavet fælles kropsbilleder af mod eller styrke i et par grupper.
- Når eleverne laver kropsbilleder, så giv tid til, at eleverne kan kigge rundt på hinandens kropsbilleder uden at kommentere, inden du igen siger ’gå’.
AFSLUTNING OG EVALUERING
Cirka 10-15 minutter
Formål med øvelsen
At evaluere forløbet på en sjov måde og give eleverne mulighed for at blive hørt og høre hinanden.
Materialer til øvelsen
- En bold eller andre sjove/fjollede kasteredskaber, fx et tøjdyr, der kan bruges til at løfte stemningen.
Øvelsesvejledning - sådan gør du
- Alle står i en cirkel.
- Fortæl, at den, der har bolden, må tale og har de andres fulde opmærksomhed.
- Fagpersonen stiller 1-3 spørgsmål, der relateres til modulets læringsmål og indhold, fx:
- Hvad ved du nu, som du ikke vidste før?
- Nævn en mobbeposition?
- Hvordan kan man hjælpe andre, hvis de bliver mobbet?
- Hvad vil du særligt huske fra i dag?
- De, der har lyst til at svare, markerer og får bolden.
- Sørg så vidt muligt for, at kasteredskabet kommer rundt til alle elever, så alle får mulighed for at udtrykke sig og blive hørt.