Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad er det første, I kommer til at tænke på, når jeg siger “børns rettigheder”?
Hvorfor tror I, der er brug for særlige rettigheder for børn?
I dette materiale gælder det om at blive klogere på FN’s Børnekonvention, på børns rettigheder og hvorfor de stadigvæk er meget vigtige for alle børn. Vi skal undervejs tale om:
Hvad er det første, I kommer til at tænke på, når jeg siger “børns rettigheder”?
Hvorfor tror I, der er brug for særlige rettigheder for børn?
En rettighed er et juridisk begreb, der anvendes til at sikre borgerne en række gunstige retlige positioner i forhold til andre borgere og i forhold til statsmagten.
I denne øvelse skal vi læse tegneserien ’Den hvide flamme’, der handler om kvinden Eglantyne Jebb. Eglantyne var en af de første, der for mere end 100 år siden mente, at børn havde ret til mad, omsorg og beskyttelse.
I denne øvelse skal vi prøve en associationsleg med fokus på rettighederne i Børnekonventionen.
I denne øvelse skal vi se en kort film, som forklarer børnekonventionen og børns rettigheder
I denne øvelse skal vi fortolke Børnekonventionen og rettighederne, så vi kan udsmykke klassen og huske hinanden på børns rettigheder.
I dag har vi talt om FN’s Børnekonvention, og vi er blevet klogere på børns rettigheder. Vi har læst ‘Den hvide flamme’, spillet rettighedsroulette, set et videoklip om rettigheder og fortolket rettighederne.