Stærke Sammen – del 1

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side
Arbejdsark til print

Velkommen til ‘Stærke Sammen – del 1’

I dag skal vi tale om retten til ikke at blive udsat for vold og overgreb. Det vigtigste budskab i dag er, at det aldrig er din skyld, hvis du bliver udsat for vold – og at der er hjælp at hente, hvis det sker for dig eller en du kender. Undervejs skal vi tale om:

  • Børns rettigheder og hvad de betyder i dagligdagen – herunder retten til leve uden vold.
  • At vold kan være fysisk og psykisk, og at det påvirker hele familien, hvis det sker i hjemmet.
  • Hvad I kan gøre, hvis I selv eller nogen I kender, bliver udsat for vold.

Hjernestarter – mindmap:

Hvilke ord eller tanker dukker op i jeres hoveder, når I hører, at materialet hedder ‘Stærke Sammen’?

Skriv så mange ord eller tanker som muligt ned sammen med din sidemakker, og del det herefter i klassen.

Hvad er fysisk og psykisk vold?

Det kan være ligeså slemt for et barn eller en ung at blive udsat for psykisk vold i hjemmet som at blive udsat for fysiske overgreb.

  • Fysisk vold kan være at blive spyttet på, slået, skubbet, revet eller flået i, at blive rusket, nevet, sparket eller holdt fast. Det kan også være kvælertag eller brænding med cigaretter.
  • Psykisk vold kan være at blive udsat voldsom skældud som en del af dagligdagen, at blive udsat for vedvarende kritik eller nedladende udtalelser, at blive omtalt som om, man ikke er noget værd, at blive ydmyget, ignoreret eller latterliggjort. Det kan være, at man ofte bliver bedt om at tage stilling i ens forældres konflikter, eller hvis ens forældre konstant taler dårligt om hinanden, mens man hører på det.
  • Psykisk vold kan også være at blive truet med at blive straffet eller forladt, at blive forhindret i at have kontakt med vigtige personer i ens liv, eller at overvære vold mod andre i  familien. 

    Vold i hjemmet

    • Vi ved ikke præcist, hvor mange børn og unge, som er udsat for vold i hjemmet. Det er nemlig ikke altid, at det bliver opdaget eller anmeldt.
    • En undersøgelse fra 2022 viser, at cirka 22 pct. af de adspurgte børn i 8. klasse har været udsat for fysisk vold i hjemmet det seneste år.
    • Både fysisk og psykisk vold er ulovligt i Danmark. Alle børn og unge har nemlig ret til et liv uden vold.
    Kilde: Børns Vilkår 2022
    10 minutter
    Øvelse 1

    Fælles aftaler

    I denne øvelse skal vi blive enige om nogle fælles aftaler for, hvordan vi arbejder med dette materiale.

    Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

    1. Om lidt skal vi blive enige om nogle fælles aftaler for, hvordan vi vil arbejde med dette materiale. Det kan nemlig godt være følsomt at skulle tale om vold og overgreb, og derfor er det godt med nogle fælles aftaler.
    2. Først skal vi dog skærpe vores koncentration med en lille startleg. Vi skal alle stille os i en rundkreds, og så begynder jeg med at sige navnet på en tilfældig person i rundkredsen, som jeg efterfølgende kaster en bold til.
    3. Den, som jeg har kastet til, siger så navnet på en anden person i rundkredsen, og kaster derefter bolden videre til vedkommende.
    4. Når bolden har været hele vejen rundt, tager vi endnu en runde, hvor vi skal kaste og modtage med de samme personer – bare hurtigere denne gang.
    5. Derefter finder vi på nogle fælles aftaler med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.

      Vi taler i fællesskab om:

      • Hvordan kan vil vi tale om følsomme emner i klassen?
      • Hvordan passer vi på os selv, hinanden og vores egne og andres grænser?

       

      Vi noterer jeres vigtigste pointer, skriver dem ned på et stort stykke papir og hænger det op i klassen. Disse aftaler gælder, når vi arbejder med materialet.

      35 minutter
      Øvelse 2

      Børnebarometeret

      I denne øvelse skal vi svare på spørgsmål i Børnebarometeret. Spørgsmålene handler om grænser og rettigheder.

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Om lidt skal vi bruge Børnebarometeret. I Børnebarometeret skal I svare på en række spørgsmål fra hver jeres computer, tablet eller telefon, og vi kan ikke se, hvem der svarer hvad.  
      2. Spørgsmålene i Børnebarometeret handler om børn og unges rettigheder – ikke om vold – og derfor starter vi ud med at se en kort video, som handler om netop rettigheder.
      3. Derefter starter jeg vores måling ved at trykke ‘start’ på det efterfølgende slide. Bagefter går I alle sammen ind på barometer.redbarnet.dk. Her skal I hver især logge på med jeres Uni-login og den kode (6 symboler), der kommer frem, når jeg har startet målingen. Når alle er kommet ind, starter vi.
      4. Jeg læser spørgsmålene i barometeret højt, og I svarer hver især anonymt fra jeres computer, tablet eller telefon.
      5. Når I har svaret på spørgsmålene, ser vi sammen på, hvad klassen har svaret samlet set. Efter hvert resultat er der et spørgsmål, som vi drøfter i fællesskab i klassen.

      Videoklip: Explainervideo om børns rettigheder

      Red Barnets Børnebarometer

      15 minutter
      Øvelse 3

      Sebastians historie

      I denne øvelse skal vi lytte til en opdigtet fortælling om drengen Sebastian, hvis stedfar er voldelig.

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Om lidt skal vi lytte til en fiktiv historie om Sebastian.
      2. Efter vi har lyttet til historien, skal I sammen med jeres sidemakker tale om de spørgsmål, som står på det følgende slide.
      3. Til slut samler vi fælles op i klassen med afsæt i de spørgsmål, som står på det efterfølgende slide.

      Lydklip: Sebastians historie

      To og to – tal sammen om:

      • Var der noget I historien, som I særligt lagde mærke til?
      • Er der efter jeres mening nogen i historien, som er udsat for vold? Kom gerne med konkrete eksempler.

      Vi taler i fællesskab om:

      • Hvad talte I om i jeres makkerpar?
      • Hvad ville I gøre, hvis Sebastian var en af jeres venner, og I fik mistanke om, at noget var galt hjemme hos ham?
      • Hvordan kan man hjælpe nogen, hvis de siger, at de ikke behøver hjælp?
      50 minutter
      Øvelse 4

      Den perfekte middag

      I denne øvelse skal vi se en film om en familie, der ser pæn og tjekket ud på overfladen, men hvor der foregår ting bag den pæne facade.

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Om lidt skal vi sammen se filmen ‘Den perfekte middag’, som varer cirka 30 minutter.
      2. Inden vi ser filmen, inddeler jeg jer i seks grupper. Hver gruppe får til opgave at lægge særligt mærke til en specifik karakter i filmen.
      3. I får alle uddelt et ark med spørgsmål, som handler om hver af de forskellige karakterer i filmen – I skal kun svare på det spørgsmål, som handler om den karakter, som jeres gruppe har holdt øje med.
      4. Når vi har set filmen, taler I sammen i grupperne.
      5. Til slut samler vi op i fællesskab med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.

        Videoklip: Den perfekte middag

        Vi taler i fællesskab om:

        • Hvilke følelser/fornemmelser får I, når far kommer hjem? (begge gange) 
        • Hvilke tegn og signaler lægger I mærke til undervejs i filmen, der viser os, at noget er under opsejling?
        • Hvad er der på spil mellem Lasse og Daniella?
        • Hvordan kan Daniella være med til at bryde med volden?  
        • Hvad kunne personerne hver især gøre anderledes – og hvorfor tror I ikke, at de gør det?

          Videoklip: Michelles far var voldelig

          Vi taler i fællesskab om:

          • Hvorfor fortalte Michelle ikke nogen om, hvad der foregik derhjemme?
          • Hvorfor tror I, at det var værre for Michelle, når hendes mor blev slået end når hun selv blev slået?
          10 minutter
          Øvelse 4

          Hvem kan hjælpe?

          Her til sidst skal vi bruge lidt tid på at kigge på, hvordan man kan få hjælp, hvis man selv eller nogen man kender er udsat for vold.

          Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

          1. Vi skal nu se en video, hvor fire forskellige fagpersoner fortæller lidt om, hvor man kan søge hjælp, hvis man har været udsat for vold.
          2. Vi skal også tale lidt om, hvilke barrierer, der kan gøre det svært at bede om hjælp, og hvad der kan være hjælpsomt, hvis man gerne vil hjælpe andre.
          3. Til sidst skal vi kigge på, hvor man kan konkret få hjælp

            Videoklip: Hvem kan hjælpe?

            Her kan du få hjælp

            Selvom det kan være svært, at det vigtigt at fortælle det til nogen, hvis du selv eller nogen du kender, har været udsat for vold eller overgreb – og der er hjælp at hente, hvis det sker. Du kan tage fat i en voksen, som du er tryg ved, eller du kan fx række ud til en af organisationerne her:

            Bryd Tavsheden
            brydtavsheden.dk
            Foreningen har en telefon, som du kan ringe til, en chat og en brevkasse, som du kan skrive til, hvis du er udsat for vold eller har kendskab til vold mod børn og unge.

            BørneTelefonen
            bornetelefonen.dk
            Her kan du få hjælp, hvis du oplever vold i din familie eller nærmeste omgangskreds. Du kan ringe på telefon: 116 111. Dit opkald er anonymt.

            10 minutter

            Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

            I dag har vi talt om vold og retten til ikke at blive udsat for vold. Vi har arbejdet med spørgsmål fra Børnebarometeret, vi har talt om forskellen på psykisk og fysisk vold, lyttet til en lydcase og set nogle videoklip. Vi har også talt om, hvor man kan søge hjælp.

             

            Fælles opsamling – kaste med bold i mønster:

            Vi slutter af med at gentage øvelsen fra starten, hvor vi skulle kaste med en bold.

            Denne gang skal I i stedet for at sige et navn, fortælle om noget, som I husker fra arbejdet med materialet. Det kan være en pointe, et godt råd eller noget nyt, som I ikke allerede vidste.