Spil og bevægelse

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side
Arbejdsark til print

Velkommen til ‘Spil og bevægelse’

Elever har i år valgt, at temaet til Trivselsdagen skal være ‘Spil og Bevægelse’. Det at trives og have det godt i klassen, er nemlig tæt forbundet med det at lege, spille og bevæge sig sammen. ​​

Vi skal nu snakke sammen om trivsel gennem et værktøj vi kalder for Børnebarometeret. Vi skal derefter bruge tiden på at lave øvelser, hvor vi både kan spille og bevæge os i fællesskab.

Hvad er Trivselsdagen?

  • I Red Barnet forstår vi trivsel som, at man har det godt sammen det meste af tiden. Målet med Trivselsdagen er, at skolen sætter fokus på fællesskab og trivsel, og vigtigst af alt, giver stemme til jer, så I er med til at definere samtalen om trivsel, og hvordan der fremadrettet skal arbejdes med trivsel i klasse- og skolesammenhænge.
  • I Red Barnet tror vi på, at skoleelevers trivsel kan blive øget, hvis elever i højere grad bliver spurgt om deres mening og er med til at bestemme flere ting i skolen. Faktisk synes vi, at dem der bedst ved, hvad der gør elever glade og trygge I et fællesskab, er eleverne selv.
  • Trivselsdagen er derfor i år hjulpet til verden af elever, der har været med til at vælge temaet og komme med input til øvelserne i materialet her. I kan se, hvordan det gik til i videoen på næste slide.

Videoklip: Årets tema for Trivselsdagen 2024

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvad ville du selv have valgt som tema til Trivselsdagen, hvis du havde muligheden? Hvordan kan det tema tænkes ind i din skolehverdag ellers?

Tænk i 30 sekunder for jer selv, tal derefter med jeres sidemakker i et minut og del til sidst hvad I har snakket om på klassen.

35 minutter
Øvelse 1

Børnebarometeret

I denne øvelse skal vi svare på spørgsmål i Børnebarometeret. Spørgsmålene handler om sammenhold og trivsel.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi bruge Børnebarometeret. I Børnebarometeret skal I svare på en række spørgsmål fra hver jeres computer, tablet eller telefon, og vi kan ikke se, hvem der svarer hvad.  
  2. Først starter jeg vores måling ved at trykke ‘start’ på det følgende slide. Bagefter går I alle sammen ind på barometer.redbarnet.dk. Her skal I hver især logge på med jeres Uni-login og den kode (6 symboler), der kommer frem, når jeg har startet målingen. Når alle er kommet ind, starter vi.
  3. Jeg læser spørgsmålene i barometeret højt, og I svarer hver især anonymt fra jeres computer, tablet eller telefon.
  4. Når I har svaret på spørgsmålene, ser vi sammen på, hvad klassen har svaret samlet set. Efter hvert resultat er der et spørgsmål, som vi drøfter i fællesskab i klassen.
  5. Hvis I er nysgerrige på, hvad børn og unge i resten af landet har svaret på spørgsmålene, kan vi slutte af med i fællesskab at kigge på det nationale overblik, som findes på det efterfølgende slide.

      Red Barnets Børnebarometer

      Nationalt overblik

      25-30 minutter
      Øvelse 2

      Gå, tal og styrk

      I denne øvelse skal I sammen tale og interviewe hinanden om gode idéer til, hvordan klassens sammenhold kan styrkes.

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Om lidt skal I på en gåtur to og to. I bestemmer selv ruten, men gåturen må max tage 15 minutter.
      2. På gåturen skal I interviewe hinanden om klassens sammenhold med afsæt i fire spørgsmål, som I får udleveret på forhånd.
      3. I skal begge svare på spørgsmålene. Husk at stoppe op en gang i mellem og få taget noter.
      4. Når alle er tilbage fra deres gåtur, samler vi op i fællesskab og taler sammen om de spørgsmål, som står på det følgende slide.

      Vi taler i fællesskab om:

      • Hvordan var spørgsmålene at svare på?
      • Hvilket spørgsmål synes I, der gav det vigtigste svar?
      • Hvordan var det at snakke sammen på en gåtur fremfor at sidde i klasselokalet og gennemgå i plenum?
      • Hvorfor er det vigtigt at tale om klassens trivsel og sammenhold på en gåtur, fremfor at snakke fælles om det på klassen?
      30 minutter
      Øvelse 3

      Rokade-ballade

      I denne øvelse skal vi lave en aktivitet, der har fokus på samarbejde og fællesskab, og som også har et element af spænding. 

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Om lidt skal vi sammen lave en øvelse kaldet ‘rokade-ballade’. Først bliver I inddelt i grupper af tre, og så skal hver gruppe danne et hus med et menneske i.
      2. Et hus dannes ved, at to fra gruppen placerer sig overfor hinanden med armene over hovedet og håndfladerne mod hinanden. Den tredje stiller sig ‘indeni’ huset. Sørg nu for at jeres grupper (husene) danner en stor rundkreds.  
      3. Så stiller jeg mig ind i midten af rummet og siger et af tre følgende ord: ‘hus’, ‘menneske’ eller ‘rokade’. Hvis der bliver sagt ‘hus’, skal alle dem, der er huse, finde et nyt sted at stå og danne hus med en ny makker. Hvis der bliver sagt ‘menneske’, skal alle dem, der er mennesker, finde et nyt hus at stå i. Hvis der bliver sagt ‘rokade’, skal alle finde et nyt sted at stå. 
      4. Mens der bliver flyttet pladser, skal personen i midten også forsøge at finde en ny plads. Den, som ikke får fundet en ny plads, skal være den nye person i midten, som får lov at vælge mellem at sige ‘hus’, ‘menneske’ eller ‘rokade’. 
      5. Til sidst samler vi op på, hvordan øvelsen var ud fra spørgsmålene på det følgende slide.

        Vi taler i fællesskab om:

        • Hvad krævede øvelsen af samarbejde? 
        • Hvordan var det at være i jeres forskellige roller? 
        • Hvordan føles det at skulle indgå i en øvelse, hvor I skulle tænke hurtigt i hver jeres roller? 
        30 minutter
        Øvelse 4

        Fortæl en tegning

        I denne øvelse skal vi træne vores evne til at samarbejde og skabe fokus. 

        Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

        1. Om lidt skal vi alle rejse os op og fordele os på to rækker overfor hinanden.  
        2. Derefter skal I gå sammen i makkerpar med personen, som står overfor jer på den modsatte række.  
        3. Alle jer på den ene række får en tegning udleveret af mig, som I ikke må vise til jeres makker.  
        4. Alle jer på den modsatte række, får udleveret et blankt stykke papir og en blyant. 
        5. Nu skal den af jer med tegningen fortælle den af jer med det blanke stykke papir, hvordan tegningen ser ud, hvorefter makkeren skal forsøge at tegne, hvad de bliver fortalt. 
        6. Det er en god ide at fortælle om tegningen i brudstykker og fokusere på en bid ad gangen. 
        7. Til slut samler vi op i fællesskab og taler om spørgsmålene på det følgende slide. 

        Vi taler i fællesskab om:

        • Hvad har I lært om samarbejde fra øvelsen? 
        • Hvordan var det at skulle tegne og have tillid til, at der blev fortalt de rigtige ting? 
        • Hvordan var det at skulle forklare tegningen og have tillid til, at der blev tegnet de rigtige ting? 
        5 minutter

        Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

        I dag har handlet om at samarbejde, at lytte til hinanden og bevæge sig sammen. Vi har snakket om spørgsmål fra Børnebarometeret, I har interviewet hinanden, vi har bevæget os og forklaret tegninger.

        Fælles opsamling – vi taler i fællesskab om:

        • Hvad tager I med jer fra øvelserne i materialet?
        • Hvordan har det været at tale om de her emner?
        • Hvordan vil I bruge jeres snakke om sammenhold og samarbejde I jeres klasse fremover?