Tilgængelig døgnet rundt

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side
Arbejdsark til print

Arbejdsark til print

Velkommen til ‘Tilgængelig døgnet rundt’

I dette materiale gælder det om at reflektere over, hvilken betydning brug af skærm har for os og vores relationer.

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvor mange minutter tror du samlet set, at du har brugt på din telefon i dag? Hvad med i går? 

Skærm og søvn

  • Børn og unge sover mindre og mindre, og vi ved, at det er skærmbrug, der er den primære årsag til dette.  
  • Hyppig brug af sociale medier kan have sammenhæng med urolig nattesøvn og søvnløshed – og kan reducere kvaliteten af nattesøvnen hos 13-15-årige.  
  • Blandt 15-årige er 70% trætte om morgenen flere gange om unge.  
20 minutter
Øvelse 1

Kender du det?

I denne øvelse skal vi tale om jeres onlineliv, og hvad det betyder, at vi har mulighed for at være online stort set hele døgnet. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi tale om, hvordan og hvor meget vi bruger vores telefoner. 
  2. Først læser jeg et udsagn op, og hvis man kan genkende sig selv i udsagnet, skal man rejse sig op ved sin plads. Hvis man ikke kan genkende sig selv i udsagnet, skal man blive siddende.  
  3. Når vi er kommet igennem alle udsagnene, samler vi fælles op og taler om spørgsmålene på det følgende slide. 

Udsagn 1 – kender du det?

“Jeg har som regel fat i min telefon mindst en gang i timen.”

Udsagn 2 – kender du det?

“Jeg tjekker automatisk min telefon, når jeg venter på noget.” 

Udsagn 3 – kender du det?

Jeg synes, voksne bekymrer sig for meget om børn og unges brug af skærm.”

Udsagn 4 – kender du det?

“Jeg kan sidde en hel bus-, metro- eller togtur uden at bruge min telefon.” 

Udsagn 5 – kender du det?

“Det sidste jeg kigger på, inden jeg sover, er min telefon.” 

Udsagn 6 – kender du det?

“Jeg føler ind i mellem, at jeg bruger for meget tid på min telefon.” 

Udsagn 7 – kender du det?

“Jeg har aldrig haft en konflikt med mine forældre over min brug af mobil/skærm.” 

Udsagn 8 – kender du det?

“Jeg er bekymret for at gå glip af noget, hvis jeg skulle slukke for alt i mere end en time.” 

Udsagn 9 – kender du det?

“Jeg synes, det er helt okay at kigge på sin telefon, når man er sammen med nogen.” 

Vi taler i fællesskab om:

  • Var der udsagn, som I var meget enige i, og som I kunne genkende jer selv i?  
  • Var der udsagn, som I var meget uenige i, og som I slet ikke kunne genkende jer selv i?   
  • Tror I, at jeres svar ville overraske jeres forældre? Hvorfor/hvorfor ikke?
20 minutter
Øvelse 2

Interview: Kender du mig, og kender jeg dig?

I denne øvelse skal I forberede et interview, som I skal hjem og lave med en af jeres forældre eller en anden voksen, som I er tæt på.  

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. I denne øvelse skal I forberede et interview, som I skal lave med en voksen derhjemme. 
  2. I får hver udleveret et ark med seks spørgsmål, og så skal I selv finde på fire spørgsmål. 
  3. På det næste slide står en række gode råd, som I kan lade jer inspirere af, mens I sidder og forbereder jeres interview.  
  4. Når I alle har udført jeres interviews derhjemme, vender vi tilbage til materialet og taler om, hvordan det er gået ud fra spørgsmålene på næste slide.  

En og en – gode råd til det gode interview:

  • Det kan være en god idé at understrege fra start, at hvis der kommer et spørgsmål, som den anden part ikke har lyst til at svare på, så er det helt okay.   
  • Vær nysgerrig og find på nogle spørgsmål, som du er oprigtig interesseret i at høre svaret på.  
  • Prøv at undgå at stille lukkede ja/nej-spørgsmål. 
  • Stil gerne opfølgende spørgsmål, fx “Hvordan kan det være?”, “Hvorfor ikke?”, “Hvad mener du med…?”. 
  • Husk at lade den anden part tale ud, og vent et øjeblik før du stiller dit næste spørgsmål.  
  • Tag noter.  
30 minutter
Øvelse 3

Vores egne regler

I denne øvelse skal vi tale om, hvordan jeres interviews er gået, og så skal vi finde på vores egne regler for brug af skærm.  

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt bliver I delt ud i grupper for at tale om, hvordan det var at interviewe en voksen derhjemme. I grupperne skal I tale sammen med udgangspunkt i spørgsmålene på det følgende slide. 
  2. Derefter skal I forsøge at lave tre regler for telefon- og skærmbrug, som I synes er retfærdige og til at overholde. 
  3. Når alle gruppe har fundet på tre regler, taler vi om dem fælles ud fra spørgsmålene på det efterfølgende slide. 

I grupper – tal sammen om:

  • Hvem interviewede I hver især derhjemme, og hvordan gik det?  
  • Hvilke fire spørgsmål fandt I hver især på?  
  • Var der noget, som overraskede jer i jeres interviews derhjemme? 
  • Hvilke tre retfærdige og realistiske regler for skærmbrug kan I blive enige om i gruppen?

Vi taler i fællesskab om:

  • Var der regler, som gik igen på tværs af grupper?  
  • Var der regler, som I ude i grupperne droppede, fordi I var uenige om dem? Hvis ja, hvilke? 
  • Ville I have lyst til, at vi samlede reglerne og sendte dem til jeres forældre, eller vil I hellere have, at vi beholder dem som en øvelse mellem os?  
10 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

Materialet har handlet om, hvordan og hvor meget vi bruger vores skærm i vores hverdag. Vi har taget stilling til en række udsagn, vi har interviewet en voksen derhjemme, og vi har fundet på vores egne regler.  

Fælles opsamling – vi taler i fællesskab om:

  • Nævn et ord, som I særligt husker fra materialet. 
  • Hvad ville I ønske alle voksne vidste, når det kommer til telefon- og skærmbrug?  
  • Hvad vil I gøre anderledes i fremtiden, når det kommer til telefon- og skærmbrug?