Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad er det første, I kommer til at tænke på, når jeg siger FN’s Børnekonvention?
Hvad tror I, konvention betyder?
I dette materiale gælder det om at blive klogere på FN’s Børnekonvention, på børn og unges rettigheder, og hvorfor de stadig er vigtige for alle under 18 år. Vi skal undervejs tale om:
Hvad er det første, I kommer til at tænke på, når jeg siger FN’s Børnekonvention?
Hvad tror I, konvention betyder?
Ordnet.dk:
”International aftale om forpligtelser og forholdsregler vedr. et bestemt emne”
Lex.dk:
“Regel eller norm, som er vilkårligt vedtaget eller led i en sædvane. Ideelt set tjener konventioner til at stifte og opretholde fællesskab (…) Ordet konvention kommer af latin conventio, ‘komme sammen, komme overens’”
Da.wikipidia.org:
”Kutyme eller et dokument, som er fastlagt på grundlag af vedtagne og almindeligvis generelt accepterede regler, standarder, overenskomster og kriterier som kan have udviklet sig gennem tiderne”
I denne øvelse skal vi sammen se en kort film, som forklarer FN’s Børnekonvention og rettigheder for børn og unge.
I denne øvelse skal vi dykke lidt ned i FN’s Børnekonvention og prøve at forstå og matche rettighederne til tre grundlæggende kategorier.
Kategori 1: Overlevelse
Kategori 2: Beskyttelse
Kategori 3: Medbestemmelse
I denne øvelse skal vi få gjort rettighederne konkrete, arbejde med cases fra den virkelige verden og på den måde perspektivere rettighederne til vores hverdag.
I Danmark er der gratis adgang til skole, adgang til lægehjælp, og børn udfører ikke farligt børnearbejde. Alligevel er Børnekonventionen vigtig – også i Danmark! Her er tre vigtige områder, hvor børns rettigheder kan været truet i Danmark:
Emma er 14 år gammel og går i 8. klasse på sin lokale folkeskole. Hun er glad for at gå i skole, men er endnu mere glad for at spille fodbold, hvilket hun gør i sin fritid. På det seneste har hun dog nydt mindre at komme til træning, fordi en ældre elev på skolen, som er tilknyttet samme fodboldklub, gentagende gange har truet hende både på og uden for banen. Emma er rystet og såret over den ældre elevs opførsel, men hun føler sig samtidig ydmyget, og har derfor ikke fortalt det til nogen. Hun er bekymret for, hvordan andre vil reagere, og hun frygter, at det kun vil gøre tingene værre for hende, hvis hun fortæller det.
Hvilke rettigheder får Emma overtrådt, og hvilke rettigheder kunne hun tage i brug for at få både hjælp og beskyttelse?
På en skole er der planer om at afholde en emneuge, hvor eleverne får mulighed for at designe et projekt om at være sikker i trafikken. Lærerne præsenterer opgaven for eleverne, men overraskes hurtigt over, at de fleste af udskolingseleverne ikke finder ugen særlig spændende. Sophia, Lukas og Vera på 15 år går i hver deres 9. klasse, og de beslutter sig for at tale med lærerne om at få lov til at ændre på emneugens rammer. De vil gerne være med i beslutningerne omkring formatet for emneugen, så den kan vække større begejstring hos alle elever på skolen. De organiserer en mødegruppe med elever fra forskellige klasser for at samle idéer og ønsker til emneugen. Dernæst præsenterer de idéerne for skolens lærere og ledelse. Det bliver besluttet, at planlægningen af emneugen omlægges. Sophia, Lukas og Vera bliver en del af et nyt elev panel, der nu arbejder sammen med lærerne om at genudvikle emneugens program.
Hvilke rettigheder benytter Sophia, Lukas og Vera i denne situation for at ændre rammerne for emneugen?
Liam er 13 år. Han har en profil på Instagram og han bruger det sociale medie til at skrive med sine venner og dele billeder og stories. For nylig har Liam bemærket, at hans mor har opført sig lidt mærkeligt. Hun er begyndt at spørge ind til ting, som han kun har skrevet med sine venner om på Instagram. Det viser sig, at hans mor har haft adgang til hans profil på familiens fælles iPad. Her har hun løbende kunne læse alle hans beskeder uden hans viden. Da Liam finder ud af det, bliver han chokeret. Han sidder med en følelse af, at hans mor har overtrådt hans grænser.
Hvilke rettigheder har Liam fået overtrådt?
I denne øvelse skal vi løfte blikket og finde rollemodeller, som med deres virke er nutidens rettighedsforkæmpere – og som viser vejen til, at man kan handle på sine rettigheder.
En elevatortale er en kortfattet og konkret præsentation. Navnet kommer af, at man skal kunne nå at præsentere sin tale i løbet af en tur i en elevator. Man skal altså forsøge kun at fremhæve det allervigtigste, når man holder en elevatortale.
I elevatortalen som rettighedshelt, kan du fx komme ind på:
I dag har vi talt om FN’s Børnekonvention, og vi er blevet klogere på børns rettigheder. Vi har set en kort film, vi har leget rettigheds-match, talt om rettigheder i forhold til en række cases og talt om rettighedsforkæmpere.