Modul #4
DIALOG HJÆLP
Introduktion
20 minutter
Start modulet med at samle op på, hvad digitale krænkelser er, og hvilke reaktioner og konsekvenser digitale krænkelser kan medføre blandt børn og unge.
Bed nu eleverne tænke på en situation eller et problem, hvor det er let at bede om hjælp.
Bed derefter eleverne tænke på en situation eller et problem, hvor det kan være svært at bede om hjælp.
Forslag til diskussionsspørgsmål:
- Hvilke slags problemer er henholdsvis lette og svære at bede om hjælp til?
- Hvad gør det vanskeligt at bede om hjælp?
- Hvad kan andre gøre for, at det bliver lettere for dig at bede dem om hjælp?
Aktivitet 1: Hvem vil du gå til?
20 minutter
Bed eleverne om at tænke på den eller de personer, som de ville henvende sig til, hvis de selv oplevede at blive udsat for digitale krænkelser på nettet, eller hvis de oplevede en ven/veninde blive krænket på nettet.
Bed nu eleverne byde ind i plenum med, hvem de ville søge hjælp hos. Skriv hvert nyt forslag ned på sit eget stykke A4-papir. Hvis eleverne ikke kommer med nedenstående forslag, skal du sørge for at tilføje disse personer eller myndigheder:
- Forældre/plejeforældre
- En lærer/klubpædagog
- En ven/veninde
- Skoleleder
- Anmeldelsesfunktionen på det sociale medie
- En form for rådgivning (fx Red Barnets rådgivning SletDet).
Fordel A4-papirerne rundt om i lokalet. Hæng dem op eller læg dem på gulvet, så de er synlige for alle.
Læs scenarierne fra Bilag 4 højt et ad gangen, og bed eleverne placere sig ved det stykke papir, hvor navnet på den person eller myndighed står skrevet, som de ville råde personen i scenariet til at søge hjælp hos. Hvis eleverne vil anbefale to forskellige personer eller myndigheder, kan de stille sig midt imellem de to.
Aktivitet 2: Positive løfter
10 minutter
Eleverne skal hver skrive en handling, de vil udføre for at gøre internettet til et venligere og mere respektfuldt sted. Lad eleverne være kreative med deres løfter. I kan eventuelt tale om, hvordan løfterne kan være rettet mod at forebygge eller bekæmpe digitale krænkelser.
I kan hænge elevernes løfter fremme et centralt sted for klassen og tage dem op igen med nogle ugers mellemrum.
Aktivitet 3: Dialogstarter
20 minutter
Forklar eleverne, at I nu skal spille dialogstarter-spillet SoMeDigMig. Inddel klassen i mindre grupper på ca. tre-fire personer. Forbered eleverne på, at spillet handler om at blive klogere på hinanden og skabe god dialog om, hvad der sker på nettet.
Her er et udvalg af spørgsmål fra SoMeDigMig:
- Hvis du fik lov til at hacke Aula en enkelt dag, hvad ville du så skrive til alle skolens forældre? Husk, at de ikke kan se, at det er dig, der skriver.
- Du havner pludselig i en fremmed europæisk by, hvor ingen forstår dig. Hvilke tre apps vil du først bruge?
- Hvis du skulle lave en YouTube-kanal, hvad skulle den så handle om?
- Hvad vil du helst have: Syv dages ferie med din mobil eller 14 dages ferie uden din mobil?
- Hvilket Snapchatfilter ville du bruge, hvis du skulle tage et billede af den person, der sidder til venstre for dig?
- Din oldemor på 99 år har hørt, at der findes noget der hedder Snapchat. Hvordan forklarer du hende, hvad det går ud på?
- Hvad kunne få dig til at skrive en positiv/negativ kommentar til en youtuber/influencer?
Afslut spillet med, at hver elev deler en dialogstarter fra spillet, som de synes var god. De kan springe over, hvis deres forslag allerede er blevet sagt. Saml elevernes dialogstartere på et stort stykke papir, som I kan hænge op et synligt sted i klassen.
Fælles opsamling
10 minutter
Saml op på dagens modul med en runde, hvor eleverne deler, hvad de har lært. Bed dem om at dele et godt råd til, hvad man kan gøre, hvis en ven/veninde oplever digitale krænkelser.