Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad er det første, I kommer til at tænke på, når jeg siger “børns rettigheder”?
Er der nogen, der kan komme med eksempler på rettigheder, I kender til?
Nu gælder det om at blive klogere på FN’s Børnekonvention, på børns rettigheder og på hvorfor de stadigvæk er meget vigtige for alle børn. Vi skal undervejs tale om:
Hvad er det første, I kommer til at tænke på, når jeg siger “børns rettigheder”?
Er der nogen, der kan komme med eksempler på rettigheder, I kender til?
I denne øvelse skal vi gætte, hvorvidt der er tale om en rettighed eller et ønske.
”Børn har ret til at komme til lægen, hvis de bliver syge.”
Sandt.
“Børn skal have adgang til sundhedsydelser og lægehjælp” (artikel 24).
”Børn har ret til at gå til noget i fritiden.”
Falsk.
Men… ”Børn har ret til hvile og fritid”, hvor de kan lege og være med til at bestemme, hvad de gerne vil lave (artikel 31).
”Børn har ret til at sige nej tak til et kram.”
Sandt.
Artikel 12 og 13 siger, at ”børn har ret til at blive hørt”, og at ”børn har ret til at udtrykke sig”.
”Børn har ret til altid at sige deres mening, præcis når de har lyst til det.”
Falsk.
Men… ”Børn har ret til at blive hørt i sager, der har betydning for deres liv” (artikel 12).
”Børn har ret til et trygt liv, hvor voksne passer på dem.”
Sandt.
Voksne, forældre og stater skal sørge for beskyttelse, sikkerhed og en levestandard, der sikrer barnets udvikling (artikel 3, 5, 6 og 27).
”Børn har ret til at blive hjemme fra skole, hvis de er trætte.”
Falsk.
“Stater skal sørge for at undervisning er obligatorisk og gratis for alle børn” (artikel 28). Det er forældres ansvar, at børn kommer i skole (artikel 5).
Godt gået med quizzen! Her er nogle andre eksempler på, hvad børn har ret
til:
At have ret til nogle ting betyder ikke, at børn bare selv må bestemme det hele.
Kort sagt:
Børn har ret til at sige deres mening, men børn har ikke ret til altid at få deres vilje.
I denne øvelse skal vi se en kort film, som forklarer Børnekonventionen og børns rettigheder.
I denne øvelse skal vi sammen blive lidt klogere på, hvor mange forskellige rettigheder der findes for børn og se, om vi kan genkende dem i vores egen hverdag.
I denne øvelse skal vi tale om, hvem der kan hjælpe, og vi skal lave en kreativ plakat med gode rettighedshelte.
I dag har vi talt om FN’s Børnekonvention, hvad børns rettigheder er, og hvad det betyder at have ret til noget. Vi har quizzet, set et videoklip om rettigheder, spillet en terningeleg og talt om, hvor man kan få hjælp.