På sporet af Børnekonventionen - Grundforløb

Velkommen til ‘På sporet af Børnekonventionen’

I dette materiale gælder det om at blive klogere på FN’s Børnekonvention, på børns rettigheder og hvorfor de stadigvæk er meget vigtige for alle børn. Vi skal undervejs tale om:

• Hvad rettigheder er
  • Hvilke særlige rettigheder børn har
  • Hvorfor rettigheder er vigtige at kende
  • Hvordan man kan få hjælp, hvis nogen overskrider ens rettigheder

Hvad er det første, I kommer til at tænke på, når jeg siger “børns rettigheder”?

Hvorfor tror I, der er brug for særlige rettigheder for børn?

Hvad er rettigheder?

En rettighed er et juridisk begreb, der anvendes til at sikre borgerne en række gunstige retlige positioner i forhold til andre borgere og i forhold til statsmagten.

Kilde: www.lex.dk

FN’s Børnekonvention

• FN’s Børnekonvention er historiens mest udbredte menneskerettighedsaftale. Den blev vedtaget i FN den 20. november 1989. Siden har næsten alle lande i verden sagt ja til at overholde de regler, der står i konventionen.
  • Danmark tilsluttede sig Børnekonventionen i 1991. Børnekonventionen gælder ALLE under 18 år uanset nationalitet, køn, social status, religion og kultur.
  • Konventionen består af 54 artikler.
  • Der er ikke tale om en lov, men de lande, som har tilsluttet sig FN’s Børnekonvention, er forpligtede til at indrette deres love efter konventionens regler.

Den hvide flamme

I denne øvelse skal vi læse tegneserien ’Den hvide flamme’, der handler om kvinden Eglantyne Jebb. Eglantyne var en af de første, der for mere end 100 år siden mente, at børn havde ret til mad, omsorg og beskyttelse.

1. Vi skal nu i mindre grupper læse tegneserien ‘Den hvide flamme’ højt for hinanden.
  2. I hver gruppe skal I blive enige om én, som læser tegneserien højt, mens de andre i gruppen tager noter om de historiske fakta om Eglantyne Jebb og 1. Verdenskrig.
  3. Hvis I bliver færdige før tid, kan I undersøge hvilke rettigheder i børnekonventionen, som Eglantyne Jebb talte for allerede i tiden før 1. Verdenskrig.
  4. Når alle grupper har læst tegneserien og taget noter til den, taler vi alle sammen om de spørgsmål, som står på det følgende slide.

• Hvem var Eglantyne Jebb?
  • Hvad fik Eglantyne til at interessere sig for børns rettigheder?
  • Hvilke rettigheder i Børnekonventionen talte Eglantyne for at indføre?
  • Hvad synes I, var den vigtigste pointe fra Eglantyne?
  • Hvordan så andre mennesker på Eglantyne i tiden efter 1. Verdenskrig?

Rettighedsroulette

I denne øvelse skal vi prøve en associationsleg med fokus på rettighederne i Børnekonventionen.

1. Om lidt skal vi lege en associationsleg med fokus på rettigheder. Vi starter med at associere ud fra ordene ‘slik’, ‘sport’ og ‘familie’.
  2. Bagefter skal I arbejde med udvalgte rettigheder i mindre grupper. De udvalgte rettigheder findes på næste slide.
  3. I skal skrive gruppens rettighed øverst på papiret og så tilføje alle de associationer, I kan komme på. Hver runde varer cirka 1 minut. Efter hver runde sender I jeres papir til den næste gruppe, som fylder flere ord på.
  4. Når alle fire runder er gennemført, taler vi alle sammen om én rettighed ad gangen. Vi begynder med at læse vores associationer højt for hinanden og taler ud fra dem om rettighederne.

Udvalgte rettigheder

• #13: Retten til at ytre sig frit.
  • #14: Retten til information, tanke og religionsfrihed.
  • #16: Retten til privatliv og familieliv.
  • #19: Retten til beskyttelse mod vold og overgreb.

• Hvad syntes I om at lave rettighedsroulette?
  • Hvordan var det at finde associationer?
  • Blev I klogere på jeres egne og kammeraters rettigheder?
  • Hvorfor tror I, det er vigtigt at kende sine rettigheder?

Explainer om børns rettigheder

I denne øvelse skal vi se en kort film, som forklarer børnekonventionen og børns rettigheder

1. Vi skal nu se en kort film om børns rettigheder.
  2. Når vi har set filmen, skal I med jeres sidemakker tale sammen om de spørgsmål, som står på det følgende slide.
  3. Når I talt sammen, tager vi en runde med pointer fra alle makkerpar.

Film: Explainer om børns rettigheder

• Hvad er filmens budskab? Hvad vil den fortælle os?
  • Hvilke rettigheder nævner den?
  • Hvad, synes I, var den mest overraskende information?

Rettighedsværksted

I denne øvelse skal vi fortolke Børnekonventionen og rettighederne, så vi kan udsmykke klassen og huske hinanden på børns rettigheder.

1. Nu skal vi være kreative, så vi bedre kan huske, at der er særlige rettigheder for alle børn.
  2. Tænk på de rettigheder, vi har talt om i dag, og vælg én rettighed, som I synes er vigtig og god.
  3. Når I har valgt den rettighed, I gerne vil fortolke, skal I prøve at finde på et godt slogan eller et kampråb, som passer til den rettighed.
  4. I skal lave et banner med jeres slogan, og hvis I har tid, må I også gerne udsmykke det.
  5. Til slut hænger vi jeres slogans op i klassen og kigger på dem sammen.

I dag har vi talt om FN’s Børnekonvention, og vi er blevet klogere på børns rettigheder. Vi har læst ‘Den hvide flamme’, spillet rettighedsroulette, set et videoklip om rettigheder og fortolket rettighederne.

• Nævn ét ord, som I særligt husker fra dette materiale.
  • Hvad er I blevet mest overrasket over i undervisningen?
  • Vil I gøre noget anderledes i fremtiden, efter vi har talt om børns rettigheder?