Gennem en række øvelser får eleverne viden og konkret erfaring med artikel 12 i FN’s Børnekonvention, som handler om retten til at udtrykke meninger og blive taget alvorligt. Du kan bruge materialet til at engagere eleverne i elevinddragelse, træne demokratisk selvtillid og opdyrke en kultur på skolen med plads, rammer og tid til medbestemmelse hos eleverne.
Introduktion
Børn og unge har ret til at vokse op med en grundlæggende følelse af, at deres mening har værdi. Desværre skranter den demokratiske selvtillid blandt danske børn og unge. For at højne og træne den demokratiske selvtillid er det relevant at sætte fokus på elevinddragelse, og her spiller skolen en vigtig rolle. Øget fokus på elevinddragelse kan bidrage positivt til den enkeltes oplevede trivsel, samt skabe dialoger i klassen og på skolen om den generelle trivsel.
Formål
Formålet med materialet er at give undervisere, elevråd og alle skolens elever viden om artikel 12 i FN’s Børnekonvention og desuden:
Materialets opbygning
Materialet består af en velkomst, grundviden, fire øvelser, som handler om børns stemmer, deltagelse, meninger og sprog, og til slut en opsamling. Vi opfordrer til, at I gennemfører øvelserne i rækkefølge.
Få tips til rollefordeling og gode råd til arbejdet med materialet
Kobling til FN’s Børnekonvention
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettighed:
Baggrund for materialet
År efter år vurderer elever på tværs af skoler i Danmark via de nationale trivselsmålinger, at elevinddragelsen er for dårlig (kilde: DUF). Forskning på området viser, at lærere og skoleledere i Norden prioriterer undervisning i demokratiske emner frem for demokratisk deltagelse. Fokus ligger altså på tilegnelse af viden om demokrati og samfund, fremfor på at lade eleverne deltage i det skoledemokrati, de allerede er en del af (kilde: Demokrati i skolen).
Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.