Skole og fritid

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side
Arbejdsark til print

Arbejdsark til print

Velkommen til ‘Skole og fritid’

Nu gælder det om at blive klogere på artikel 28 og 31 i FN’s Børnekonvention. Artikel 28 og 31 handler om retten til at gå i skole, og retten til hvile og fritid. Vi skal undervejs snakke om:

  • Hvad det betyder at have ret til skole, hvile og fritid
  • Hvorfor skole, hvile og fritid blev rettigheder og hvorfor det fortsat er vigtigt

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvad kommer I til at tænke på, når jeg siger ordet “skole”?

Hvorfor tror I, at hvile og fritid er vigtigt?

 

 

Hvad er FN’s Børnekonvention?

  • FN’s børnekonvention er en international aftale om rettigheder for børn.
  • Børnekonventionen gælder for ALLE mennesker under 18 år i alle lande, der er med i aftalen, herunder Danmark. Den blev vedtaget den 20. november 1989.
  • Børnekonventionen tager udgangspunkt i barnets bedste for at sikre børns grundlæggende rettigheder (fx mad, sundhed og et sted at bo), børns ret til udvikling, beskyttelse og medbestemmelse.
  • FN’s Børnekomité kan behandle klager fra danske børn, hvis deres rettigheder er blevet krænket.

Retten til at gå i skole – og til at have fri

Artikel 28 og 31 i Børnekonventionen fastslår, at alle børn har ret til at gå gratis i skole og få undervisning, men at børn også har ret til at hvile sig og have en god fritid.

  • Alle børn og unge har ret til at gå i skole.
  • Skolen skal behandle alle børn ordentligt.
  • Skolen skal give børn den nødvendige viden og hjælpe med at børn kan udvikle sig.
  • Børn har ret til at have fritid, til at lege og til at bruge tid på deres fritidsinteresser.
25-30 minutter
Øvelse 1

Hvad er og kan skolen?

I denne øvelse skal vi tegne og fortælle, hvad skolen kan og betyder for os i hverdagen.

Øvelsesvejledning – Sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi prøve at tegne, hvad skolen betyder for os.
  2.  I får hver et kopiark med en tegning af en skole, som I skal farvelægge. I skal også forsøge at tegne eller skrive nogle ting, som I forbinder med skolen på tegningen.
  3. I kan se eksempler på ord, som man kan forbinde med skolen på det følgende slide. Der er også et eksempel på en farvelagt tegning på det efterfølgende slide.
  4. Når alle er færdige med at tegne, hænger vi tegningerne op i klassen og snakker om dem og om, hvorfor det er vigtigt for alle børn at kunne gå i skole.
  5. Til slut taler vi i fællesskab om de spørgsmål, som står på det følgende slide.

Eksempler på ord om skolen

Madpakke

Skolegård                                                                                                                                                                              Frikvarter

Læse

Regne                                                                                                                                                                             Venner

Leg

Eksempel på skoletegning

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvad tænker I om, at børn ikke skal arbejde, men gå i skole?
  • Hvad ville der ske, hvis I ikke kunne komme i skole?
  • Kender I nogen, som går i skole andre steder end Danmark? Hvis ja, hvad er så det samme og hvad er forskelligt?
  • Hvorfor er det vigtigt for alle børn at kunne gå i skole?
15-20 minutter
Øvelse 2

Barn i gamle dage

I denne øvelse skal vi prøve at kigge på, hvordan det var at være barn i gamle dage – både i forhold til skole og fritid.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi fælles se videoklippet ‘Nygaard gl. skole’.
  2. Bagefter skal I sidde stille for jer selv i 2-3 minutter og tænke over de spørgsmål, som står på næste slide.
  3. Når vi alle har tænkt i stilhed, vender I jer mod jeres sidemakker og taler sammen om spørgsmålene og jeres tanker om videoklippet.
  4. Når I har talt med hinanden på tværs af makkerpar, samler vi fælles op.
  5. Vi runder øvelsen af med fælles opsamling og et lille ekstra videoklip.

Videoklip: Nygaard Gl. Skole

 

To og to – tal sammen om:

  • Hvordan er skolen i videoklippet anderledes end skole i dag?
  • Hvordan tror I, at det var at være barn i gamle dage?
  • Hvad er forskellen fra at være barn i dag?
  • Hvad betyder det, at skolen skal være ‘menneskeværdig’?
  • Synes I, at skolen I filmen virker menneskeværdig? Hvorfor/hvorfor ikke?

Videoklip: Ketil og Martin forklarer

25-30 minutter
Øvelse 3

Vi hinker og sjipper

I denne øvelse skal vi bevæge os og lege som i gamle dage, hvor fritiden var meget begrænset og man skulle udnytte enhver tid til at lege.

Leg og fritid i gamle dage

  • I gamle dage arbejdede børn hjemme hos deres forældre. Dengang så man det ikke som et arbejde, men som en pligt.
  • Børnene arbejdede og lærte dét, som de senere måske skulle arbejde med.
  • Nogle børn gjorde rent, vaskede op, lavede mad, købte ind og passede søskende. Andre børn pudsede sko, hentede brænde eller koks, fodrede dyr og hjalp i marken.
  • Efter 1. Verdenskrig begyndte man for alvor at sikre børn en bedre barndom i Danmark, og man besluttede, at børn skulle gå mere i skole og arbejde mindre.
  • Først langt senere fik børn ret til leg og fritid.
Kilde: Skolehistorie.au.dk

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi prøve at lege, som børn legede i gamle dage, når de havde et øjebliks fritid.
  2. I bliver delt i to grupper. Den ene gruppe skal sjippe, og den anden gruppe skal lave en hinkebane.
  3. Vi bytter øvelse efter cirka 10 minutter.
  4. På det følgende slide kan I se et bud på, hvordan jeres hinkebane kan se ud. På det efterfølgende slide kan I læse en remse, som I kan bruge, når I sjipper.
  5. Når alle har prøvet de to lege, går vi tilbage til vores pladser og taler om spørgsmålene på det følgende slide.

Inspiration: Hinkebane

  • Tegn jeres egen hinkebane.
  • I kan lave en simpel og klassisk bane med tal fra 1-10, som vist på billedet af hinkebane nr. 2
  • I kan også lave et helt hinke-univers med planeter, blomster og stjerner, som vist på billedet af hinkebane nr. 1.

Inspiration: Sjippesange

Remse 1
Bamse, bamse, hop nu ind (man hopper ind, når man synger ‘hop nu ind’)
Bamse, bamse, læg din sten,
Bamse, bamse, stræk dine arme,
Bamse, bamse, stræk dine ben,
Bamse, bamse, saml din sten,
Bamse, bamse, hop nu ud (man hopper ud, når man synger ‘hop nu ud’)

Remse 2
Stork stork, langeben
Flyver over stok og sten
Lander i en fugleklat
Splat (og så skal man lande på tovet, når man siger splat)

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvorfor tror I, det er godt at lege, når man er barn?
  • Hvad er jeres yndlingslege i skolen?
  • Hvad og hvordan leger I, når I har fri fra skole?
  • Synes I, at I har nok tid til både at lege og at hvile i løbet af en almindelig dag?
  • Hvordan kan man få mere tid til leg, fritid og hvile?
5 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

Ved at tegne, tale og lege, har vi nu lært om børns ret til skole, hvile og fritid.

Fælles opsamling – vi taler i fællesskab om:

• Nævn ét ord, som I særligt husker fra materialet
• Hvad er I blevet mest overrasket over?
• Hvad vil I fortælle til jeres familie, når I skal forklare, hvad I har lært i dag?