En antimobbestrategi stopper ikke mobning af sig selv. Derfor lægger DropMob op til en proces, der inddrager alle på skolen. På den måde får I en antimobbestrategi, der afspejler skolens pædagogiske praksis, og I sikrer, at alle kender til strategien. En antimobbestrategi er med andre ord kun brugbar, hvis den er kendt af dem, der skal bruge den.
INDDRAGELSE AF SKOLEBESTYRELSEN
Skolebestyrelsen har det overordnede ansvar for, at skolen har en antimobbestrategi, og det er derfor også skolebestyrelsen sammen med skoleledelsen, der skal igangsætte arbejdet med DropMob. Det er ikke kun skolens forskellige parter, som skal give input til antimobbestrategien – det skal skolebestyrelsen naturligvis også. DropMob har udviklet en række spørgsmålskort, som skolebestyrelsen bør printe og drøfte. Print dem dobbeltsidet, så kortene får en for- og bagside.
Sådan gør I
- Spørgsmålskortene lægges på midten af bordet.
- Skolebestyrelsen drøfter ét kort ad gangen. Hvert kort har en forside med et hovedspørgsmål om antimobbestrategien eller skolebestyrelsens rolle i antimobbestrategien. På bagsiden står nogle ekstra spørgsmål, som I også kan tage med i drøftelserne. Det er ikke sikkert, at I mener jeres skolebestyrelse har en rolle i forhold til alle spørgsmålene - det skal I heller ikke nødvendigvis have. Spørgsmålene fungerer som en støtte til jer i forhold til at få drøftet jeres input til antimobbestrategien.
- Resultaterne fra drøftelserne samles i en handleplan og videregives til arbejdsgruppen. DropMob har udviklet en skabelon til handleplanen, som I med fordel kan tage udgangspunkt i.
INDDRAGELSE AF SKOLENS PERSONALE
Personalet på skolen og i SFO’en har en vigtig rolle i udviklingen og gennemførslen af antimobbestrategien. Det er personalet, der kender eleverne og de episoder, der opstår i skoletiden - og det er primært personalet, der i sidste ende skal virkeliggøre antimobbestrategien i hverdagen med eleverne. Ud over at facilitere, at skolens parter bidrager til antimobbestrategien, skal skolens personale derfor også selv give input.
Skolens personale kan med fordel videndele og drøfte skolens praksis på et personalemøde. DropMob har udviklet en række spørgsmålskort til formålet. Print dem dobbeltsidet, så kortene får en for- og bagside.
Sådan gør I
- Tovholderen præsenterer arbejdet med skolens antimobbestrategi.
- Personalet inddeles i mindre grupper, og hver gruppe får en række kort med spørgsmål. Hver gruppe skal drøfte handlemuligheder på baggrund af spørgsmålene.
- Når grupperne har arbejdet med spørgsmålene, fremlægger hver gruppe deres drøftelser af handlemuligheder. Imens bliver handlemulighederne og øvrige input skrevet ind i en handleplan og videregives herefter til arbejdsgruppen. DropMob har udviklet en skabelon til handleplanen, som I med fordel kan tage udgangspunkt i.
GRUPPESAMMENSÆTNING
Inden personalet inddeles i grupper, bør I overveje følgende:
- Ønsker I at styrke de eksisterende fagteams ved at lade dem være i gruppe sammen? På den måde kan de diskutere med udgangspunkt i deres fælles klasser.
- Ønsker I at inddele grupperne på tværs af fagteams og klassetrin, således deltagerne i grupperne kan finde inspiration i hinandens erfaringer fra forskellige klasser?
SÅ KONKRET SOM MULIGT
DropMob anbefaler, at personalet er så konkrete som muligt i beskrivelserne af handlemulighederne. Det kan være en fordel at angive, hvilke klassetrin, som man kan gennemføre en given handling på. Det vil få betydning for den arbejdsgruppe, der skal omsætte handleplanen til antimobbestrategien.
INDDRAGELSE AF FORÆLDRE
Samarbejdet mellem skole og hjem har stor betydning - både når vi skal forebygge og håndtere mobning. Derfor er det vigtigt, at forældrene også giver deres input til antimobbestrategien. Der kan være behov for en tovholder, der forbereder og faciliterer arbejdet med antimobbestrategien for forældrene. DropMob har udviklet et værktøj til inddragelse af forældre med en række spørgsmål og en illustration, som forældrene skal drøfte. Det kan være forskelligt, hvilke spørgsmål, der er mest relevante og hvor lang tid, der er til rådighed til at drøfte spørgsmålene. Print dem dobbeltsidet, så kortene får en for- og bagside.
- Spørgsmålskort/illustration til forældre - klassearrangementer
- Spørgsmålskort/illustration til forældre - skolestart
- Spørgsmålskort/illustration til forældre - sengetider
Sådan gør I
- Tovholderen præsenterer arbejdet med skolens antimobbestrategi.
- Forældrene inddeles i mindre grupper, og hver gruppe får tre til fire kort med spørgsmål, som gruppen skal drøfte. På bagsiden af kortene er der inspiration til drøftelserne, og til spørgsmålene hører desuden en illustration af en situation.
- Når forældrene har arbejdet med spørgsmålene, fremlægger hver gruppe deres drøftelser for de øvrige forældre.
- Resultaterne fra drøftelserne kan skrives ind i en handleplan og videregives herefter til arbejdsgruppen. DropMob har udviklet en skabelon til handleplanen, som I med fordel kan tage udgangspunkt i.
INDDRAGELSE AF SKOLENS ELEVER
DropMob anbefaler, at alle klasser får mulighed for at give deres input til skolens antimobbestrategi. I kan med fordel afsætte et modul til arbejdet, og afslutte modulet med, at hver klasse eller årgang laver en handleplan mod mobning, som afleveres til arbejdsgruppen. En anden mulighed er, at elevrådsrepræsentanterne tager handleplanerne med til et elevrådsmøde og skriver dem sammen til en handleplan for hver årgang eller hvert grundtrin. DropMob har nedenfor samlet værktøjer til at inddrage de forskellige klassetrin samt en skabelon til en handleplan: