Privatliv – Hvad er det?

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Privatliv – hvad er det?

Med materialet bliver vi klogere på en central rettighed fra Børnekonventionen og nogle afledte emner knyttet til børns ret til beskyttelse af privat- og familieliv. Vi skal tale om:

  • Vigtigheden af artikel 16
  • Hvad privatliv og brevhemmelighed betyder
  • Hvad vi kan gøre, hvis vores ret til privatliv bliver overtrådt

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvad kommer I til at tænke på, når jeg siger ‘privatliv’? Hvorfor er privatliv vigtigt?

Hvad er FN’s Børnekonvention?

  • FN’s Børnekonvention er en international aftale, som fastlægger børn og unges rettigheder og beskyttelse i samfundet. Den blev vedtaget på FN’s generalforsamling den 20. november 1989.
  • Børnekonventionen gælder for ALLE mennesker under 18 år i alle lande, der er tiltrådt aftalen, og den
    tager udgangspunkt i barnets bedste for at sikre børns grudlæggende rettigheder (fx mad, sundhed og et sted at bo), retten til udvikling, beskyttelse og medbestemmelse.
  • Deltagerstater, FN’s Børnekomité og voksne i det hele taget skal sørge for at sikre børns rettigheder.

Hvorfor er artikel 16 vigtig?

Privatliv: Den del af en persons liv eller tilværelse,
som ikke vedkommer andre (end nogle ganske få).

Kilde: Ordnet.dk

Retten til privatliv er en så
grundlæggende menneskeret, at
den berører alle borgere

Kilde: Institut for menneskerettigheder
15 minutter
Øvelse 1

Hvis du siger…. Så siger jeg….

I denne øvelse skal vi i grupper spore os ind på temaet ‘privatliv’ gennem en associationsleg.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi lege en associationsleg i mindre grupper.
  2. Ude i jeres grupper skal I hver sige ét ord om jeres morgen. I kan se eksempler på associationer
    på det følgende slide. Bliv ved i 1-2 minutter, og når jeg siger “stop”, så husk så det sidste ord, der er blevet sagt.
  3. Bagefter skal I bygge videre på det sidste ord med associationer. Fortsæt i 1- 2 minutter, til der
    bliver sagt stop igen.
  4. Derefter skal I gentage øvelsen – denne gang ud fra ordet “privatliv”.
  5. I hver gruppe skal I vælge én, som skriver alle associationsord til “privatliv” ned undervejs.
  6. Derefter deler alle grupper deres associationer, og efterfølgende samler vi op og taler om spørgsmålene på det følgende slide.

Eksempler på associationsord til ordet ‘müsli’

Havregryn…

Ske…

Rosiner…

Morgenmad…

Banan…

Mælk…

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvilke associationer til ‘privatliv’ blev nævnt flest gange?
  • Var der nogle ord, som ikke dukkede op, men som I her bagefter kom til at tænke på?
  • Hvad tror I, udtrykket ‘privatlivets fred’ betyder?
  • I hvilke situationer er det særligt vigtigt at respektere privatlivets fred?
  • Hvorfor er det vigtigt at værne om sine private oplysninger?
25 minutter
Øvelse 2

Når privatliv ikke er privatliv

I denne øvelse skal vi forholde os til, hvad det vil sige, at børn og unge har ret til, at andre ikke bare blander sig i deres privatliv.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi fælles se videoklippet ‘Privatliv’.
  2. Dernæst skal I sammen i makkerpar arbejde med afsæt i de spørgsmål, som står på det
    følgende slide.
  3. Bagefter skal I sammen med et andet makkerpar tale i 2-3 minutter om jeres svar og
    diskutere, om I er enige i hinandens eksempler.
  4. Når I har talt med hinanden på tværs af makkerpar, samler vi alle sammen fælles op på
    gruppernes samtaler.
  5. Til slut taler vi om, hvordan der er også er grænser for børns privatliv.

Videoklip: Privatliv

To og to – tal sammen om:

  • Hvornår synes I, det er okay, at forældre blander sig i deres børns privatliv? Kom
    gerne med eksempler.
  • Hvornår er det ikke er i orden, at de blander sig? Kom gerne med eksempler.
  • Har I drøftet det med jeres egne forældre? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvilke eksempler fandt I frem til i grupperne?
  • Var I uenige eller enige på tværs af grupperne?
  • Kan I andre genkende de andre gruppers diskussioner?
  • I hvilke situationer skal vi være ekstra forsigtige?
  • Hvornår skal vi alle sammen være opmærksomme på ikke at komme til at snage i eller krænke andres privatliv?

Det gælder ikke altid…

  • Børns ret til privatliv er ikke altid præcis det samme som voksnes ret til privatliv.
  • Der er nemlig særlige situationer, hvor forældre fx gerne må tjekke deres børns beskeder eller sociale medier.
  • Forældre skal nemlig ifølge Børnekonventionen beskytte deres børn mod farer og udnyttelse.
  • Hvis forældre har gode grunde til at tro, at deres barn er i fare, træder barnets ret til privatliv i baggrunden – og så er barnets ret til at blive beskyttet mod vold, udnyttelse eller overgreb mere vigtig.
20 minutter
Øvelse 3

Beskyt privatlivet – også online

I denne øvelse skal vi forholde os til klassens online ‘privatlivs-vaner’ og lave et fælles søjlediagram med jeres svar.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi

  1. I skal nu i grupper tale om privatliv ved at tage stilling til de udsagn, som står på det følgende slide.
  2. Alle i gruppen skal tage stilling til, hvor godt I synes udsagnene passer på jer på en skala fra 1-5 (5 “passer rigtig godt” og 1 “passer slet ikke”).
  3. Notér jeres svar på post-it sedler og tal derefter i gruppen om jeres svar. Tag ét udsagn ad gangen. Tilføj udsagnets bogstav på post-it sedlen, så I let kan se, hvilket tal, I giver hvert udsagn.
  4. Når alle grupper har svaret og talt om deres udsagn, skal vi fælles i klassen hænge vores post-it sedler med svar op i søjlediagrammer.
  5. Vi laver tre søjler ved hvert udsagn, så vi kan se, hvor mange, der har svaret 1 eller 2, 3, 4 eller 5 til hvert udsagn – se eksemplet på slidet efter udsagnene.
  6. Når vi har lavet søjlediagrammet, samler vi op og taler om spørgsmålene på det følgende slide.

Udsagn om privatliv på nettet

#A: Jeg har godt styr på hvilke billeder, videoer og oplysninger om mig, der ligger på nettet.
#B: Jeg har aktivt valgt mine privatlivsindstillinger på sociale medier og spilplatforme.
#C: Jeg overvejer altid, hvad jeg deler og skriver på de sociale medier og i gruppechats.
#D: Jeg ved hvad jeg skal gøre, og hvad jeg ikke skal gøre, for at beskytte mig mod hacking.

Vi taler i fællesskab om:

• Hvad lægger I mærke til, når I ser på jeres klassens svar?
• Hvad tænker I om det?
• Er der noget, I får lyst til at ændre på?
• Hvem kan hjælpe med at beskytte/værne om jeres privatliv?

5 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

I dag har handlet om retten til privatliv. Vi har talt om, hvorfor denne rettighed er vigtig, hvornår den gælder og ikke gælder, vi har set videoklip og lavet et søjlediagram.

Fælles opsamling – vi taler i fællesskab om:

  • Nævn ét ord, som I særligt husker fra materialet.
  • Hvad har overrasket jer mest under arbejdet med materialet?
  • Vil I gøre noget anderledes i fremtiden? Hvis ja, hvad og hvorfor?