Spil og bevægelse

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side
Arbejdsark til print

Velkommen til ‘Spil og bevægelse’

Elever har i år valgt, at temaet til Trivselsdagen skal være ‘Spil og Bevægelse’. Det at trives og have det godt i klassen, er nemlig tæt forbundet med det at lege, spille og bevæge sig sammen. ​​

Vi skal nu snakke sammen om trivsel gennem et værktøj vi kalder for Børnebarometeret. Vi skal derefter bruge tiden på at lave øvelser, hvor vi både kan spille og bevæge os i fællesskab.

Hvad er Trivselsdagen?

  • I Red Barnet forstår vi trivsel som, at man har det godt sammen det meste af tiden. Målet med Trivselsdagen er, at skolen sætter fokus på fællesskab og trivsel, og vigtigst af alt, giver stemme til jer, så I er med til at definere samtalen om trivsel, og hvordan der fremadrettet skal arbejdes med trivsel i klasse- og skolesammenhænge.
  • I Red Barnet tror vi på, at skoleelevers trivsel kan blive øget, hvis elever i højere grad bliver spurgt om deres mening og er med til at bestemme flere ting i skolen. Faktisk synes vi, at dem der bedst ved, hvad der gør elever glade og trygge I et fællesskab, er eleverne selv.
  • Trivselsdagen er derfor i år hjulpet til verden af elever, der har været med til at vælge temaet og komme med input til øvelserne i materialet her. I kan se, hvordan det gik til i videoen på næste slide.

Videoklip: Årets tema for Trivselsdagen 2024

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvad ville du selv have valgt som tema til Trivselsdagen, hvis du havde muligheden? Hvordan kan det tema tænkes ind i din skolehverdag ellers?

Tænk i 30 sekunder for jer selv, tal derefter med jeres sidemakker i et minut og del til sidst hvad I har snakket om på klassen.

35 minutter
Øvelse 1

Børnebarometeret

I denne øvelse skal vi svare på spørgsmål i Børnebarometeret. Spørgsmålene handler om sammenhold og trivsel.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi bruge Børnebarometeret. I Børnebarometeret skal I svare på en række spørgsmål fra hver jeres computer, tablet eller telefon, og vi kan ikke se, hvem der svarer hvad.  
  2. Først starter jeg vores måling ved at trykke ‘start’ på det følgende slide. Bagefter går I alle sammen ind på barometer.redbarnet.dk. Her skal I hver især logge på med jeres Uni-login og den kode (6 symboler), der kommer frem, når jeg har startet målingen. Når alle er kommet ind, starter vi.
  3. Jeg læser spørgsmålene i barometeret højt, og I svarer hver især anonymt fra jeres computer, tablet eller telefon.
  4. Når I har svaret på spørgsmålene, ser vi sammen på, hvad klassen har svaret samlet set. Efter hvert resultat er der et spørgsmål, som vi drøfter i fællesskab i klassen.
  5. Hvis I er nysgerrige på, hvad børn og unge i resten af landet har svaret på spørgsmålene, kan vi slutte af med i fællesskab at kigge på det nationale overblik, som findes på det efterfølgende slide.

Red Barnets Børnebarometer

Nationalt overblik

30 minutter
Øvelse 2

Vi jagter og skaber sætninger

I denne øvelse skal I på jagt efter sætninger, der skal afsluttes med jeres holdninger til klassens følelse af sammenhold.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal I gå på opdagelse efter fire halvfærdige sætninger, som jeg har gemt rundt på skolen. I bliver derfor inddelt i fire grupper, der hver især skal færdiggøre de gemte sætninger.
  2. Hver gang I finder frem til en sætning, skal I færdiggøre den på jeres eget stykke papir. Det er vigtigt, at der kun er én gruppe af gangen ved de forskellige gemmesteder.
  3. Når I har besvaret alle sætningerne i grupperne, går I tilbage i klassen.
  4. Derefter gennemgår vi i fællesskab, hvordan I har valgt at færdiggøre sætningerne, og vi taler sammen om de spørgsmål, som står på det næste slide.

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvordan var det at skulle blive enige om, hvordan sætningerne skulle færdiggøres?
  • Var der sætninger, hvor jeres svar lignede hinanden? Hvilke?
  • Hvordan kan vi bruge indholdet fra sætningerne i måden vi er sammen på i klassen?
20 minutter
Øvelse 3

Lege-stafet

I denne øvelse skal vi skabe en række nye lege sammen. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi sammen skabe en række lege, som man altid kan vende tilbage til og lege videre på. 
  2. Først skal I skrive en masse forskellige måder at lege på ned på hvert sit stykke papir (fx gemmeleg eller fangeleg). 
  3. Dernæst bliver I inddelt i mindre grupper, og så skal I trække et papir med en måde at lege på samt 2-3 rekvisitter. 
  4. Alle grupper får cirka 10 minutter til at udvikle en ny leg, som kombinerer rekvisitter og legemåde. Legen er ikke færdigudviklet før de 10 minutter er gået. 
  5. Når tiden er gået, får I lov til at forklare og vise, hvilke lege I har fundet på i hver gruppe – Hvis der er tid til det, kan vi også prøve at lege nogle af legene.  
  6. Til slut samler vi fælles op med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide. 

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvordan var det at få lov til finde på sine helt egne lege? 
  • Hvordan var det at skulle prøve at lege en leg, som nogle andre havde fundet på? 
30-60 minutter
Øvelse 4

Sammenhold i fotos

I denne øvelse skal vi gennem en fotocollage arbejde med sammenhold, samhørighed og samarbejde. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi blive klogere på, hvad ordet “sammenhold” betyder. 
  2. Først skal I inddeles i grupper af cirka fire personer. 
  3. Derefter skal I lave en fotocollage, der skal indramme, hvad I synes sammenhold er. I kan både vælge at tage jeres egne billeder, tegne på en planche og udklippe billeder og ord fra dagblade eller aviser.  
  4. Det er vigtigt, at I taler sammen i gruppen, mens I laver jeres fotocollage. Tal om de ord, tegninger og billeder, I bruger.  
  5. Når alle grupper har lavet deres fotocollager, præsenterer hver gruppe deres collage og forklarer, hvorfor den ser ud, som den gør.  
  6. Til slut samler vi op i fællesskab med afsæt i de spørgsmål, som står på det næste slide.

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvad havde jeres færdige fotocollager til fælles?  
  • Hvorfor kan det være svært eller nemt at definere, hvad sammenhold er?
  • Hvordan var det at skulle beskrive et ord gennem en collage?
5 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

I dag har handlet om at samarbejde, at lytte til hinanden og bevæge sig sammen. Vi har snakket om spørgsmål fra Børnebarometeret, I har været rundt på skolen for at finde sætninger, vi har udviklet lege og lavet en collage.

Fælles opsamling – vi taler i fællesskab om

  • Hvad tager I med jer fra øvelserne i materialet?
  • Hvordan har det været at tale om de her emner?
  • Er der noget, I har fået lyst til at gøre anderledes med hinanden i klassen fremover?