Gennem en række øvelser øver de ældste elever sig i at arbejde sammen og styrke deres sammenhold. Du kan bruge materialet til at sætte fokus på klassens fællesskab og elevernes evner til at kommunikere, lytte og samskabe.
Introduktion
Dette materiale er udviklet til Trivselsdagen 2024. Det er elever selv, der har valgt, at materialet sætter fokus på bevægelse – og det er et rigtig godt tema, synes vi! Det at trives og have det godt i klassen er nemlig tæt forbundet med det at lege, spille og bevæge sig sammen. Bemærk, at materialet også indeholder Red Barnets samtaleværktøj, Børnebarometeret
Formål
Formålet er først og fremmest, at eleverne træner det at samarbejde, og at der bliver skabt dialog om, hvorfor netop dette er vigtigt i en klassesammenhæng. Formålet er desuden:
Materialets opbygning
Materialet begynder med Red Barnets samtaleværktøj, Børnebarometeret. Børnebarometeret indeholder i alt 8 spørgsmål om trivsel og sammenhold. For udvalgte spørgsmål bliver klassens samlede resultater vist efterfølgende, og vi har udviklet nogle refleksionsspørgsmål, som I kan bruge som afsæt for drøftelser i klassen. Du kan med fordel klikke dig igennem Børnebarometeret på forhånd, så du kender spørgsmålene. Derudover består materialet af tre bevægelsesbaserede øvelser, der sætter fokus på sammenhold, og til slut en opsamling. Vi opfordrer til, at øvelserne udføres i rækkefølge.
Kobling til FN’s Børnekonvention
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettigheder:
Red Barnets Børnebarometer
Det er vigtigt, at du forud for brugen af Børnebarometeret informerer forældrene om, at I benytter barometeret som afsæt til en samtale i klassen, og at du sender et link til Red Barnets persondatapolitik for Børnebarometeret. Du kan med fordel tage udgangspunkt i vores udkast til et forældrebrev om brug af Børnebarometeret.
Læs persondatapolitik for Børnebarometeret her.
Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.