Vores skole, vores stemmer

Vigtig viden

Vigtig viden

Om dette forløb Det er vigtigt, at du sikrer en værdig deltagelse for alle i klassen. Vær derfor opmærksom på, om der sidder elever i din klasse, som sjældent bliver hørt eller set, og overvej hvad der skal til for at få dem med.
Arbejdsark til print
2-3 lektioner

Vores skole, vores stemmer

Gennem en række øvelser får eleverne viden og konkret erfaring med artikel 12 i FN’s Børnekonvention, som handler om retten til at udtrykke meninger og blive taget alvorligt. Du kan bruge materialet til at engagere eleverne i elevinddragelse, træne demokratisk selvtillid og opdyrke en kultur på skolen med plads, rammer og tid til medbestemmelse hos eleverne.

Start materialet
  • Klassetrin
  • 4.-9 klasse
  • Temaord
  • Børns rettigheder, FN’s Børnekonvention, medbestemmelse og inddragelse
  • Fag
  • Dansk, samfundsfag, historie
  • Aktivitetstyper
  • Workshop, afstemning, refleksions- og dialogøvelser

Introduktion
Børn og unge har ret til at vokse op med en grundlæggende følelse af, at deres mening har værdi. Desværre skranter den demokratiske selvtillid blandt danske børn og unge. For at højne og træne den demokratiske selvtillid er det relevant at sætte fokus på elevinddragelse, og her spiller skolen en vigtig rolle. Øget fokus på elevinddragelse kan bidrage positivt til den enkeltes oplevede trivsel, samt skabe dialoger i klassen og på skolen om den generelle trivsel.

Formål
Formålet med materialet er at give undervisere, elevråd og alle skolens elever viden om artikel 12 i FN’s Børnekonvention og desuden:

  • At eleverne får trænet og styrket deres demokratiske evner og selvværd via konkrete erfaringer med at udtrykke deres meninger, blive hørt og taget alvorligt i vigtige emner for deres hverdag.
  • At eleverne oplever, at de kan deltage værdigt i et trygt klassefællesskab, som giver plads til alle.
  • At eleverne oplever, at øget medindflydelse kan bidrage positivt til trivslen og fællesskabet i klassen og på skolen.

Materialets opbygning
Materialet består af en velkomst, grundviden, fire øvelser, som handler om børns stemmer, deltagelse, meninger og sprog, og til slut en opsamling. Vi opfordrer til, at I  gennemfører øvelserne i rækkefølge.​
Få tips til rollefordeling og gode råd til arbejdet med materialet

Kobling til FN’s Børnekonvention​
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettighed:

  • Børns ret til at udtrykke meninger og blive hørt i overensstemmelse med barnets alder og modenhed (artikel 12).

Baggrund for materialet
År efter år vurderer elever på tværs af skoler i Danmark via de nationale trivselsmålinger, at elevinddragelsen er for dårlig (kilde: DUF). Forskning på området viser, at lærere og skoleledere i Norden prioriterer undervisning i demokratiske emner frem for demokratisk deltagelse. Fokus ligger altså på tilegnelse af viden om demokrati og samfund, fremfor på at lade eleverne deltage i det skoledemokrati, de allerede er en del af ​(kilde: Demokrati i skolen).

Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.