Red Barnet Skole og Dagtilbud: Nyt site, nye materialer og nyt format

Red Barnet Skole og Dagtilbud: Nyt site, nye materialer og nyt format

Velkommen til Red Barnets helt nye site til skoler og dagtilbud! Vi har lavet en stor opdatering af alle vores gratis undervisningsmaterialer, og har også udviklet nogle helt nye. Materialerne giver mulighed for nem afvikling og understøtter nærvær mellem dig og dine og elever/børnegruppe.

Er du fast bruger af vores materialer, vil du kunne genkende meget, men der er alligevel også en masse nye ting, du skal være opmærksom på. Undervisningsmaterialerne er stadig gratis, og formålet er stadig at styrke børns fællesskaber gennem et fokus på rettigheder og trivsel. Selve formatet er dog nyt.

Undervisning med nærvær
Red Barnets nye materialer har fokus på at skabe nærvær og styrke fællesskabet i gruppen af børn. Det nye format og udformningen af de enkelte øvelser i materialerne, understøtter ikke kun nærvær mellem dig og dine elever/børnegruppe, men også børnene imellem.

Vi har minimeret de elementer, der kan stjæle opmærksomhed. Når teknikken pludselig driller, undervisningsvejledningen er unødigt lang eller arbejdsarkene svære at finde, kan det stjæle dyrebar forberedelsestid og være forstyrrende for selve undervisningen. Med vores nye format er materialerne mere overskuelige at tilgå, nemmere at anvende og risikoen for tekniske forhindringer er formindsket. På den måde kan du have fokus på at skabe et trygt og inkluderende rum.

De nye materialer afvikles i et slide-format, der er optimeret til at fungere både med og uden brug af smartboard. Materialerne har nu alle den samme opbygning og længde, og alle har en forenklet og fokuseret undervisningsvejledning. Enkelte materialer har også valgfrie ekstra-øvelser, som du kan tilvælge alt afhængig af den tid du har til rådighed.

Fokus på den fælles afvikling
I de opdaterede undervisningsmaterialer er der fokus på fælles afvikling. Konkret betyder det, at du som fagperson driver, rammesætter og faciliterer aktiviteterne i materialerne. Det varierer, om de enkelte øvelser i et materiale skal løses enkeltvis, i grupper, i par eller hele klassen sammen, men alle materialer begynder med en fælles introduktion og afsluttes med en fælles opsamling.

Trygt, sjovt og inkluderende
Materialerne på det nye site er udviklet med udgangspunkt i tre principper for den faciliterende tilgang:

1. Sjovt – Når man som fagperson viser oprigtig interesse for øvelserne i et materiale, smitter det af på børnene, og der bliver skabt et godt udgangspunkt for positivt samvær.

2. Trygt – Det skal være trygt for alle at deltage i øvelserne i et materiale. Tryghed handler blandt andet om, at alle børn oplever, at de kan deltage, som de er, at deres grænser bliver respekteret, og at de trygt kan sige deres meninger højt. Det kan i den forbindelse være en god idé sammen med børnene at lave enkle aftaler, der gælder, når I arbejder med materialerne.

3. Inkluderende – Når man som fagperson tilrettelægger og tilpasser arbejdet med materialerne, skabes der et godt udgangspunkt for, at ingen elever oplever, at de ikke kan være eller føler sig udenfor. Deltagelse er altid et åbent tilbud – Alle kan deltage, men ingen skal deltage.

VI VIL HØRE DIN MENING!

I Red Barnet vil vi altid gerne høre, hvad der fungerer, men også hvad der ikke fungerer, når du bruger vores materialer. Tøv derfor ikke med at dele dine erfaringer med os - det er en stor hjælp!

Skriv til os på skoletjenesten@redbarnet.dk.

Vi glæder os til at høre, hvad du synes om vores nye site og vores opdaterede materialer.