Velkommen til ‘Når katastrofen rammer’

Nu gælder det om at blive klogere på, hvad en katastrofe er, og hvordan man kan hjælpe børn og voksne i katastrofer.  

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvilke ord kommer I til at tænke på, når I hører ordet ‘katastrofe’? 

Hvad er en katastrofe?

  • Der findes mange forskellige slags katastrofer. Et jordskælv eller en orkan er eksempler på naturkatastrofer.  
  • Det kan også kaldes for en katastrofe, hvis der udbryder krig, eller hvis der pludselig sker en spredning af en farlig sygdom.  
  • Børn og voksne kan være nødt til at flygte og finde et nyt sted at bo, hvis en katastrofe rammer deres by eller land.  

Der er hjælp at hente

  • Både børn og voksne har ret til hjælp og beskyttelse, hvis de udsættes for en katastrofe.  
  • Nogle gange må børn og voksne gå i mange dage for at nå hen til en lejr, hvor de kan bo i sikkerhed fra katastrofen. I lejrene er der ofte et lille telt til hver familie, og de får også mad i lejrene.  
  • Red Barnet og mange andre organisationer fra hele verden hjælper børn og voksne i lejrene. Der er hjælp at hente, hvis der sker en katastrofe.
20 minutter
Øvelse 1

Efter katastrofen

I denne øvelse skal I hver især klippe og folde jeres eget telt. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal I hver især klippe og folde telte af papir. 
  2. I får hver et papir, som I først skal folde som et telt. I får også et klippeark med figurer og ting, som I kan klippe ud og farvelægge. 
  3. Når I har lavet jeres telte og figurer, skal I finde på en kort historie om jeres figurer, som I skal fortælle til jeres sidemakker. 
  4. Til slut samler vi op i fællesskab og taler om spørgsmålene på det næste slide.

Vi taler i fællesskab om:

  • Har I selv boet i et telt på et tidspunkt? Hvor mange nætter sov i teltet, og hvad syntes I om det? 
  • Ville I savne jeres hus eller lejlighed, hvis I skulle bo i telt i lang tid?  
  • Hvordan tror I, det er for børn og voksne pludselig at skulle bo i en lejr på ubestemt tid? 
15 minutter
Øvelse 2

Livet i en lejr

I denne øvelse skal vi snakke om, hvordan tilværelsen kan se ud for børn, som må bo i en lejr med deres familie på grund af en katastrofe. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi kigge på nogle billeder og tale om, hvordan hverdagen i en lejr kan se ud for børn. 
  2. Når vi har kigget på billederne, samler vi op i fællesskab med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide. 

I lejrene kan børnene…

Lege i tryghed.

Det er vigtigt for alle børn at lege og få venner. Når børn oplever en katastrofe, har de brug for at føle sig trygge og måske for et øjeblik glemme noget af det, de savner.

I lejrene kan børnene…

Gå i skole og lære.

Det er vigtigt for alle børn, at de har mulighed for at lære noget. Mens børnene bor i en lejr, kan de gå i en anderledes skole – her foregår undervisningen måske udenfor eller i et telt.

I lejrene kan børnene…

Få mad og medicin.

Det er vigtigt, at børn og familier får den mad og medicin, de har brug for – ellers kan de sulte eller blive syge. Når organisationer deler fx mad, medicin eller tøj ud, kaldes det for nødhjælp.  

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt, at børnene kan gå i skole?  
  • Ud over mad, medicin eller tøj, hvad tror I ellers, man kan uddele som nødhjælp?  
25 minutter
Øvelse 3

Tegn og tænk

I denne øvelse skal vi farvelægge en tegning, mens vi reflekterer over, hvad der sker på tegningen. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt får I mulighed for at vælge mellem tre tegninger, som I skal farvelægge. 
  2. Den første tegning viser børn, der leger, den anden tegning viser børn i skole, og den tredje tegning viser voksne, som modtager nødhjælp. 
  3. Når I har tegnet tegningerne, kan I tage tegningerne med hjem og vise til jeres forældre. 
5 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

Materialet har handlet om katastrofer. Vi har talt om, hvad en katastrofe er, hvordan livet i en lejr kan se ud, om nødhjælp og så har vi tegnet. 

To og to – tal sammen om:

Brug et minut på at tænke over én ting, som du har lært om katastrofer i dag. Del efterfølgende med din sidemakker.