Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad kommer I til at tænke på, når jeg siger ‘privatliv’? Hvorfor er privatliv vigtigt?
Med materialet bliver vi klogere på en central rettighed fra Børnekonventionen og nogle afledte emner knyttet til børns ret til beskyttelse af privat- og familieliv. Vi skal tale om:
Hvad kommer I til at tænke på, når jeg siger ‘privatliv’? Hvorfor er privatliv vigtigt?
Privatliv: Den del af en persons liv eller tilværelse,
som ikke vedkommer andre (end nogle ganske få).
Retten til privatliv er en så
grundlæggende menneskeret, at
den berører alle borgere
I denne øvelse skal vi i grupper spore os ind på temaet ‘privatliv’ gennem en associationsleg.
Havregryn…
Ske…
Rosiner…
Morgenmad…
Banan…
Mælk…
I denne øvelse skal vi forholde os til, hvad det vil sige, at børn og unge har ret til, at andre ikke bare blander sig i deres privatliv.
I denne øvelse skal vi forholde os til klassens online ‘privatlivs-vaner’ og lave et fælles søjlediagram med jeres svar.
#A: Jeg har godt styr på hvilke billeder, videoer og oplysninger om mig, der ligger på nettet.
#B: Jeg har aktivt valgt mine privatlivsindstillinger på sociale medier og spilplatforme.
#C: Jeg overvejer altid, hvad jeg deler og skriver på de sociale medier og i gruppechats.
#D: Jeg ved hvad jeg skal gøre, og hvad jeg ikke skal gøre, for at beskytte mig mod hacking.
• Hvad lægger I mærke til, når I ser på jeres klassens svar?
• Hvad tænker I om det?
• Er der noget, I får lyst til at ændre på?
• Hvem kan hjælpe med at beskytte/værne om jeres privatliv?
I dag har handlet om retten til privatliv. Vi har talt om, hvorfor denne rettighed er vigtig, hvornår den gælder og ikke gælder, vi har set videoklip og lavet et søjlediagram.