Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvor mange minutter tror du samlet set, at du har brugt på din telefon i dag? Hvad med i går?
I dette materiale gælder det om at reflektere over, hvilken betydning brug af skærm har for os og vores relationer.
Hvor mange minutter tror du samlet set, at du har brugt på din telefon i dag? Hvad med i går?
I denne øvelse skal vi tale om jeres onlineliv, og hvad det betyder, at vi har mulighed for at være online stort set hele døgnet.
“Jeg har som regel fat i min telefon mindst en gang i timen.”
“Jeg tjekker automatisk min telefon, når jeg venter på noget.”
“Jeg synes, voksne bekymrer sig for meget om børn og unges brug af skærm.”
“Jeg kan sidde en hel bus-, metro- eller togtur uden at bruge min telefon.”
“Det sidste jeg kigger på, inden jeg sover, er min telefon.”
“Jeg føler ind i mellem, at jeg bruger for meget tid på min telefon.”
“Jeg har aldrig haft en konflikt med mine forældre over min brug af mobil/skærm.”
“Jeg er bekymret for at gå glip af noget, hvis jeg skulle slukke for alt i mere end en time.”
“Jeg synes, det er helt okay at kigge på sin telefon, når man er sammen med nogen.”
I denne øvelse skal I forberede et interview, som I skal hjem og lave med en af jeres forældre eller en anden voksen, som I er tæt på.
I denne øvelse skal vi tale om, hvordan jeres interviews er gået, og så skal vi finde på vores egne regler for brug af skærm.
Materialet har handlet om, hvordan og hvor meget vi bruger vores skærm i vores hverdag. Vi har taget stilling til en række udsagn, vi har interviewet en voksen derhjemme, og vi har fundet på vores egne regler.