DeSHAME – Bare en joke?

Velkommen til ‘deSHAME – Bare en joke?’

Nu gælder det om at diskutere og reflektere over, hvad digitale krænkelser er, samt at få redskaber til, hvordan man håndterer krænkende adfærd. 

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvilke tre digitale platforme, sociale medier eller online spil bruger du mest tid på?  

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.

Hvad er digitale krænkelser?

  • En digital krænkelse er, når nogen udsætter andre for noget ubehageligt på nettet. Det kan fx være rettet mod en persons udseende, identitet eller krop, og det kan være i form af beskeder, billed- eller videodeling, afpresning eller andet.  
  • Digitale krænkelser kan finde sted på alle slags digitale platforme (fx på sociale medier, i gruppechats, i spil, apps eller andet). 
  • Det er aldrig din skyld, hvis du udsættes for en digital krænkelse – og der er hjælp at hente, hvis det sker. 

Konsekvenserne ved digitale krænkelser

  • Digitale krænkelser kan gøre rigtig ondt, og kan få en person til fx at føle sig bekymret, bange, skamfuld, pinlig eller udnyttet. 
  • Den krænkende adfærd kan være med vilje, men den kan også udspringe af alle mulige andre intentioner – for eksempel kan nogen forsøge at lave sjov, men i stedet komme til at overskride andres grænser og måske endda bryde loven. 
20 minutter
Øvelse 1

Grænser

I denne øvelse skal vi blive klogere på hinandens grænser, og tale om, hvordan vi alle har forskellige grænser.  

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal I alle sammen rejse jer op og stille jer i midten af klasselokalet. 
  2. Først hænger jeg tre A4-ark op forskellige steder i lokalet med svarmulighederne ‘ok’, ‘lige til grænsen’ og ‘over grænsen. 
  3. Derefter læser jeg en række udsagn op, som står på de følgende slides. 
  4. Når jeg har læst et udsagn op, skal I stille jer hen på den svarmulighed, som I synes passer bedst til udsagnet. Vi gentager dette med alle udsagnene.  
  5. Til slut samler vi op i fællesskab og taler om spørgsmålene på det følgende slide

Handling 1 – er det OK?

At skrive “Billig!!” til en andens billede.

Handling 2 – er det OK?

At slå op med sin kæreste på besked. 

Handling 3 – er det OK?

At dine forældre holder øje med, hvem du skriver med på telefonen.

Handling 4 – er det OK?

At skrive “Vi er til fest, og det er du ikke!” til en person. 

Handling 5 – er det OK?

At ens forældre kommenterer ens posts.

Handling 6 – er det OK?

At skrive strenge beskeder til kendte personer.

Handling 7 – er det OK?

At dine forældre poster billeder af dig uden at spørge om lov.

Handling 8 – er det OK?

At like sine egne billeder.

Handling 9 – er det OK?

At være med i gruppechats, som er lukkede og hvor specifikke personer ikke må være med. 

Handling 10 – er det OK?

At kommentere “Du ser grim ud” på en persons billede.

Vi taler i fællesskab om:

  • Var der et eller flere udsagn, hvor I alle placerede jer samme sted?  
  • Var der et eller flere udsagn, hvor I var meget uenige om, hvorvidt det var OK, til grænsen eller over grænsen?  
  • Hvorfor tror I, at man kan være uenige om, hvorvidt noget er OK?  
30 minutter
Øvelse 2

Mind map

I denne øvelse skal vi tale mere om, hvad digitale krænkelser er. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi blive klogere på, hvad digitale krænkelser er.  
  2. Først skal I sammen med jeres sidemakker komme på så mange eksempler på digitale krænkelser som muligt. I får cirka 5 minutter, og I skal huske at skrive jeres eksempler ned.  
  3. Derefter læser jeg en række scenarier højt, hvor nogen udsættes for en digital krænkelse. 
  4. I rækker hånden op, hvis I har skrevet noget ned, som på den ene eller anden måde minder om det scenarie, der netop er blevet læst højt. 
  5. Til slut samler vi op i fællesskab og taler om spørgsmålene på det følgende slide.  

To og to – tal sammen om:

Hvilke eksempler på digitale krænkelser kan I komme i tanke om?  

Scenarie 1:

Anna får en kommentar til en ny selfie, hun har lagt op. I kommentaren bliver der gjort nar af hendes nye, korthårede frisure og der bliver skrevet, at hun ser ‘grim ud’, og at hun ‘ligner en dreng’

Scenarie 2:

Muhammed spiller sit yndlings-onlinespil. Han bruger en kvindelig karakter. Vennerne fra skolen, som han spiller med, bliver ved med at gøre grin med ham i kommentarerne. De siger, at han har valgt en kvindelig karakter, fordi han spiller ‘som en pige’. 

Scenarie 3:

Clara har taget et billede af sin hånd, der holder et armbånd, som hun selv har lavet. Hun deler det online. En klassekammerat kopierer billedet og redigerer det for at få det til at se ud som om, hun rører ved en anden elevs bagdel.  

Scenarie 4:

Nogle elever i Villads’ klasse tager et billede af ham og bruger derefter et filter, der får det til at se ud som om, han har farverig makeup på. De deler det online med kommentarer om, at han er ‘homo’.  

Scenarie 5:

Gustav har besøg af en ven efter skole. Vennen ser et billede på væggen af Gustav som lille, der leger nøgen i haven, og tager et billede af det. Derefter deler han det med alle i deres klasse, selvom Gustav har bedt ham om at slette det. 

Vi taler i fællesskab om:

  • Mindede de forskellige scenarier om jeres egne eksempler på digitale krænkelser?  
  • Digitale krænkelser kan se meget forskellige ud, og der kan være mange andre eksempler end dem, der netop er blevet listet. Var der nogle af jeres egne eksempler på digitale krænkelser, som ikke er blevet nævnt endnu? Hvilke?  
10 minutter
Øvelse 3

Rundkreds

I denne øvelse skal vi tale om, hvordan vi håndterer at støde på noget online, som er underligt, groft eller stødende. 

Når det ikke er sjovt længere…

  • Meget af det, som vi ser eller læser online, kan være underholdende, sjovt eller lærerigt. 
  • Men der kan også være tilfælde, hvor vi ser noget, som får os til at føle os utilpasse eller som giver os et chok.  
  • Det er forskelligt, hvilke ting folk synes er sjove, og det er også forskelligt, hvad der kan få nogen til at føle sig utilpas.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal I i mindre grupper snakke om, hvad I kan gøre, hvis I ser noget som er underligt, groft eller stødende online. 
  2. Først skal I enkeltvis tænke over, hvilke følelser I kan få, når I interagerer med jeres kammerater online.  
  3. Derefter bliver I inddelt i mindre grupper, og så skal I sætte jer i en rundkreds i hver gruppe.  
  4. Hver gruppe får en række printede sætninger, som I skal placere i midten i rundkredsen.  
  5. I skal derefter på skift trække en seddel med en sætning, som I skal færdiggøre.  
  6. Når I har været igennem alle sedler, samler vi op i fællesskab med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.

Vi taler i fællesskab om:

  • Var der sætninger, som var vanskelige at færdiggøre? Hvis ja, hvorfor?  
  • Var der nogle sætninger, som I var meget uenige om, hvordan I ville afslutte? 
20 minutter
Øvelse 4

Hvem vil du gå til?

I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvem man kan søge hjælp hos, hvis man oplever at man selv eller andre bliver udsat for en digital krænkelse.  

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Nu skal vi tale om, hvem I ville henvende jer til, hvis I enten selv oplevede at blive udsat for krænkende adfærd på nettet, eller hvis det skete for en ven. Først skal I enkeltvis tænke over, hvem kan søge hjælp hos, hvis man oplever noget ubehageligt på nettet.  
  2. Derefter taler vi om jeres forslag og samler og sorterer forslagene.  
  3. Dernæst skriver jeg de forskellige personer eller myndigheder ned på hvert sit papir, og fordeler dem rundt omkring i lokalet. De skal hænges op eller lægges på gulvet, så de er synlige for alle.  
  4. Derefter læser vi i fællesskab en række scenarier, og efter hvert scenarie skal I placere jer ved den person eller myndighed, hvor I ville søge hjælp, hvis det skete for jer.  
  5. Til slut samler vi op i fællesskab og taler om spørgsmålene på det følgende slide.

Scenarie 1 – hvor ville du søge hjælp?

Daniel sender Adam et link til en video af nogle voksne uden tøj på med teksten ‘OMG, haha!’. Adam synes ikke det er sjovt, men over grænsen.  

Scenarie 2 – hvor ville du søge hjælp?

Victoria får tilsendt et skærmbillede af en pige fra sin årgang uden sin top på og med nogle lede kommentarer tilføjet. 

Scenarie 3 – hvor ville du søge hjælp?

Laura får tilsendt et link til en video, der zoomer ind på kropsdele fra forskellige piger i skolen. Selvom hun ikke selv optræder på videoen, bliver hun lidt utilpas.

Scenarie 4 – hvor ville du søge hjælp?

Elias får tilsendt en video med klip fra en masse forskellige spil. Hvert klip viser karakterer, der kysser eller gør seksuelle ting sammen. Elias synes det er lidt mærkeligt.

Scenarie 5 – hvor ville du søge hjælp?

Frederikke får tilsendt et billede af en ældre dreng fra hendes skole. Drengen har taget billedet ned i sine bukser under sit undertøj. 

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvad kan de forskellige personer eller myndigheder gøre for at hjælpe? 
  • Hvilke overvejelser gjorde I jer, når I skulle vælge, hvem der kunne hjælpe i hver situation?  
  • Var der nogen af scenarierne, hvor I var i tvivl om, hvor I ville søge hjælp henne?
10 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

I dag har handlet om digitale krænkelser. Vi har blandt andet talt om, at mennesker har forskellige grænser, og at det er vigtigt at respektere disse grænser. Vi har også talt om, hvad man kan gøre, hvis man selv bliver udsat for eller ser andre blive udsat for en digital krænkelse.

Fælles opsamling – sneboldkamp

  • Skriv et kort, godt tip eller noget, som du har lært i dag om digitale krænkelser ned på et stykke papir. 
  • Krøl papiret sammen til en snebold. 
  • Når alle er klar, leger vi sneboldkamp med papirkuglerne i 30 sekunder. 
  • Efter 30 sekunder samler alle en papirskugle op, folder den ud og læser, hvad der står.
30 minutter
Ekstra-øvelse 1

Livsrejsen

I denne øvelse skal vi tale om brug og erfaringer med sociale medier.  

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi lave en fælles livsrejse om erfaringer med sociale medier.  
  2. Først skal vi lave en fælles tidslinje ud fra de aldersmilepæle, som står på det følgende slide. 
  3. Derefter får I hver især en række udsagn, som I enkeltvis skal placere oppe på vores tidslinje med afsæt i jeres egne erfaringer.  
  4. I skal forsøge at komme med forudsigelser om, hvad I tror, der sker på de alderstrin, som I endnu ikke selv er nået til.  
  5. Til slut gennemgår vi hele tidslinjen i fællesskab og taler ud fra spørgsmålene på det efterfølgende slide.

Aldersmilepæle

Fødsel – 3 år – 6 år – 9 år – 12 år – 13 år – 15 år – 18 år 

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvad viser den samlede tidslinje? 
  • Er der noget, der overrasker jer? 
  • Hvordan er det at se klassens erfaringer hidtil tegnet op på denne måde? 
  • Er der et mønster i, hvilke medier I bruger eller har brugt ift. alder? 
  • Er der et mønster i de positive/sjove erfaringer – og hvad med de mere negative? 
30 minutter
Ekstra-øvelse 2

Quiz

I denne øvelse skal vi teste jeres viden om digitale krænkelser. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi lave en quiz, som tager udgangspunkt i det, som I har lært om digitale krænkelser.  
  2. Jeg vil læse en række spørgsmål og tilhørende svarmuligheder op. I skal skrive det bogstav ned, der hører til den svarmulighed, som I gerne vil svare.  
  3. Efter hvert spørgsmål taler vi om, hvad I har svaret og så ser vi på, hvad det rigtige svar er.  
  4. Til slut taler vi sammen ud fra spørgsmålene på det følgende slide.  

Quiz – hvad ville du råde Phillip til at gøre?

Phillip tager et billede af to venner, der krammer. På grund af vinklen på billedet ligner det, at de to venner kysser. Phillips veninde, Ida, foreslår, at Phillip sender billedet i en gruppechat med en kysse-emoji.

  1. Ida har ret! Phillip skal sende billedet med en kysse-emoji – alle vil synes, at det er sjovt! 
  2. Phillip kan godt sende billedet i gruppechatten, men uden en emoji. Så kan folk selv vurdere, om det ligner, at de kysser.  
  3. Phillip skal kontakte personerne på billedet og spørge dem, om de har noget imod, at Phillip sender billedet i gruppechatten. Hvis de ikke vil have det, skal Phillip slette billedet.
  4. Phillip skal slette billedet med det samme. Ida elsker bare at skabe drama.  
Se svaret

Phillip skal kontakte personerne på billedet og spørge dem, om de har noget imod, at Phillip sender billedet i gruppechatten. Hvis de ikke vil have det, skal Phillip slette billedet.

Quiz – hvad kan Emil og Hassan gøre for at hjælpe pigerne?

Emil og Hassan spiller et online spil med en gruppe venner fra deres atletikklub. De ser, at en af deres venner har et stødende sprogbrug og er ond mod pigerne på holdet.   

  1. Emil og Hassan kan tage screenshots af beskederne som bevis for, at det er sket.
  2. Emil og Hassan kan anmelde deres vens spilprofil ved at bruge spillets anmeldelsesvejledning.
  3. Emil og Hassan kan sende en privat besked til pigerne, hvor der står, at de støtter dem.
  4. Alle de nævnte muligheder.
Se svaret

Alle de nævnte muligheder.

 

Quiz – hvilket råd bør Celine give dem?

En ny, online challenge er gået viralt. Den går ud på, at man skal stille sig bag folk og lave en upassende dans uden de opdager det. Celinas venner beslutter sig for at lave deres egen video, hvor de vil danse bag en anden elev, som ingen af dem er venner med.  

  1. Celinas skal råde dem til bare at gøre det. Det bliver vildt sjovt, og det vil eleven helt sikkert også synes.
  2. Celina skal fortælle dem, at de kun bør dele videoen i deres egen gruppechat, så andre ikke ser den – ellers kan det skabe problemer.
  3. Celina skal råde dem til at filme samme ‘challenge’ med en masse forskellige personer, så det ikke kun går ud over én.
  4. Celina skal fortælle dem, at nogle mennesker måske slet ikke vil være en del af den slags videoer. Hvis der er en risiko for, at eleven bliver ked af det eller sur, er det bedre slet ikke at lave videoen.
Se svaret

Celina skal fortælle dem, at nogle mennesker måske slet ikke vil være en del af den slags videoer. Hvis der er en risiko for, at eleven bliver ked af det eller sur, er det bedre slet ikke at lave videoen.

Quiz – hvad vil du råde Carl til at gøre?

Under en biologitime viser Carls lærer et billede af en nøgen krop og beder eleverne om at udpege og nævne de forskellige kropsdele. En af Carls klassekammerater redigerer Carls ansigt ind på billedet af den nøgne krop og sender det til klassen. 

  1. Carl skal vise billedet til en voksen, som han stoler på. Det er nemlig ikke okay at gøre den slags.
  2. Carl skal sende en masse grine-emojis, så de andre i klassen kan se, at han godt forstår, at det bare er en joke.
  3. Carl skal bare ignorere det. Klassekammeraten vil bare have opmærksomhed, så lad hellere lade være med at give den.
  4. Carl skal finde et andet billede af en nøgen krop på nettet, redigere klassekammeratens billede ind på kroppen og derefter sende de. Så kan klassekammeraten forstå, hvordan det føles.
Se svaret

Carl skal vise billedet til en voksen, som han stoler på. Det er nemlig ikke okay at gøre den slags.

Quiz – hvad skal Anton gøre?

Antons ven, Elias, deler nogle billeder fra en ferie, han lige har været på. Nogle personer skriver kommentarer til billederne om, at Elias ser fed ud. Anton er faktisk enig med dem. 

  1. Anton skal anmelde de tarvelige kommentarer til det sociale medie og fortælle en voksen om dem- Uanset hvad er det ikke okay at skrive den slags kommentarer.
  2. Anton skal være ærlig. Han skal sende Elias en besked, hvor han fortæller, at billeder ikke er særlig gode, og at han bør fjerne dem for sin egen skyld.  
  3. Anton skal skrive en kommentar til billedet: “Det er ligemeget, hvordan man ser ud – Det er det indre, der tæller!” 
  4. Anton skal ignorere det hele. Anton skal ikke såre Elias, men han skal heller ikke lyve.
Se svaret

Anton skal anmelde de tarvelige kommentarer til det sociale medie og fortælle en voksen om dem. Uanset hvad er det ikke okay at skrive den slags kommentarer.  

Quiz – hvad skal Tobias gøre?

Imens Tobias filmer en livevideo, laver hans venner en prank på ham. De prøver at hive hans bukser ned, men hans underbukser følger med. Så snart vennerne opdager det, hjælper de Tobias med at dække sig til. Men nogle nåede at se det på livevideoen, og nu bliver han drillet på nettet på grund af det. 

  1. Tobias skal ikke gøre noget. Det var et uheld, og hans venner får problemer, hvis han fortæller det til nogen. 
  2. Tobias skal hævne sig på vennerne ved at lave en prank på dem.  
  3. Tobias skal fortælle en voksen, hvad der skete og vise de beskeder, hvor han bliver drillet med videoen.
  4. Tobias skal lave en ny livevideo, hvor han bare griner af det, så folk kan se, at det ikke påvirker ham, og at han bare synes det er sjovt. 
Se svaret

Tobias skal fortælle en voksen, hvad der skete og vise de beskeder, hvor han bliver drillet med videoen.

Quiz – hvad vil du råde Lærke til at gøre?

Lærke har chattet med en dreng fra en anden skole. Han er begyndt at spørge efter billeder af hende. Hun sender ham en selfie, men han siger, at det ikke er nok. Han kalder hende et stødende ord og siger, at han vil fortælle hendes forældre, at hun har chattet med ham, hvis hun ikke sender et andet billede.

  1. Lærke skal sende ham et enkelt billede mere. Han stopper sikkert med at genere hende, når han har fået, hvad han vil have.  
  2. Lærke skal blokere ham. Så kan han nemlig ikke kontakte hende igen.  
  3. Lærke skal finde et tilfældigt billede på nettet af en anden, og så lade som om, at det er hende. Det er bedre, end rent faktisk at sende et billede af hende selv.  
  4. Lærke skal tale med sine forældre eller en lærer på skolen. De vil kunne hjælpe hende med, hvad hun skal gøre.
Se svaret

Lærke skal tale med sine forældre eller en lærer på skolen. De vil kunne hjælpe hende med, hvad hun skal gøre.  

Quiz – hvad skal Yasmin gøre?

Yasmin er i parken med sine venner. En af dem tager et billede af hende, mens hun står på hænder. Alle hendes venner siger, at det er et vildt godt billede, og at hendes håndstand er perfekt! Men Yasmin er rigtig flov over billedet, fordi man kan se hendes undertøj på det.

  1. Yasmin skal spørge, om hun må låne vennens mobil og så slette billedet fra telefonen. 
  2. Yasmin skal bede hendes ven om at beskære billedet, så man ikke kan se Yasmins ansigt.  
  3. Yasmin skal forklare, hvorfor hun ikke kan lide billedet og bede om at få det slettet. Vennen vil helt sikkert forstå det.
  4. Yasmin skal da bare være stolt af sin hendes perfekte håndstand og ikke bekymre sig så meget!
Se svaret

Yasmin skal forklare, hvorfor hun ikke kan lide billedet og bede om at få det slettet. Vennen vil helt sikkert forstå det.  

Quiz – hvad skal Freja gøre?

Freja har ikke en bruger på Facebook, men nogle venner fra skolen gør hende opmærksom på, at en person har oprettet en profil i hendes navn. Profilen deler links til billeder og videoer af voksne mennesker uden tøj på til alle mulige fra skolen. Folk på skolen giver Freja skylden.  

  1. Freja skal fortælle en voksen, hvad der sker, så de kan få lukket profilen ned.
  2. Freja skal bruge en vens profil til at finde ud af, hvem der har oprettet en falsk profil i Frejas navn.  
  3. Freja skal få en ven til at anmelde den falske bruger til Facebook, og så skal Freja oprette sin egen profil, så det ikke sker igen.  
  4. Freja skal fortælle alle i skolen, at det ikke er hende og få dem til at slette profilen fra deres venner. 
Se svaret

Freja skal fortælle en voksen, hvad der sker, så de kan få lukket profilen ned.  

 

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvad synes I om quizzen?  
  • Var det spørgsmål, som I synes var særligt vanskelige at svare på? Hvorfor? 
  • Kunne I genkende nogle af situationerne fra quizzen, hvor I selv eller en ven har været i tvivl om, hvad der var det rigtige at gøre?
25 minutter
Ekstra-øvelse 3

Hvad sker der online?

I denne øvelse skal vi se nærmere på forskellige former for digitale krænkelser. 

Øvelsesvejledning – Sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi se nærmere på forskellige former for digitale krænkelser. 
  2. Først bliver I inddelt i tre grupper, som hver får en forskellig målestok. Derudover får hver gruppe en række kort, som I skal placere på deres målestok.  
  3. Herefter skal I finde et sted i klassen med god plads, og så skal I sætte kortene i rækkefølge ud fra den målestok, som jeres gruppe har fået tildelt.  
  4. Til slut taler vi i fællesskab om, hvordan I har placeret kortene og ser på forskelle og ligheder i hver gruppe. 

I grupper – placér jeres kort på målestokken

Gruppe 1: 
Hvad der sker oftest’ til ‘hvad der sker sjældnest’

Gruppe 2:  
‘Hvad bekymrer jer mest’ til ‘hvad bekymrer jer mindst’

Gruppe 3: 
Hvad forældre/omsorgspersoner tror sker oftest’ til ‘hvad forældre/omsorgspersoner ‘tror’ sker sjældnest’

Vi taler i fællesskab om:

  • Er der stor forskel på, hvordan I har placeret kortene alt efter hvilken målestok, gruppen har fået?  
  • Er der et kort, som I alle har placeret samme sted uanset jeres målestok? 
  • Hvorfor tror I, at der kan være forskelle og/eller ligheder afhængig af målestokken?