Gennem en række trivselsfremmende øvelser arbejder eleverne med klassens fællesskab. Leg er med til at skabe et fælles bånd, hvor de ydre rammer kommer i baggrunden, og muligheden for at komme tættere på hinanden i fællesskabet opstår.
Introduktion
Det er vigtigt at sikre, at børn på mellemtrinnet udvikler alsidige legekompetencer, og at der generelt set er god tid til leg. Leg er nemlig med til at understøtte fællesskabet i klassen. Når vi er optagede af leg, tænker vi ikke på alt det, der sker omkring os. Derfor er det også et rigtig godt sted at styrke fællesskabet, fordi legen er med til at skabe et fælles bånd, eller i hvert fald en fælles oplevelse eller et fælles grin. Med materialet sættes elevernes fællesskab i centrum, og der er mulighed for at dyrke børnenes nysgerrighed og lyst til at udforske forskelligartede aktiviteter og lege.
Formål
Formålet med materialet er først og fremmest at styrke fællesskabet i klassen. Formålet er desuden:
Materialets opbygning
Materialet består af en velkomst, grundviden, tre legebaserede øvelser om fællesskab og trivsel og til slut en opsamling. Vi opfordrer til, at øvelserne udføres i kronologisk rækkefølge.
Kobling til FN’s Børnekonvention
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettigheder:
Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.