Indsatser Stærke Sammen – Mellemtrin Ekstra: Det videre arbejde
Ekstra

Det videre arbejde

Cirka 60-90 minutter

Formål med øvelsen

At give eleverne mulighed for at skabe overblik over deres lokalsamfunds ressourcer og identificere evt. udfordringer, samt hvad de selv kan gøre for at gøre lokalsamfundet mere børnevenligt.

I aktiviteten Mit område – en kortlægning tager elever i grupper afsæt i et kort over deres lokalområde og bruger symboler med henblik på:

  • At fremhæve steder, der er sjove, trygge og rare for børn, samt reflektere over områdets eksisterende tilbud, fx skole eller fritidstilbud.
  • At fremhæve steder, der er kedelige, utrygge eller farlige for børn.
  • At skabe overblik over, hvilke fokusområder i lokalsamfundet de gerne vil være med til at forbedre eller udvikle.

Aktiviteten går også ud på at kortlægge, hvilke handlemuligheder man som barn har, og hvor man kan få hjælp, hvis man oplever, at ens rettigheder krænkes, eller man ikke trives.

Materialer til øvelsen

  • Kort over børnenes lokalområde (fx print fra Google Maps eller et kort over skolens område).
  • Evt. et smartboard, hvor det eller de valgte udsnit fra Google Maps kan vises for hele klassen.
  • Store plancher.
  • Lim, sakse og tusser.
  • Symboler til Mit område – en kortlægning 

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Eleverne inddeles i grupper med ca. fem i hver.
  2. Eleverne limer deres områdekort op på hver deres planche.
  3. Derefter drøfter eleverne i grupperne følgende:
    • Hvor er det sjovt/trygt/rart at være? Hvilke tilbud er der til børn i lokalområdet?
    • Hvor kan man søge støtte eller hjælp, hvis man har brug for det?
    • Hvor er det kedeligt/utrygt/farligt at være?
    • Hvad vil de gerne være med til at forbedre eller udvikle?
  4. Eleverne limer de symboler på planchen, som de synes giver mening, og skriver deres kommentarer under symbolerne og tegner pile ind til de konkrete steder på kortet.
  5. Eleverne fremlægger efterfølgende deres plancher for hinanden med fokus på de fire ovenstående punkter. Eleverne kan evt. fremlægge ud fra et stort kort, der vises på smartboard.
  6. På baggrund af elevernes kortlægning af lokalsamfundet kan I sammen tale om, hvad eleverne ønsker at ændre, og hvad I kan gøre for at opnå dette – her kan nedenstående ’Planlægning af projekter med arbejdsark’ og ’Idéer til videreformidling’ fx inddrages.

Planlægning af projekter med arbejdsark

Formål med øvelsen

At støtte elever i at planlægge projekter. Kan styrke elevernes oplevelse af ejerskab og overblik.

Materialer til øvelsen

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Sørg for, at hver gruppe har arbejdsarket ’Planlægning af projekter’, og gennemgå arket sammen med eleverne
  2. Mens eleverne arbejder i grupper, cirkulerer fagpersonen rundt og støtter dem i processen.
  3. Gruppen starter med at skrive deres mål og målgruppe på målflaget for enden af vejen.
  4. Derefter drøfter eleverne i gruppen og noterer på arbejdsarket:
    • Hvad der skal gøres (fx informere børn i indskolingen om deres rettigheder)
    • Hvordan det skal gøres (fx plakater, teater, musik, avis, samarbejde med lokalforening, forandringsskabende arbejde etc.), og hvad de har brug for til projektet (fx materialer)
    • Hvem der er ansvarlig for hvad?
  5. Til sidst aftaler eleverne en deadline for deres projekt og skriver datoen i flaget.
  6. Fagpersonen kan evt. spørge eleverne, hvilke udfordringer de kan møde på vejen til målet. Hvis der er mulige udfordringer, så få eleverne til at overveje, hvordan de kan håndtere evt. udfordringer. Evt. udfordringer og håndtering af disse kan skrives ved siden af vejen på arbejdsarket.

Ideer til videreformidling

I relation til de udvalgte temaer/udfordringer/fokusområder kan I undersøge, om der er noget fra Stærke Sammen-forløbet, som I synes er vigtigt at få formidlet videre til andre på skolen eller i lokalsamfundet.

Brug evt. ’Planlægning af projekter med arbejdsark' i planlægningsfasen. Her er en række idéer:

  • Skriv et brev til kommunen eller lokalpressen
  • Lav en avis
    • I kan lave en avis omhandlende et udvalg af børns rettigheder. Opret en avisredaktion, der består af:
    • En redaktør, der er tovholder
    • Journalister, der skal lave interviews
    • Fotografer, der tager billeder
    • Undersøgere, der finder de informationer, der er brug for

Avisen kan bestå af en forside, en side om børn i Danmark, en side om børn fra et andet land og en bagside med anmeldelser af relevante bøger, hjemmesider eller film/videoklip eller en tegneserie. I kan efterfølgende undersøge, om I kan få arbejdet omtalt i den lokale presse.

  • Lav plakater
    • I kan lave plakater, der omhandler det valgte tema/udfordring. Plakaterne kan hænges op på skolen eller andre relevante steder.
  • Lav en sang 
    • Sangen/rappen kan fx handle om Børnekonventionen eller et udvalg af børns rettigheder, at være stærke sammen og passe på hinanden, grænser, følelser etc.
  • Lav et teaterstykke eller en film
    • I kan forberede et teaterstykke eller en film, som I efterfølgende viser for hinanden i klassen, for andre klasser på skolen eller uden for skolen. Overvej, hvordan I vil formidle emnet, og hvem I vil formidle til. Historien kan bestå af: (1) problem + (2) hvordan problemet blev løst.
  •  Samarbejde med Red Barnets lokalforeninger
    • I kan skrive et brev til den nærmeste Red Barnet-lokalforening og fortælle, hvad I arbejder med, og undersøge, hvordan I evt. kan indgå i et samarbejde.