Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad tror du, at ligestilling kommer til at handle om i 2050?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.
I dette materiale gælder det om at blive klogere på ligeværd og ligestilling mellem køn. Vi skal undervejs tale om:
Hvad tror du, at ligestilling kommer til at handle om i 2050?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.
Ligestilling betyder, at alle uanset køn skal have lige muligheder for at træffe egne valg i livet. Ligestilling betyder samme muligheder, lige vilkår og udviklingsmuligheder i fx uddannelse, arbejde og fritid.
På verdensplan er det fortsat piger og LGBTQIA+ personer, der er særligt udsatte når det gælder fx diskrimination, vold og chikane. Zoomer man ind på kvinder og EU, får kvinder i gennemsnit lavere løn og pension end mænd, selvom Europa er verdensførende, når det gælder ligestilling og kvinders rettigheder.
Gennem senere år er verden kommet tættere på at opnå ligestilling. Der er bedre repræsentation af kvinder i politik, flere økonomiske muligheder og et bedre sundhedsvæsen mange steder i verden. World Economic Forum vurderer dog, at det som minimum vil tage endnu et århundrede, før ligestilling mellem kønnene bliver en realitet på verdensplan. Men hvad driver fortsat kløften mellem kønnene? Herunder ses nogle centrale årsager til ulighed mellem køn:
Ordet ‘kønsnormer’ er betegnelsen for, at der er i et samfund eller fællesskab, er visse standarder eller forventninger til, hvordan fx mænd og kvinder skal være og opføre sig.
Kønsnormer er noget, man lærer – små børn er ikke født med bestemte idéer om køn. Det kan være noget man lærer gennem leg, fra de voksne, gennem underholdning og ikke mindst sprog.
I denne øvelse skal vi undersøge, hvordan sprog kan være med til at påvirke den måde, vi tænker om hinanden og køn.
Billederne herunder viser søgeresultaterne, når man skriver ordet ‘kvinde’ på ordbogen.com. Diskutér kort i klassen, om I kan spotte kønsnormer i disse beskrivelser.
Vi tænker ikke nødvendigvis over det, men ord har faktisk magt, fordi ord kan være med til at påvirke, hvordan vi tænker om ting. Vores sprog er fyldt med ord og vendinger, som har noget med køn at gøre – her er et par eksempler på vendinger eller ord, som på forskellig vis er kønnede:
”Damerne først”
”Tøsedreng” ”Pigebarn”
”Kaste som en pige ”Drengestreger” ”Mand dig op”
”Brandmand” ”Formand” ”Drengefarver” “Pigefarver”
”Piger prutter ikke” ”Mænd græder ikke”
”Hønsegård” ”Tøsetur”
“En fandens karl”
I denne øvelse skal vi tale om, hvordan små børns legetøj kan sige noget om kønsnormer, og hvor tidligt børn præges i retning af faste forestillinger om køn.
I denne øvelse skal vi undersøge nogle af de historiske rollemodeller, der særligt har kæmpet for menneskerettigheder, ligestilling, pigers rettigheder eller har udfordret normer om køn.
Malala Yousafzai
Lil Nas X Ruth Bader Ginberg
Emma Holten
Beyoncé Sam Smith
Rosa Parks
I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvad et ‘zine’ er, og vi skal kigge nærmere på et konkret zine, der handler om køn.
I dag har vi talt om emnerne ligeværd, ligestilling og køn. Vi har arbejdet med sprogets betydning og talt om en masse nye ord. Vi har talt om køn i barndommen, I har præsenteret historiske rollemodeller og vi har arbejdet med et zine om køn.
I denne ekstra-øvelse skal I lave jeres helt egne zines med inspiration fra materialet om ligestilling og køn, og med afsæt i zinet som metodisk og aktivistisk udtryk.