Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad håber I, vi skal snakke om, når materialet hedder ‘Vores skole, vores stemmer’?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.
Nu gælder det om at blive klogere på artikel 12 i FN’s Børnekonvention. Artikel 12 handler om børn og unges ret til at udtrykke deres meninger og blive taget alvorligt i emner, der vedrører dem. Vi skal undervejs tale om:
Hvad håber I, vi skal snakke om, når materialet hedder ‘Vores skole, vores stemmer’?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.
Ifølge Folkeskoleloven skal skolen forberede elever til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
FN’s Børnekonvention fastslår, at alle under 18 år er rettighedshavere og medborgere i egen ret. Børn og unge skal derfor kende, forstå og kunne handle på deres rettigheder, da de også er aktive medborgere i samfundet.
Gentagende og bred elevinddragelse kan:
– Styrke selvværd og motivation for at deltage aktivt i skolen
– Fremme oplevet trivsel og følelse af, at høre til i klassen/ på skolen
– Træne demokratisk dannelse gennem konkrete erfaringer
– Give plads og rum til at alle kan deltage trygt i klassefællesskabet
I denne øvelse skal vi sammen tale om elevdemokrati. Vi skal også tale om de forskellige måder for involvering og deltagelse, som I kan møde, når det handler om elevdemokrati og inddragelse generelt.
Helt tilbage i 1975 skrev man demokrati ind i folkeskolens formålsparagraf. Der stod, at eleverne skulle have medindflydelse i skolens virke og lære at være både tænkende og handlende elever i skolens hverdag.
Det var også i den nye folkeskolelov fra 1975, at der blev indført klassens time. Det var en ugentlig time på skemaet, hvor klassen var i centrum, og eleverne sammen skulle diskutere selvvalgte emner og komme frem til en fælles løsning – her var læreren bare ordstyrer.
Der skulle også være plads til leg i den ugentlig lektion. Folkeskoleloven af 1975 gik ud på, at eleverne skulle lære at være medlevende og medbestemmende i et demokratisk samfund. Det blev understreget, at skolen skulle bidrage til den enkeltes udvikling og forberede dem til at tage ansvar for at finde fælles løsninger.
I denne øvelse skal vi øve os på at bruge vores egne stemmer, men også øve dét at give plads til andres stemmer, så alle bliver hørt.
I denne øvelse skal vi sætte fokus på dét, I selv er optagede af og gerne vil præge på skolen. Hver eneste mening er vigtig, og vi skal sammen finde løsninger på, hvordan I kan bringe ideerne videre i klassen eller til elevrådet til gavn for alle på hele skolen.
I klassen eller for hele skolen:
Det er nu blevet tid til at stemme om, hvilket et af de fire emner, I gerne vil have som klassens mærkesag!
Afstemningen er anonym, og I stemmer ved at skrive 1, 2, 3 eller 4 på en post-it-seddel. Hvis et emne får mere end halvdelen af klassens stemmer, er det valgt efter første runde. Hvis ikke et emne i første runde får mere end halvdelen af stemmerne, stemmer vi endnu engang. Denne gang stemmer vi så mellem de to emner, der har fået flest stemmer.
I denne aktivitet skal I arbejde videre med den mærkesag, I har valgt. I skal folde ideerne ud, og I skal lave en plan for, hvad I vil gøre.
Dette forløb har omhandlet elevinddragelse – både hvordan man kan inddrages, hvorfor det er vigtigt og hvad det kan gavne med.