Modul 8

MIG OG OS

INTRODUKTION

Kobling til FN's Børnekonvention
Modulet berører særligt følgende rettigheder fra Børnekonventionen: Voksne skal hjælpe og beskytte børn, så de trives, udvikler sig sundt og er trygge (artikel 5, 6, 26 + 27). Børn har ret til at blive beskyttet mod forskelsbehandling (diskrimination) (artikel 2). Børn har ret til at have deres egen kultur, deres eget sprog og selv vælge deres religion (artikel 14 + 30).

Læringsmål

  • Eleverne har viden om, hvad et godt og trygt klassefællesskab er.
  • Eleverne kan give konkrete eksempler på, hvad/hvilke faktorer der bidrager til et godt og trygt klassefællesskab.
  • Eleverne har viden om personlige styrker.
  • Eleverne kan give konkrete eksempler på styrker, de sætter i spil i klassefællesskabet.

    INDLEDNING TIL FAGPERSON

    I modulet er der fokus på, hvordan alle – elever og fagpersoner – bringer noget vigtigt ind i klassefællesskabet. Modulet berører særligt de rettigheder, der handler om, at børn har ret til at have det godt, trives og føle sig trygge samt at blive beskyttet imod forskelsbehandling/diskrimination. Diskrimination er en mere korrekt betegnelse, men kan være et svært eller nyt ord for nogle elever. Hvis du vælger at bruge ordet, kan du eventuelt først indlede med at give eksempler på, hvad det betyder.

    Forskning viser, at man er mere tilbøjelig til at hjælpe og beskytte dem, man oplever samhørighed med. Samtidig er det vigtigt for alle at føle sig som en værdsat deltager i et meningsfuldt fællesskab. Derfor får eleverne i modulet mulighed for at reflektere over fællesskabets betydning. Samtidig får eleverne mulighed for at sætte ord på, hvilke styrker de besidder og sætter i spil i klassefællesskabet. Ved at tydeliggøre, at alle bringer noget værdifuldt ind i fællesskabet, åbner det for, at eleverne kan skabe nogle nye fortællinger om sig selv, hinanden og fællesskabet.

    Modulet kan med fordel udvides med den supplerende øvelse ’Klassens træ’, der står beskrevet i modulet. Øvelsen tager 60-90 minutter og kan lægges i direkte forlængelse af modulet eller inddrages som en del af den understøttende undervisning.

    Brug af styrker

    Arbejdet i modulet er inspireret af den styrkebaserede pædagogik, der handler om at identificere og realisere børns styrker. Den styrkebaserede pædagogik har sit afsæt i den positive psykologi.

    De 24 styrker skal ikke bruges til at definere eller fastlåse eleverne i en særlig optik, tværtimod anvendes styrkerne dynamisk og kontekstuelt. Forskning i den styrkebaserede pædagogik understreger, at alle har alle 24 styrker.

    I Stærke Sammen tages der udgangspunkt i, at børns styrker kan komme forskelligt i spil afhængigt af kontekst. Ligeledes kan en given styrke fremstå svagt eller stærkt afhængigt af den sammenhæng, eleven indgår i. Dette kan man vælge at tale med eleverne om.

    Startleg 1 - 'Klappeleg'

    Cirka 10 minutter

    Formål med øvelsen

    At styrke gruppens følelse af at være et fællesskab gennem rytme og struktur.

    Vigtigt: Husk at gøre eleverne opmærksomme på, at de skal klappe blidt, så klappene udgør en slags massage for deres klassekammerater. Eleverne skal blive ved med at klappe, til der kommer en ny ’kommando’. Sørg for at gøre det enkelt, så alle kan følge med, eksempelvis ved at tage mange runder i kronologisk rækkefølge og klappe i et roligt tempo.

    Øvelsesvejledning - sådan gør du

    1. Alle står tæt i en cirkel – skulder mod skulder.
    2. Fagpersonen forklarer og demonstrerer samtidig, at når vedkommende siger:
      • ”1” – skal alle klappe med begge hænder på sine knæ
      • ”2” – skal alle klappe blidt på knæet på den person, der står til venstre for en
      • ”3” – skal alle klappe blidt på knæet på den person, der står til højre for en
      • ”4” – skal alle klappe blidt på skulderen på den, der står til venstre for en
      • ”5” – skal alle klappe blidt på skulderen på den, der står til højre for en
    3. Fagpersonen styrer tempoet og siger 1, 2, 3, 4, 5 i kronologisk rækkefølge et par gange. Giv gerne god tid til, at eleverne kan nå at klappe et givent sted
    4. Sørg for at slutte af med en rolig runde, hvor I klapper helt stille og roligt.

    Variation

    For at øge udfordringen kan man sige rækkefølgen baglæns eller undlade at nævne tallene i kronologisk rækkefølge samt variere i rytmen og intervallerne. 

    OPSAMLING FRA SIDST OG INTRODUKTION

    Cirka 15 minutter

    Fagpersonen indleder modulet med en kort opsamling på, hvad eleverne arbejdede med i det foregående modul. Spørg eksempelvis eleverne, hvad der gjorde særligt indtryk på dem, og om der er noget, de har tænkt på efterfølgende. Giv gerne god tid til at samle op på elevernes refleksioner, da de to forrige moduler har behandlet vigtige, men også følsomme emner.

    Fagpersonen introducerer eleverne til dagens tema. Dagens tema hedder ’Mig og os’ og handler om fællesskab i klassen. Fortæl, at I skal arbejde med de rettigheder, der handler om, at børn har ret til at have det godt, trives og føle sig trygge samt at blive beskyttet imod forskelsbehandling/diskrimination. Under disse rettigheder ligger også den grundholdning, at vi alle – selvom vi er forskellige – er værdifulde og vigtige for fællesskabet – her kan eksempelvis henvises til børns ret til at have deres egen kultur, eget sprog og selv vælge deres religion.

    Eleverne bliver introduceret til modulets læringsmål og indhold. Fagpersonen præsenterer modulets fire læringsmål, eksempelvis på smartboard eller flipover, og fortæller eleverne, at I skal lave to temaøvelser, der handler om disse mål. Den første temaøvelse handler om fællesskab. Den anden temaøvelse handler om, hvilke styrker hver elev særligt sætter i spil i klassefællesskabet. Efter temøvelserne afsluttes modulet med en energizer og evaluering.

    TEMAØVELSE 1 - 'fællesskab- sig frem, og byt'

    Cirka 15 minutter

    Formål med øvelsen

    At eleverne reflekterer over, hvordan de hver især kan bidrage til et sundt og trygt fællesskab. At stimulere aktiv lytning og sikre, at alle får mulighed for at udtrykke sig.

    Øvelsesvejledning - sådan gør du

    1. Indled øvelsen med at tale med eleverne om, at der i et klassefællesskab både kan være mange ligheder og mange forskelle mellem elever (samt mellem elever og fagpersoner). I et stærkt og trygt fællesskab er der plads til en høj grad af forskellighed, samtidig med at alle i fællesskabet har mulighed for at trives og føle sig trygge. Henvis gerne til modulets indledende rettigheder.
    2. Fortæl, at I nu skal lave en øvelse, hvor I skal udforske, hvordan I hver især er med til at bidrage til, at jeres fællesskab er stærkt, sundt og trygt.
    3. Eleverne får hver især udleveret et kort, hvorpå der er et spørgsmål.
    4. Eleverne skal gå rundt mellem hinanden, og hver gang de møder en klassekammerat, stopper de op og stiller hinanden det spørgsmål, de har på kortet.
    5. Når de to elever har stillet og besvaret hinandens spørgsmål, bytter de kort og går videre rundt i klassen og finder en ny klassekammerat at tale med.
    6. Det gælder om at nå rundt til så mange forskellige klassekammerater og besvare så mange spørgsmål som muligt. Man kan godt besvare det samme spørgsmål flere gange til forskellige klassekammerater. Man skal ikke kommentere på hinandens svar, og man skal blot svare kort og præcist.

    Dialog i plenum

    Spørg eleverne åbent, hvilke pointer de særligt lagde mærke til under øvelsen – eller faciliter en dialog med udgangspunkt i følgende spørgsmål:

    • Hvilke pointer om, hvad der er et godt fællesskab, vil I fremhæve som særligt vigtige?
    • Hvilke tanker om det at være en del af et fællesskab opstod der under øvelsen?
    • Hvilke tanker om, hvad elever selv kan gøre, for at klassen bliver et godt fællesskab, kom frem i de samtaler, I havde?

    Spørgsmål til udsagnskort til 'Fællesskab - sig frem, og byt'

    • Hvordan synes du, et godt fællesskab er? (Hvad kendetegner et godt/sundt/trygt fællesskab?)
    • Hvad sker der, hvis der ikke er et godt fællesskab i klassen?
    • Hvad kan du selv gøre, for at klassen er et godt og trygt sted at være?
    • Hvad kan andre gøre, for at du synes, klassen er et godt og trygt sted at være?
    • Hvad kan du gøre, for at klassen bliver et sjovt sted for alle at være?
    • Hvad kan andre gøre, for at du synes, at klassen er et sjovt sted at være?
    • Hvordan kan du hjælpe med, så alle elever i klassen bliver behandlet lige og retfærdigt? (Ingen forskelsbehandling/diskrimination).
    • Hvad kan du gøre, for at alle i klassen føler sig som en del af fællesskabet/ingen i klassen føler sig udenfor?
    • Hvad kan du gøre for at respektere andres rettigheder?
    • Hvad kan andre gøre for at respektere dine rettigheder?
    • Hvad kan du gøre for at respektere andres grænser?
    • Hvad kan andre gøre for at respektere dine grænser?
    • Hvordan er du en god klassekammerat?
    • Hvad kan klassen gøre bedre, for at alle er med til at løse konflikter i klassen?
    • Hvad kan du gøre, for at andre i klassen tør sige sin mening?
    • Hvad kan andre gøre, for at du tør sige din mening i klassen?
    • Hvis du kunne ønske dig en ting, der ville være god for klassens fællesskab – hvad skulle det så være?
    • Hvad kan du gøre, hvis en af dine klassekammerater har brug for nogen at tale med?

    ENERGIZER - 'menneskeknuden'

    Cirka 10 minutter

    Formål med øvelsen

    At fremme samarbejdet og følelsen af samhørighed mellem eleverne.

    Øvelsesvejledning - sådan gør du

    1. Denne leg minder om ’kluddermor’.
    2. Bed børnene om at danne en cirkel i grupper af maks. 10.
    3. Forklar, at børnene skal lave en ’menneskeknude’ og derefter samarbejde om at løsne knuden igen.
    4. Alle børnene skal tage hinanden i hænderne.
    5. De skal nu vikle cirklen sammen til en knude ved at blande sig mellem hinanden, kravle over eller under hinandens arme, dreje rundt osv. uden at slippe hinandens hænder.
    6. Når børnene har lavet en menneskeknude, skal de samarbejde om at løsne knuden, så den bliver til en cirkel igen. De må stadig ikke slippe hinandens hænder.

    TEMAØVELSE 2 - 'mig og os'

    Cirka 30 minutter

    Formål med øvelsen

     At skabe rammer for, at eleverne kan reflektere over og sætte ord på egne styrker, som de sætter i spil i fællesskabet.

    Det er meget vigtigt, at du som fagperson understreger, at alle mennesker har alle de 24 styrker, som I nu skal arbejde med. Eleverne kan vælge de styrker, som de selv synes, de bidrager med, eller de styrker, som de godt kunne tænke sig at bidrage med.

    Materialer til øvelsen

    Øvelsesvejledning - sådan gør du

      1. Start med at dele et ’Styrkeark’ ud til hver elev, og gennemgå styrkerne med hele klassen. Nogle af ordene og vendingerne, som beskriver de 24 styrker, kan være svære at forstå, derfor er det vigtigt, at I snakker om, hvad de forskellige styrker betyder. Tal med eleverne om, at alle mennesker har ressourcer og styrker, der kan komme til udtryk på forskellige måder i forskellige sammenhænge. Tal også med eleverne om, hvordan man kan bruge de styrker, man har, til at håndtere udfordringer.
      2. Fortæl eventuelt, hvordan du selv bruger en af dine styrker i dit arbejde – eksempelvis i klassen.
      3. Fortæl eleverne, at I skal undersøge, hvilke styrker I hver især særligt sætter i spil i klassen. Understreg, at alle mennesker har alle 24 styrker, men at øvelsen går ud på at vælge 3-5 af styrkerne ud, som særligt kendetegner en selv, eller som man kunne tænke sig at arbejde med.
      4. Bed eleverne om at læse styrkerne igennem og vælge 3-5 blade, som passer på dem selv. Ud over de 24 styrkeblade er der to blade, hvor man kan skrive andre ting, man er god til.
      5. Når eleverne har valgt deres styrkeblade, skal de klippe dem ud.
      6. Eleverne kan efterfølgende i grupper eller plenum kort fortælle hinanden, hvilke styrker, de mener, passer på dem, eller som de kunne tænke sig at arbejde med. Som fagperson er det vigtigt, at du er opmærksom på, at det kan være sårbart for nogle elever. Det er derfor vigtigt, at du vurderer, om denne del af øvelsen er givtig for din elevgruppe, samt at du sammensætter trygge grupper.
      7. Styrkebladene gemmes i elevernes mapper, så I eventuelt senere kan lave ’Klassens træ’ (eventuelt i den understøttende undervisning eller i billedkunst).

      De 24 styrker

      Kreativitet: Du har en god fantasi og får mange idéer. Du skaber kreative ting med dine hænder eller med dit hoved.

      Nysgerrighed: Du er interesseret i mange ting, har mange interesser og synes, nye oplevelser er spændende.

      Åbenhed: Du er åben over for andre mennesker. Du lytter til andres mening og kan ændre din egen.

      Videbegærlighed: Du kan godt lide at lære nye ting. Du bruger tid på at søge svar på ting, der undrer dig.

      Visdom: Du er god til at se en sag fra flere sider og bliver ofte spurgt om råd.

      Mod: Du tør sige og gøre ting, som du selv synes er rigtige. Du kæmper for det, der er vigtigt for dig.

      Vedholdenhed: Du giver ikke op, men bliver ved, indtil du har nået dit mål.

      Ærlighed: Du er ærlig og oprigtig. Du holder, hvad du lover, og siger, hvad du mener.

      Energi: Du har meget energi og kan lide at være aktiv. Du har et godt humør og er nem at begejstre.

      Kærlighed: Du er et kærligt menneske. Du har gode og tætte relationer (eksempelvis venner, familie) – og I er der for hinanden.

      Venlighed: Du er venlig og nyder at gøre noget godt for andre.

      Social: Du kommer godt ud af det med andre. Du fornemmer, hvordan andre har det, og hvad de har brug for.

      Samarbejde: Du arbejder godt sammen med andre, og gør, hvad du kan, for at gruppen fungerer godt.

      Retfærdighed: Du behandler andre fair (godt/ordentligt). Du siger fra, hvis nogen bliver behandlet uretfærdigt.

      Lederskab: Du er god til at organisere og motivere i en gruppe. Du kan godt lide at tage ansvar og lede andre.

      Tilgivelse: Du giver gerne folk en chance til og foretrækker at kigge fremad.

      Beskedenhed: Du fremhæver andre frem for dig selv og deler gerne anerkendelse med andre.

      Omtanke: Du er fornuftig og tænker dig om, før du tager en beslutning eller taler.

      Selvkontrol: Du er fokuseret, målrettet og kan bevare roen og styre dit temperament.

      Værdsættelse af skønhed: Du lægger mærke til og elsker smukke ting omkring dig.

      Taknemmelighed: Du nyder og værdsætter de gode ting i dit liv. Du viser andre, at du sætter pris på dem.

      Håb: Du er god til at se muligheder og tænke positivt. Du forventer det bedste af fremtiden.

      Humor: Du er sjov at være sammen med og kan godt lide at få andre til at smile eller grine.

      Åndelighed og livsformål: Du tænker over meningen med livet og universet.

      SUPPLERENDE ØVELSE - 'KLASSENS TRÆ'

      Cirka 60-90 minutter

      Formål med øvelsen

      At lave en kreativ øvelse, der visualiserer hele klassens samlede styrker.

      Materialer til øvelsen

      • Et stort stykke papir/karton.
      • Brune tusser/oliekridt/maling (gerne i forskellige nuancer).
      • Sakse og lim, tape til at hænge op med.

      Øvelsesvejledning - sådan gør du

      1. Fortæl eleverne, at I skal lave et kreativt projekt, der udtrykker, hvordan mange dele sammen (de enkelte elever) skaber en helhed (fællesskabet), der er større end de enkelte dele. Her kan man også henvise til øvelsen ’Et stort net’.
      2. Få eleverne til i fællesskab at tegne og farvelægge et stort træ med rødder og mange grene – men ingen blade.
      3. Når træet er færdigt, så skal hver elev tage sine ’styrkeblade’, farvelægge dem med farveblyanter og lime dem op et sted på træet.
      4. Når alle elever har limet deres ’styrkeblade’ på træet, så kig sammen på det. I kan eventuelt tale om, hvad træet fortæller om fællesskabet i jeres klasse. Nede ved træets rødder kan I for eksempel skrive, hvad der giver næring til jeres fællesskab. Hvad er det, der får jeres fællesskab til at fungere?


      Idé til supplerende øvelse i frikvarter/pause - 'Stykespotting'

      • Styrkespotting handler om at tage ’styrkebriller’ på for at få øje på en klassekammerats eller andres styrker. Man kan anskaffe forskellige slags legebriller, som eleverne kan tage på for at spotte styrker, eller eleverne kan forestille sig, at de tager ’styrkebriller’ på inden et frikvarter eller en pause.
      • Øvelsen går ud på, at eleverne i frikvarteret/pausen skal spotte en eller flere styrker hos andre. Fagpersonen kan eventuelt guide eleverne til at se efter en bestemt styrke, for eksempel se efter venlighed/samarbejde/mod etc.
      • Opfordr gerne eleverne til også at spotte styrker hos klassekammerater, som de kender mindre godt, og vær opmærksom på at undlade at lave denne supplerende øvelse i elevgrupper med højt konfliktniveau.

      AFSLUTNING OG EVALUERING

      Cirka 10 minutter

      Formål med øvelsen

      At eleverne får mulighed for at melde tilbage, hvordan de synes, det har været at deltage i dagens modul, samt evaluering af elevernes læring med afsæt i de opstillede læringsmål.

      Materialer til øvelsen

      Øvelsesvejledning - sådan gør du

      1. Udlevér ’Evalueringsark, modul 8’ til alle elever, og gennemgå arket med dem.
      2. Eleverne kan enten udfylde arket alene eller sammen med andre. I kan også have en fælles dialog i gruppen, mens eleverne skriver eller tegner på deres eget ark. Sørg eventuelt for at have ekstra papir til de elever, der helst vil tegne.
      3. Det udfyldte evalueringsark sættes i elevens mappe.

      Tal eventuelt om følgende emner

      • Hvad ved du nu, som du ikke vidste før?
      • Hvilken styrke/styrker får du i spil i fællesskabet?
      • Nævn et ord, der kendetegner et stærkt og trygt fællesskab?
      • Hvilke af de ting, vi har talt om i dag, vil du dele med dine forældre, søskende eller en god ven?