Værktøjerne her har til formål at støtte jer i at udvikle en antimobbestrategi, der virker. Det er arbejdsgruppens opgave at trække en rød tråd gennem alle de hentede input og indføje dem i antimobbestrategien. Det er ikke nødvendigvis meningen, at arbejdsgruppen skal skrive alle input direkte ind i antimobbestrategien. I stedet skal arbejdsgruppen forsøge at finde de overordnede linjer og komme med konkrete eksempler.
UDVIKLING AF SKOLENS ANTIMOBBESTRATEGI
DropMob har udviklet en skabelon til antimobbestrategien.
Sådan udfyldes skabelonen
- I skabelonen skal I først beskrive målet med antimobbestrategien.
- Derefter skal I udfylde skemaet med forebyggende aktiviteter. Den første lodrette kolonne er inspiration til fokusområder. I kan både slette i fokuspunkterne og tilføje jeres egne. I den anden kolonne skriver I de konkrete aktiviteter, som I vil lave for at forebygge mobning og opbygge trygge, tolerante børnefællesskaber på alle årgange. De næste to kolonner skal gøre det tydeligt, hvem der deltager i hver enkelt aktivitet og hvem der har ansvaret for at gennemføre aktiviteten. Deltagerne er både dem, der udfører aktiviteten, og dem, der er målgruppe for aktiviteten. I den sidste kolonne skriver I, hvornår og hvor ofte aktiviteten bliver gennemført. Er det for eksempel en årligt tilbagevendende aktivitet eller hver onsdag i spisefrikvarteret?
- Derefter skal I udfylde skemaet for håndterende aktiviteter. Igen er første lodrette kolonne inspiration til fokusområder. De næste tre kolonner udfylder I på samme måde som i skemaet med de forebyggende aktiviteter. I den sidste kolonne skriver I, hvordan der bliver fulgt op på aktiviteterne, og hvor hurtigt I laver en opfølgning.
- Dernæst skal I beskrive, hvordan antimobbestrategien skal forankres og blive en del af skolens hverdag. I skal også gerne beskrive, hvordan I kan formidle antimobbestrategiens indhold, så alle kender den. Skal den for eksempel skrives ind i årsplaner for alle klasser? Måske skal klassens fællesskab være et fast emne på forældremøder? Eller også skal skolens kontaktforældre måske lave et årshjul for sociale og fællesskabsopbyggende aktiviteter for klassen og forældrene?
- Til slut skal I udfylde datoen for godkendelse. DropMob anbefaler desuden, at I aftaler, hvornår I vil tage antimobbestrategien op til revision. Antimobbestrategien bliver nemlig bedst, hvis I løbende opdaterer den.
I kan med fordel også orientere jer i DropMobs kvalitetstjek, som består af en liste af succeskriterier for en virkningsfuld antimobbestrategi.
TILSYN MED ANTIMOBBESTRATEGIEN: MÅL OG VIRKNING
Skolebestyrelsen er ansvarlig for at føre tilsyn med antimobbestrategien, ligesom den skal med skolens øvrige virksomhed. Det er afgørende at sætte et mål for jeres tilsyn med antimobbestrategien for at finde ud af, hvad tilsynet skal afdække. Det er nærliggende at have som mål, at antimobbestrategien virker efter hensigten. Tilsynet skal så afdække, hvordan status er i forhold til dette mål. Som forberedelse af tilsynet bør I formulere de spørgsmål, som I ønsker besvaret. Det kan fx være:
- I hvilket omfang er antimobbestrategien kendt af elever, forældre og personale?
- I hvilket omfang forekommer der mobning på skolen?
- Gør skolen den relevante indsats for at forebygge mobning?
- Bliver tilfælde af mobning håndteret efter antimobbestrategien?
- Følger vi den nyeste forståelse af mobning?
TILSYN MED ANTIMOBBESTRATEGIEN: KILDER OG INSPIRATION
Når I fører tilsyn, kan I med fordel også hente relevante oplysninger fra flere kilder. DropMob har her samlet en række forslag til, hvor I eksempelvis kan hente information om, hvordan det går med trivslen og antimobning på skolen:
- Redegørelse fra skolelederen
Skolebestyrelsen kan bede skolelederen om en redegørelse ud fra tilsynets mål og de spørgsmål, som I har formuleret for tilsynet. Til dette formål har DropMob udviklet en skabelon til at anmode skolelederen om en redegørelse.
- Trivselsmålingen
Trivselsmålingen giver et billede af, hvordan det står til med elevernes trivsel. I kan se målingen af elevernes trivsel på skolen uden login på uvm.dk/skoletal. Afhængig af resultaterne kan I overveje, hvilke initiativer I ønsker at iværksætte. Det kan eksempelvis være, at trivselsmålingen viser, at der er behov for en særlig indsats for 4. klasserne.
- Skolens undervisningsmiljøvurdering
- Personalets arbejdspladsvurdering (APV)
- Skolens tal for eksempelvis fravær
- Tilbagemeldinger fra elever, forældre og personale
- Tilbagemeldinger fra nøglepersoner (for eksempel kontaktforældre, skolens AKT-vejledere, undervisnings-miljørepræsentanter)
På baggrund af skolelederens redegørelse, information fra kilderne og drøftelserne i skolebestyrelsen skal I konkludere på indsatsen – først og fremmest i forhold til det spørgsmål, som I indledte tilsynet med. I må spørge jer selv, om antimobbestrategien virker efter hensigten, og hvordan I skal handle i forhold til denne vurdering. Skal den revideres, eller skal I måske styrke implementeringen? DropMob anbefaler, at I overordnet set sikrer en rutine i tilsynet med antimobbestrategien. Sæt det eventuelt ind i en årsplan for arbejdet i skolebestyrelsen.