Online kommunikation

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Online kommunikation’

I dette materiale gælder det om at blive klogere på, hvordan vi kan kommunikere bedst med hinanden online. 

Hjernestarter – tænk, tal, del: 

Afslut sætningen: Online kommunikation er godt til…, og online kommunikation er dårligt til…

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.

Hvorfor opstår misforståelser på nettet?

  • Når mennesker kommunikerer med hinanden, spiller kropssproget en stor rolle.
  • Den samme sætning kan opfattes helt forskelligt, alt efter om den fx siges med et stort smil eller siges med armene over kors.
  • Når mennesker kommunikerer online, foregår det typisk gennem tale- og skriftsprog, og på nettet kan det derfor være sværere at aflæse hinandens kropssprog.
  • Når vi kommunikerer online, kan der let opstå misforståelser eller konflikter, fordi det er sværere at læse kropssprog og fx afkode, om en besked er ment for sjov eller i alvor.
30 minutter
Øvelse 1

Sprog på nettet

I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvordan vi bruger vores kropssprog, når vi kommunikerer.  

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Vi skal nu blive klogere på, hvordan vi bruger vores kropssprog, når vi kommunikerer. 
  2. Først læser jeg den korte fagtekst op, som står på de næste to slides. 
  3. Dernæst skal I ud i mindre grupper og arbejde med en følelse, som jeg tildeler jeres gruppe (fx kærlighed, vrede, misundelse, angst, taknemmelighed). Personerne i de andre grupper må ikke kende jeres følelse. 
  4. I gruppen skal I snakke om, hvordan jeres følelse kan vises med kropssproget, og når I har fundet ud af, hvordan man bedst viser jeres følelse med kropssproget, skal I mime den til de andre grupper, som skal gætte, hvad jeres følelse er. 
  5. Efter hver gruppe har vist deres følelse, skal vi gætte følelsen og tale ud fra de spørgsmål, som står på det følgende slide. 

Fagtekst – del 1:

Over 90% af de signaler, som du sender til andre, når du snakker, er igennem dit kropssprog og din tone, og under 10% er ord. Men når du skriver beskeder eller chatter på nettet, fylder ordene og tegnene dog 100%. Det er derfor rigtig vigtigt at vælge de rigtige ord og emojis, når du skriver med nogen.  

Fagtekst – del 2:

Mens du kommunikerer ansigt til ansigt, bruger du:  

– Stemmen: Du kan bruge dit tonefald og lægge tryk på et bestemt ord, og du kan bruge dit stemmeleje til at tale højt eller lavt.
– Ansigtet: Du kan smile og vise glæde med ansigtet, eller du kan vrænge med munden.
– Hænderne: Fagter og armbevægelser er en del af signalerne, når man taler.
– Øjnene: Øjnene sender mange signaler. Hvis du for eksempel fortæller om noget farligt, laver du sikkert store øjne. Hvor meget du har øjenkontakt med den, du snakker med, signalerer også noget til modtageren.
– Kroppen: Hele din krop er med, når du taler med andre. Din kropsholdning siger for eksempel noget om, hvordan du har det. Også din vejrtrækning giver signaler til modtageren. Den kan for eksempel være hektisk eller rolig. 

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvilket kropssprog/mimik brugte gruppen til at vise deres følelse? 
  • Hvilken følelse tror I, at gruppen forsøgte at vise?  
  • Hvordan kunne man også have vist denne følelse? 
20 minutter
Øvelse 2

Skriftsprog på nettet

I denne øvelse skal vi tale om, hvordan vi kan forsøge at undgå misforståelser, når vi kommunikerer på nettet. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Vi skal nu i fællesskab tale videre om, hvordan man kan vise sine følelser – denne gang i beskeder. 
  2. Først taler I sammen med jeres sidemakker ud fra de spørgsmål, som står på det næste slide. 
  3. Bagefter samler vi fælles op og taler om spørgsmålene på det efterfølgende slide. 

To og to – tal sammen om:

Hvordan kan man vise på skrift, at man…. 

  • Er glad? 
  • Bare mener noget for sjov? 
  • Er i tvivl om, hvad afsenderen mener? 
  • Ikke synes, en besked er sjov? 
  • Har fortrudt noget, man selv har skrevet? 

Vi taler i fællesskab om:

  • Er der nogle emner, der ikke passer godt til at tale om på skrift? 
  • Er der nogle emojis, der er nemmere at forstå end andre. Og er der emojis, der er nemme at misforstå? Kom gerne med eksempler.  
  • Tænker I over, at ord og billeder online ikke ‘forsvinder’ på samme måde, som talesprog gør? 
20 minutter
Øvelse 3

De gode beskeder

I denne øvelse skal vi tale om, hvordan man skriver en god besked, og så skal vi lave vores egen liste over tips til at skrive en god besked. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi i fællesskab kigge på en række tips til, hvordan man kan skrive på nettet uden at blive misforstået. 
  2. Først skal I sammen med jeres sidemakker læse og tale om de tips, som står på næste slide.  
  3. Derefter skal I sammen med jeres sidemakker finde på et enkelt tip, som I synes mangler på listen.
  4. Derefter samler vi op i fællesskab med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.  

Den gode besked –tips og tricks:

  • Læs altid din egen besked igennem, inden du sender den. 
  • Pas på med at bruge ironi – det kan let misforstås. 
  • Det kan være en god idé at bruge emojis, hvis du skriver noget for sjov i en besked. 
  • Forsøg at undgå at blive uvenner over besked. Ring i stedet og få snakket, hvis du bliver såret over noget.  
  • Undgå at skrive negative ting til folk, men forsøg i stedet at være positiv.  
  • Tænk over, at de ord du bruger, har konsekvenser og kan såre et menneske i den anden ende. Vælg dine ord med omhu. 

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvad synes I om listen? 
  • Var I enige med alle tipsene, eller var der også nogen, som I var uenige med?
  • Hvilket tip har I selv fundet på sammen med jeres sidemakker?
10 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

Materialet har handlet om kommunikation på nettet. Vi har talt om skriftsprog og talesprog, hvordan man viser følelser på skrift og læst nogle gode råd og tips til, hvordan man kan undgå misforståelser på nettet. 

Fælles opsamling – sneboldkamp:

  • Skriv et af de gode tips eller noget, som du har lært i dag om online kommunikation ned på et stykke papir. 
  • Krøl papiret sammen til en snebold. 
  • Når alle er klar, leger vi sneboldkamp med papirkuglerne i 30 sekunder. 
  • Efter 30 sekunder samler alle en papirskugle op, folder den ud og læser, hvad der står.