Spil og bevægelse

Vigtig viden

Vigtig viden

Om dette forløb Materialet indeholder Red Barnets Børnebarometer. Hver elev svarer på spørgsmål i Børnebarometeret fra en computer, tablet eller telefon, så sørg for at have det klar, inden du går i gang. Vær desuden opmærksom på, at snakken ud fra Børnebarometerets spørgsmål ikke bliver for personlig for eleverne, og stil dig til rådighed for eleverne til en snak efterfølgende.
Arbejdsark til print
1-2 lektioner

Spil og bevægelse

Gennem en række øvelser øver elever på mellemtrinnet sig i at arbejde sammen og styrke deres sammenhold. Du kan bruge materialet til at sætte fokus på klassens fællesskab og børnenes evner til at kommunikere, lytte og samskabe.

Start materialet
  • Klassetrin
  • 4.-6. klasse
  • Temaord
  • Børns trivsel og fællesskaber, leg og bevægelse
  • Fag
  • Dansk, idræt
  • Aktivitetstyper
  • Bevægelse, leg, refleksions- og dialogøvelser

Introduktion
Dette materiale er udviklet til Trivselsdagen 2024. Det er elever selv, der har valgt, at materialet sætter fokus på bevægelse – og det er et rigtig godt tema, synes vi! Det at trives og have det godt i klassen er nemlig tæt forbundet med det at lege, spille og bevæge sig sammen. Bemærk, at materialet også indeholder Red Barnets samtaleværktøj, Børnebarometeret

Formål
Formålet er først og fremmest, at eleverne træner samarbejde og skaber dialog om, hvorfor dette er vigtigt i en klassesammenhæng. Formålet er desuden:

  • At styrke klassens følelse af sammenhold
  • At give eleverne gode oplevelser sammen, hvor de får øje for, at alle har en vigtig plads i fællesskabet
  • At give eleverne mulighed for at lytte til hinanden og grine sammen

Materialets opbygning
Materialet begynder med Red Barnets samtaleværktøj, Børnebarometeret. Børnebarometeret indeholder i alt 8 spørgsmål om trivsel og sammenhold. For udvalgte spørgsmål bliver klassens samlede resultater vist efterfølgende, og vi har udviklet nogle refleksionsspørgsmål, som I kan bruge som afsæt for drøftelser i klassen. Du kan med fordel klikke dig igennem Børnebarometeret på forhånd, så du kender spørgsmålene. Desuden består materialet af tre bevægelsesbaserede øvelser, der sætter fokus på sammenhold, og til slut en opsamling. Vi opfordrer til, at øvelserne udføres i rækkefølge.

Kobling til FN’s Børnekonvention
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettigheder:   

  • Børns ret til hvile, fritid og deltagelse i kulturelle og kreative aktiviteter (artikel 31). 
  • Børns ret til at blive hørt og taget alvorligt i emner og forhold, der vedrører deres liv (artikel 12).

Red Barnets Børnebarometer
Det er vigtigt, at du forud for brugen af Børnebarometeret informerer forældrene om, at I benytter barometeret som afsæt til en samtale i klassen, og at du sender et link til Red Barnets persondatapolitik for Børnebarometeret. Du kan med fordel tage udgangspunkt i vores udkast til et forældrebrev om brug af Børnebarometeret.

Læs mere om Børnebarometeret og hvordan Red Barnet behandler
oplysninger indsamlet gennem Børnebarometeret.

Læs persondatapolitik for Børnebarometeret.

Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.