Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad kommer I til at tænke på, når jeg siger ordet “skole”?
Hvorfor tror I, at hvile og fritid er vigtigt?
Nu gælder det om at blive klogere på artikel 28 og 31 i FN’s Børnekonvention. Artikel 28 og 31 handler om retten til at gå i skole, og retten til hvile og fritid. Vi skal undervejs snakke om:
Hvad kommer I til at tænke på, når jeg siger ordet “skole”?
Hvorfor tror I, at hvile og fritid er vigtigt?
Artikel 28 og 31 i Børnekonventionen fastslår, at alle børn har ret til at gå gratis i skole og få undervisning, men at børn også har ret til at hvile sig og have en god fritid.
I denne øvelse skal vi tegne og fortælle, hvad skolen kan og betyder for os i hverdagen.
Madpakke
Skolegård Frikvarter
Læse
Regne Venner
Leg
I denne øvelse skal vi prøve at kigge på, hvordan det var at være barn i gamle dage – både i forhold til skole og fritid.
I denne øvelse skal vi bevæge os og lege som i gamle dage, hvor fritiden var meget begrænset og man skulle udnytte enhver tid til at lege.
Remse 1
Bamse, bamse, hop nu ind (man hopper ind, når man synger ‘hop nu ind’)
Bamse, bamse, læg din sten,
Bamse, bamse, stræk dine arme,
Bamse, bamse, stræk dine ben,
Bamse, bamse, saml din sten,
Bamse, bamse, hop nu ud (man hopper ud, når man synger ‘hop nu ud’)
Remse 2
Stork stork, langeben
Flyver over stok og sten
Lander i en fugleklat
Splat (og så skal man lande på tovet, når man siger splat)
Ved at tegne, tale og lege, har vi nu lært om børns ret til skole, hvile og fritid.
• Nævn ét ord, som I særligt husker fra materialet
• Hvad er I blevet mest overrasket over?
• Hvad vil I fortælle til jeres familie, når I skal forklare, hvad I har lært i dag?