Gennem en række øvelser får eleverne reflekteret over deres digitale liv og får mulighed for at tale med deres forældre om digitale vaner.
Introduktion
Materialet handler om online-stress og konstant (digital) tilgængelighed. I materialet sættes der fokus på, hvad øget tilgængelighed betyder for børn og unge og deres måde at være sammen med både familie og venner på.
Formål
Formålet med materialet er, at eleverne reflekterer over deres digitale liv, og at de får mulighed for at tale konstruktivt om det med deres forældre. I materialet arbejder eleverne med:
Opbygning
Materialet består af en velkomst, grundviden, to øvelser om brug af skærm, sociale medier og digitale platforme og til slut en opsamling. Den ene øvelse er en hjemmeopgave. Vi opfodrer til, at øvelserne udføres i rækkefølge.
Kobling til FN’s Børnekonvention
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettigheder:
Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.