Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad er det bedste og værste ved at være online?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
Nu gælder det om at blive klogere på, hvordan man er online på en god måde. Vi skal undervejs tale om:
Hvad er det bedste og værste ved at være online?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
I denne øvelse skal vi lave vores egen troll og hero.
Emoji-trolls får os til at gøre noget dumt eller uovervejet online, mens en emoji-hero tænker sig om og gør gode ting online….
I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvordan beskeder og sprog i spil og på sociale medier påvirker os selv og andre.
Nu har I gået rundt og kigget på arkene på gulvet med eksempler på gode og dårlige beskeder.
I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvordan vi undgår konflikter på nettet og tale om forskellen på fysisk og digital kommunikation.
I denne øvelse skal vi tale om, hvornår er det okay at dele noget, og hvornår det ikke er.
I Danmark har vi en række love, som sikrer, at vi behandler hinanden ordentligt. Disse love gælder også på nettet.
Materialet har handlet om at være online på en god måde. Vi har talt om gode og dumme beskeder, om råd til at kommunikere på nettet, grænser og om deling af billeder og videoer.
1. Skriv positive kommentarer og beskeder.
2. Undgå at like noget, som kan såre andre.
3. Hvis du er vred, så vent et øjeblik med at svare tilbage.
4. Spørg om tilladelse til at dele billeder af andre.
5. Bloker eller luk ned, hvis nogen taler grimt til dig.
6. Tal med en voksen, hvis du oplever noget dårligt.
7. Sig “pyt”, og ignorér dumme kommentarer fra fremmede.
8. Spørg “hvorfor”, hvis der er noget, du ikke forstår.
9. Læg mobilen væk, og gå en tur udenfor.
10. Upload kun billeder på din profil, som alle kan forstå.
I denne øvelse skal vi blive klogere på vores tidsforbrug på sociale medier.