Velkommen til ‘Er du OK på nettet?

Nu gælder det om at blive klogere på, hvordan man er online på en god måde. Vi skal undervejs tale om:  

  • Hvad ’emoji-heros’ og ’emoji-trolls’ er
  • Gode og dumme beskeder
  • Gode råd til at kommunikere på nettet
  • Noget af alt det svære og alt det spændende ved at være online

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvad er det bedste og værste ved at være online? 

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.

Hvad er en troll?

  • ‘Troll’ er et engelsk ord, som bliver brugt om nogen, der forsøger at provokere og skabe strid på nettet.  
  • En ‘troll’ mener ikke nødvendigvis alt det, som vedkommende skriver. Nogle gange skriver troll’en måske noget bare for at få andre til at hidse sig op.  
  • Nogen synes måske, at det lyder sjovt at provokere andre – men det er faktisk meget bedre at skrive søde ting til andre, at sørge for alle er med og hjælpe andre, hvis de har brug for en hånd.  
  • Hvis man gør gode ting online, er man det modsatte af en ‘troll’ – så er man i stedet en ‘hero’.
90 minutter
Øvelse 1

Din egen emoji-troll og emoji-hero

I denne øvelse skal vi lave vores egen troll og hero. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal I lave jeres helt egen ‘emoji-troll’ og ‘emoji-hero’.  
  2. Først skal vi tale mere om, hvad en emoji-troll og emoji-hero er, og vi skal også se videoklippet, som optræder på det næste slide. 
  3. Dernæst vil jeg gerne vise eller fortælle om min egen emoji-troll, som på et tidspunkt har fået mig til at gøre noget træls online. 
  4. Efterfølgende laver I først jeres egen emoji-troll, og når alle er færdige, præsenterer I dem for hinanden.  
  5. Derefter laver I jeres egen emoji-hero, og præsenterer dem for hinanden efterfølgende. 

Videoklip: Min emoji-troll og emoji-hero

Emoji-trolls får os til at gøre noget dumt eller uovervejet online, mens en emoji-hero tænker sig om og gør gode ting online….

En og en – lav din egen emoji-troll og emoji-hero:

  • Om lidt får I alle uddelt et A3-ark med en tom emoji-figur på og en række ark med ting, som I kan lime på jeres figur. I må også gerne tegne på figuren.  
  • I skal nu lave jeres egen emoji-troll. Troll’en kan både være et billede på jeres egne udfordringer, men den kan også være et billede på noget, I har set andre gøre. 
  • I bestemmer selv, hvor personlige I har lyst til at være med jeres emoji-trolls.  
  • Når I er færdige med at lave jeres emoji-trolls, skal I præsentere dem for hinanden.  
  • Derefter gør I det samme igen, men denne gang med jeres emoji-hero. Emoji-heroen skal hjælpe med at bekæmpe emoji-troll’en.  
45-120 minutter
Øvelse 2

Ordenes kraft

I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvordan beskeder og sprog i spil og på sociale medier påvirker os selv og andre. 

Når vi kommunikerer online

  • Når vi skriver og chatter online, kan vi ikke se hinandens kropssprog, og det kan føre til konflikter. Man kan nemlig let komme til at misforstå hinanden, når man fx ikke kan se øjne og ansigtsudtryk eller høre stemmen.
  • Tingene kan gå hurtigt på nettet. Beskeder og billeder flyver frem og tilbage, og der kan hurtigt blive involveret en masse forskellige personer. Det kan føles mindre farligt at sige eller gøre noget groft, når man sidder bag en skærm, men ord og handlinger rammer lige så hårdt online som ansigt til ansigt.
  • Smileyer og emojis kan have indflydelse på, hvordan vi læser en besked eller en kommentar. Derfor kan det være en god idé at overveje, hvilke smileyer og emojis man bruger hvornår.

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Om lidt skal vi tale om gode og dumme beskeder, billeder, kommentarer eller likes på sociale medier og i spil. 
      2. Først skal vi lege en lille startleg om følelser, der hedder “Send et ansigtsudtryk rundt”, og som er forklaret på det næste slide. 
      3. Bagefter lægger jeg en række ark ud på gulvet med emoji-heros på. l skal gå hen til det ark, som viser en type besked, som I virkelig gerne ville modtage fra en anden.  
      4. Efterfølgende lægger jeg en række nye ark ud på gulvet med emoji-trolls på, og så skal I gå hen til det ark, som viser en type besked, som I virkelig ikke har lyst til at modtage.  
      5. Til slut samler vi fælles op og taler om spørgsmålene på det følgende slide.  

      Startleg: Send et ansigtsudtryk rundt

      • Først stiller vi os alle sammen i en cirkel. 
      • Dernæst finder en person i cirklen på en følelse (fx sur, glad, overrasket) og udtrykker følelsen med et ansigtsudtryk. 
      • Ansigtsudtrykket sendes nu rundt i cirklen, så alle prøver at vise udtrykket og også får set, hvordan alle ser ud, når de laver følelsen. 
      • Når vi har nået hele cirklen igennem, laver vi en udgave, hvor følelsen ikke bliver sagt højt først. I stedet skal vi gætte på, hvilken følelse, der ligger bag det ansigtsudtryk, som er blevet sendt rundt. 

      Vi taler i fællesskab om:

      Nu har I gået rundt og kigget på arkene på gulvet med eksempler på gode og dårlige beskeder.

      • Kan I komme med andre eksempler på gode beskeder, der gør jer glade? 
      • Er der nogen af de dårlige beskeder, der giver jer ondt i maven? 
      • Har I eksempler på andre handlinger på nettet, som kan være sårende? 
      45-90 minutter
      Øvelse 3

      Tips til at stoppe dig selv

      I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvordan vi undgår konflikter på nettet og tale om forskellen på fysisk og digital kommunikation. 

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Om lidt skal vi i fællesskab tale om handlinger på sociale medier, som man hurtigt kan komme til at fortryde, fordi de får konsekvenser for en selv eller andre. 
      2. Først skal vi lege en lille startleg, der hedder ‘Solen skinner på’, og som er forklaret på det næste slide. 
      3. Efterfølgende skal I med jeres sidemakker skrive en liste med gode råd til, hvad man kan gøre, når man bliver grebet af en stemning, provokeret eller begejstret og derfor kan have svært ved at stoppe sig selv.
      4. Til slut laver vi vores egne handlekort for en situation online, vi gerne vil kunne tackle bedre. 

      Startleg: Solen skinner på

      • Alle stiller sig en stor rundkreds. 
      • Vi skiftes til at komme med udsagn omkring at være online – Fx: “Solen skinner på alle dem, der er kommet til at sende en besked, som de bagefter har fortrudt”. 
      • Hvis udsagnet passer på én, tager man et skridt frem mod midten af rundkredsen. 

      Vores egne tips

      • I skal nu sammen med jeres sidemakker finde på nogle tips og tricks til, hvad man kan gøre for at undgå at blive grebet af en stemning, og derfor måske komme til at glemme før man handler, liker, kommenterer eller sender en besked.
      • Efterfølgende taler vi i fællesskab om jeres forskellige tips og tricks.
      90 minutter
      Øvelse 4

      Hvad deler du?

      I denne øvelse skal vi tale om, hvornår er det okay at dele noget, og hvornår det ikke er.  

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Nu skal vi tale om, hvad vi deler online, hvornår det er okay at dele noget og hvornår det ikke er.  
      2. Først læser vi i fællesskab de følgende to slides, der handler om grænser, privatliv og lovgivningen, og derefter taler vi om de spørgsmål, som står på det efterfølgende slide.  
      3. Derefter skal I enkeltvist tage stilling til, om I ville dele en række billeder. Forklaringen på øvelsen står på det følgende slide.  
      4. Til slut samler vi fælles op og taler om spørgsmålene på det efterfølgende slide.

      Grænser og privatliv

      • Der kan være stor forskel på, hvordan vi oplever billeddeling. Et billede kan være grænseoverskridende for én og helt okay for en anden. Man kan derfor ikke altid tage udgangspunkt i sig selv, når man deler andres billeder eller kommenterer andres billeder.  
      • Alle har ret til privatliv, og børns ret til privatliv er også beskrevet i FN’s Børnekonvention. Fordi billeder kan være private, intime eller have mange informationer, skal man være opmærksom på ikke at overtræde regler om privatliv, når man deler noget.  

      Lovgivningen – hvad siger den?

      I Danmark har vi en række love, som sikrer, at vi behandler hinanden ordentligt. Disse love gælder også på nettet. 

      • I Straffelovens §232 står der, at det er ulovligt at krænke andres blufærdighed. Det betyder blandt andet, at du ikke må dele billeder eller videoer af andre i seksuelle situationer, uden at de giver lov.  
      • I Straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser står der, at det er ulovligt at udstille andre i pinlige eller ydmygende situationer. Det betyder blandt andet, at det kan være strafbart at skrive nedsættende kommentarer, oprette hadesider eller falske profiler.  
      • Ifølge Straffelovens §226 og §235 er alt seksuelt materialet med personer under 18 år ulovligt – undtagen, hvis man er over 15 og deler noget med sin kæreste. 
      • Man må ikke bare tage billeder af hinanden. Det betyder blandt andet, at hvis du har delt et billede af en ven uden at spørge, så har din ven ret til at få det fjernet, hvis vedkommende beder om det.

      Vi taler i fællesskab om:

      • Var der noget, der overraskede jer i lovgivningen om billed- og videodeling?  
      • Poster eller deler I selv billeder og videoer af jer selv, jeres familie, venner eller andre?

      En og en – ville du dele det?

      • I skal nu enkeltvis lave en undersøgelse af, hvad I ville dele på nettet.  
      • I får hver uddelt et fotoark med en række billeder og tre typer svar på spørgsmålet om, hvorvidt I ville dele billedet.  
      • I skal nu fordele billederne ud de tre svarmuligheder. Læg billederne med bagsiden opad.  
      • Når alle er klar, vender I jeres billeder.  

      Vi taler i fællesskab om:

      • Var der billeder, hvor I havde svaret noget forskelligt? 
      • Hvorfor tror I, at man kan have forskellige svar på nogle af billederne? 
      • Hvad kan man gøre for at undgå at overskride nogens grænser eller bryde loven, når man deler billeder?  
      90 minutter

      Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

      Materialet har handlet om at være online på en god måde. Vi har talt om gode og dumme beskeder, om råd til at kommunikere på nettet, grænser og om deling af billeder og videoer.  

      Opsamling – vores fælles emoji-hero:

      1. Om lidt skal vi sammen lave en fælles emoji-hero og vores egne gode råd til at være online.
      2. Først kigger vi i fællesskab på de råd, som står på det følgende slide – de er lavet af andre børn og unge.
      3. Derefter skal I stemme på de råd, som er vigtigst for jer. I skal bruge nogle små mærkater, som jeg deler ud, til at stemme. Sæt mærkaterne ude fra de råd, som I bedst kan lide.
      4. I må også gerne tilføje jeres egne råd, hvis I synes, der mangler nogen.
      5. Når alle har stemt, kigger vi på, hvor der er flest mærkater, og så taler vi i fælleskab om spørgsmålene på det følgende slide.

      10 råd fra andre børn og unge

      1. Skriv positive kommentarer og beskeder.

      2. Undgå at like noget, som kan såre andre.

      3. Hvis du er vred, så vent et øjeblik med at svare tilbage.

      4. Spørg om tilladelse til at dele billeder af andre.

        5. Bloker eller luk ned, hvis nogen taler grimt til dig.

        6. Tal med en voksen, hvis du oplever noget dårligt.

        7. Sig “pyt”, og ignorér dumme kommentarer fra fremmede.

        8. Spørg “hvorfor”, hvis der er noget, du ikke forstår.

        9. Læg mobilen væk, og gå en tur udenfor.

        10. Upload kun billeder på din profil, som alle kan forstå.

        Opsamling – vores egne råd

        • Vi skal nu vælge, hvilke råd der skal stå på vores egen plakat.
        • Når vi har udvalgt vores råd, skriver vi dem på vores fælles emoji-hero. Man må også gerne farvelægge eller tegne på plakaten.
        • Derefter skal vi i fællesskab hænge plakaten op et sted, så den er til at se.
        90 minutter
        Ekstra-øvelse

        Din tid på sociale medier

        I denne øvelse skal vi blive klogere på vores tidsforbrug på sociale medier.

        Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

        1. Om lidt skal vi snakke om, hvad sociale medier betyder for os og vores tidsforbrug online.
        2. Først skal I sætte små mærkater ud fra de tidspunkter på dagen, hvor I bruger jeres mobil, computer eller tablet. Tidspunkterne fremgår på det næste slide. 
        3. Derefter taler vi i fællesskab med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.
        4. Efterfølgende læser vi i fællesskab de tips, som står beskrevet på det følgende slide.
        5. Til slut laver vi vores egne handlekort for en situation online, vi gerne vil kunne tackle bedre. 

            Hvornår på dagen bruger du skærm?

            • Til morgenmad
            • På vej til skole
            • I frikvarterer
            • Efter skole/i klub
            • På vej hjem
            • Mens du spiser aftensmad
            • Om aftenen

            Vi taler i fællesskab om:

            • Hvilket tidspunkter på dagen har fået flest mærkater? 
            • Hvad er det gode ved at være online? 
            • Hvad ville I gøre, hvis I ikke havde sociale medier? 
            • Kan I komme i tanke om tidspunkter, hvor brug af skærm kan være for meget? 
            • Hvordan føles det i kroppen, hvis I har siddet i lang tid på mobilen/computeren/tablet?

            Tips til at holde fri fra skærmen

            • Du behøver ikke svare på beskeder med det samme.  
            • Sæt et stopur på en time, når du spiller. Gør noget andet, når tiden er gået – du kan fx gå en tur eller bevæge kroppen. 
            • Brug ’forstyr ikke’-funktionen på mobilen, så du ikke hele tiden retter opmærksomhed mod mobilen. 
            • Hold en skærmfri dag, og lav noget andet sammen med din familie. 
            • Bed en voksen holde mobilen i et par timer.