Stærke Sammen – del 2

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Stærke Sammen – del 2’

I dag skal vi tale om personlige grænser og retten til ikke at blive udsat for seksuelle overgreb. Undervejs skal vi tale om:

  • Hvem, der begår seksuelle overgreb og hvor ofte det sker.
  • Hvad man kan gøre, hvis man selv eller andre bliver udsat for et seksuelt overgreb.
  • Hvad der sker, hvis man skal til samtale med en sagsbehandler fra kommunen.

Hjernestarter – mindmap:

Hvad kommer du til at tænke på, når du hører, at dagens emne er seksuelle overgreb, og hvad tænker du om at skulle tale om det i skoletiden?

Tænk over det i cirka et minut, og tal derefter med din sidemakker om det i et par minutter. Vi drøfter ikke jeres svar fælles i klassen denne gang.

Hvem begår overgreb?

Kilde: En antologi om forebyggelse og behandling 2021, © Forskningsnetværket om seksuelle overgreb mod børn

Overgreb mod børn og unge

  • Seksuel aktivitet med børn under 15 år er kriminelt. Aldersgrænsen er 18 år, hvis den unge er afhængig af krænker. Det betyder altså, at en person over 18 ikke må have et seksuelt forhold til en person under 18, som de fx er lærer eller træner for.
  • 5-10 pct. af børn eller unge har formentlig været udsat for et seksuelle overgreb eller en krænkelse, inden de er fyldt 18 år.
  • Voksne skal hjælpe og beskytte børn mod alle former for overgreb. Voksne har pligt til at fortælle myndighederne om det, hvis de ved eller har mistanke om, at børn og unge er udsat for overgreb. 
    Kilde: Sundhed.dk, Grete Katrine Teilmann, speciallæge
    Kilde: Lov om social service § 153 
    20 minutter
    Øvelse 1

    Hvad er seksuelle krænkelser?

    I denne øvelse skal vi høre psykolog i Red Barnet, Julie Schjørring Larsen, fortælle om, hvad seksuelle krænkelser er, og hvad der er vigtigt at vide om det.

    Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

    1. Om lidt skal vi lytte til et lydklip, hvor psykologen Julie fortæller om seksuelle overgreb.
    2. Derefter skal I i mindre grupper tale sammen med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.
    3. Når I har talt sammen i grupperne, samler vi op i fællesskab og taler om de spørgsmål, som står på det efterfølgende slide.
    4. Til slut læser vi i fællesskab den pointe, som står på det efterfølgende slide.

    Lydklip: Hvad er seksuelle krænkelser?

    I grupper – tal sammen om:

    • Var der noget, som overraskede eller undrede jer? Hvorfor/hvorfor ikke?
    • Hvad synes I, at psykologen Julies vigtigste pointe var?
    • Hvis I fandt ud af, at en I kendte havde været udsat for et seksuelt overgreb af en person, som vedkommende kendte godt, hvad ville I så gøre? Hvorfor ville I handle på den måde?

    Vi taler i fællesskab om:

    • Hvad er forklaringen på, at det for mange kan være svært at fortælle det, hvis der er sket en seksuel krænkelse eller et seksuelt overgreb?
    • Hvad skal der til, for at det kunne blive nemmere at få fortalt det til nogen, hvis der er sket et overgreb?

    Vigtig pointe

    Uanset hvad andre siger eller undskylder sig med, så er det ALDRIG ens egen skyld, hvis man bliver udsat for et overgreb.

    Ligegyldigt hvad man sagde…

    Ligegyldigt hvad man havde drukket…

    Ligegyldigt hvad man havde på af tøj…

    Ligegyldigt hvordan ens krop reagerede…

    25 minutter
    Øvelse 2

    Hvad er grænser?

    I denne øvelse skal vi se en lille video fra Sex og Samfund, der handler om grænser.

    Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

    1. Om lidt skal vi se et videoklip om grænser lavet af Sex og Samfund.
    2. Når vi har set videoklippet, får I et par minutter til at tænke over, hvad grænser er for jer, og hvad der er vigtigt for jer, når vi snakker om det i klassen.
    3. Derefter skal i tale med jeres sidemakker om, hvorfor det er vigtigt at vi taler om grænser i klassen. 
    4. Til slut samler vi op i fællesskab med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.

        Videoklip: Grænser

        Vi taler i fællesskab om:

        • Hvilke eksempler på personlige grænser nævner de unge?
        • Hvorfor tror I, at vi kan have forskellige grænser?
        • Hvad synes I var videoens vigtigste pointe?
        25 minutter
        Øvelse 3

        Fortællinger fra virkeligheden

        I denne øvelse skal vi høre to voksne fortælle om overgreb, som de var udsat for, da de var børn.

        Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

        1. Om lidt skal vi lytte til to lydklip med historier fra voksne, som blev udsat for overgreb da de var børn. Den ene historie er med en kvinde, som ønsker at være anonym. Den anden er forfatter og præst, Kristian Ditlev Jensens historie. 
        2. Når vi har lyttet til de to lydklip i fællesskab, skal I i mindre grupper tale sammen med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide. Spørgsmålene findes også på printbare arbejdsark.
        3. Derefter skal hver gruppe lave en mini-planche med post-it lapper. På plancherne skal I placere ord, der beskriver de følelser I får, når I hører de lydklippene, og finde på forslag til, hvad man kan sige til andre, hvis man finder ud af, at de har været udsat for et seksuelt overgreb.
        4. Til slut viser hver gruppe sin planche og vi samler op i fællesskab med afsæt i de spørgsmål, som står på det efterfølgende slide.

            Lydklip 1: Fortælling fra virkeligheden

            Lydklip 2: Fortælling fra virkeligheden

            Lyt til lydklippet her. 

            Lydklippet er et indlæst uddrag fra Kristian Ditlev Jensens selvbiografiske roman ‘Det bliver sagt’.

            I grupper – tal sammen om:

            • Hvad tænker I efter at have lyttet til de to lydklip?
            • Tror I de to personers køn har haft betydning for deres oplevelser? Hvorfor/hvorfor ikke?
            • Hvilke 2-3 ord udtrykker de følelser I får, når I lytter til de to fortællinger? Skriv ordene på gule post-it sedler og placer dem på jeres planche.
            • Hvilke 2-3 sætninger kan man sige til en person, som har været udsat for et seksuelt overgreb? Skriv sætningerne på grønne post-it sedler og sæt dem på planchen.
            • Hvilke 2-3 barrierer kan der være for at fortælle andre om et overgreb? Skriv barriererne på røde post-it sedler og sæt placer dem på jeres planche.

            Vi taler i fællesskab om:

            • Hvilke ord har hver gruppe valgt til at beskrive, hvilke følelser I får, når I lytter til de to lydklip?
            • Hvilke sætninger har hver gruppe fundet på at man kan sige til en person, som har været udsat for et overgreb?
            • Hvilke barrierer for at fortælle om et overgreb har hver gruppe fundet frem til?
            • Var der lighedstræk mellem nogle af jeres forslag? Hvorfor / hvorfor ikke?
            10 minutter
            Øvelse 4

            Quiz

            I denne øvelse skal vi i fællesskab quizze lidt om nogle af de ting, som vi har talt om i dag.

            Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

            1. Nu er blevet tid til en afsluttende quiz! Spørgsmålene i quizzen handler om nogle af de ting, som vi har talt om i dag. 
            2. Ved hvert spørgsmål skal vi i fællesskab blive enige om et svar, og så ser vi i fællesskab, om der er tale om det rigtige svar. 
            3. Der er ingen præmie, men vi kan i fællesskab vinde æren 🙂

              Spørgsmål 1

              Hvem udsætter oftest børn og unge for seksuelt grænseoverskridende handlinger eller seksuelle krænkelser? 

              1. Familiemedlemmer
              2. Andre unge
              3. Fremmede voksne
              4. Andre voksne, der kender den unge i forvejen
              Se svaret

              Rigtigt svar: Andre unge

              Spørgsmål 2

              Hvor mange børn og unge i Danmark har (som minimum) været udsat for seksuelle overgreb eller krænkelse, inden de er fyldt 18 år?

              1. 1-2 pct.
              2. 5-10 pct.
              3. 20-25 pct. 
              4. 50-60 pct.
              Se svaret

              Rigtigt svar: 5-10 pct.

              Man anslår, at tallet formentlig er højere på grund af mørketal – det betyder, at ikke alle sager bliver anmeldt. 

              Spørgsmål 3

              Hvornår må voksne fortælle fortrolige samtaler videre til andre? 

              1. Det må de aldrig 
              2. Det må de altid, når det handler om børn og unge 
              3. Det må de kun, hvis de bliver bekymrede for et barn eller en ung persons trivsel
              4. Det må de kun, hvis det er aftalt med barnet eller den unge
              Se svaret

              Rigtigt svar: Det må de kun, hvis de bliver bekymrede for et barns eller ung persons trivsel.
              Voksne har pligt til at fortælle myndighederne om det, hvis de ved eller har mistanke om, at et barn eller en unge er udsat for seksuelle krænkelser. Voksne, som arbejder med børn og unge har ellers normalt tavshedspligt. Tavshedspligt betyder, at voksne ikke må dele private oplysninger om barnet eller den unge, medmindre det er aftalt med barnet. Hvis den voksne bliver bekymret for, at barnet eller den unge har været udsat for overgreb, skal de fortælle det til de sociale myndigheder i kommunen. 

              Spørgsmål 4

              Du har længe fornemmet, at en af dine venner har tumlet med noget. Din ven har mere fravær i skolen og humøret svinger meget. En dag fortæller din ven dig, at et familiemedlem som ikke bor hjemme hos din ven, flere gange har været grænseoverskridende. Vedkommende har flere gange rørt ved din ven sådan ‘tilfældigt’, når de er gået tæt forbi hinanden, og derudover har familiemedlemmet kommet med upassende eller lumre bemærkninger om din vens udseende, når de har været alene sammen. Din ven fortæller, at familiemedlemmet til en fest i weekenden var fuld og pludselig var begyndt at rage på din ven ude i køkkenet.

              1. Jeg siger til min ven, at det lyder super  klamt, og at jeg gerne vil hjælpe med at få talt med nogen om, hvordan vi kan få det stoppet.
              2. Jeg giver mit ven et kram og siger, at det er godt at fortælle det til nogen. Jeg spørger, hvad min ven har brug for.
              3. Jeg siger til min ven, at jeg helt ikke ved, hvad jeg skal sige, andet end at det må have været mega ubehageligt og at jeg gerne vil hjælpe.
              4. Jeg beslutter at sige det til en voksen, som  jeg tror kan hjælpe – uanset om min ven er indforstået med det eller ej.
              Se svaret

              Rigtigt svar: Ingen af svarene er forkerte!

              15 minutter
              Øvelse 5

              Hvad sker der?

              I denne øvelse skal vi se et videoklip der omhandler, hvad der sker, hvis man en dag skal til møde med nogen i kommunen – fx fordi man ikke har det godt derhjemme.

              Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

              1. Om lidt skal vi se et videoklip der handler om, hvad der sker, hvis man en dag skal til møde med en rådgiver i kommunen, fordi man måske ikke har det godt derhjemme.
              2. Når vi har set videoklippet taler vi i fællesskab om de spørgsmål, som står på det følgende slide.
              3. Til slut kigger vi i fællesskab på, hvor man kan finde hjælp, hvis man har været udsat for et overgreb.

              Videoklip: Til møde med kommunen

              Vi taler i fællesskab om:

              • Hvad har kommunen blandt andet ansvar for?
              • Hvilke forskellige grunde kan der være til, at man skal have et møde med en rådgiver fra kommunen?
              • Var der noget i videoklippet, som undrede jer eller som I ikke forstod?

              Her kan du få hjælp

              Selvom det kan være svært, at det vigtigt at fortælle det til nogen, hvis du selv eller nogen du kender, har været udsat for et seksuelt overgreb – og der er hjælp at hente, hvis det sker. Du kan tage fat i en voksen, som du er tryg ved, eller du kan fx række ud til en af organisationerne her:

              Børns Vilkår
              https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/bisidning/
              Her kan du få hjælp, hvis du skal til børnesamtale i kommunen, Familieretshuset eller Ankestyrelsen. Du kan ringe til 35 55 55 56 eller til BørneTelefonen på 116 111.

              Politiet
              Hvis du vil anmelde et seksuelt overgreb, kan du ringe til Politiet.

              5 minutter

              Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

              I dag har vi talt seksuelle overgreb og retten til ikke at blive udsat for overgreb eller seksuelle krænkelser. Vi har lyttet til lydklip, set et videoklip om grænser, vi har quizzet og talt om, hvor man kan søge hjælp.

              Fælles opsamling – vi taler i fællesskab om:

              • Nævn på skift ét ord, som I synes siger noget om det, som vi har arbejdet med i dag.
              • Hvordan har det være at skule tale om seksuelle overgreb eller krænkelser i dag?
              Ekstra-øvelse

              Send et håndtryk rundt

              I denne øvelse skal vi tage en lille pause fra at tale om dagens emne og i stedet øve vores koncentration på hinanden.

              Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

              1. Nu skal vi have en kort pause fra dagens emne og skærpe vores koncentration på hinanden.
              2. Først skal vi alle stille os i en rundkreds og tage hinanden i hænderne.
              3. Derefter finder vi et punkt i loftet, som vi alle retter blikket mod.
              4. Den der sidst har haft fødselsdag starter derefter øvelsen ved at trykke én af de to sidepersoner i hånden.
              5. Personen som får håndtrykket, skal derefter sende det videre rundt i rundkredsen.
              6. Når håndtrykket er nået helt vejen rundt og tilbage til den person, som startede øvelsen, siger vedkommende til.
              7. Vi gentager øvelsen et par gange, men øvelsen sættes i gang af en ny person hver runde.