Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvilke ord kommer I til at tænke på, når I hører ordet ‘katastrofe’?
Nu gælder det om at blive klogere på, hvad en katastrofe er, og hvordan man kan hjælpe børn og voksne i katastrofer.
Hvilke ord kommer I til at tænke på, når I hører ordet ‘katastrofe’?
I denne øvelse skal I hver især klippe og folde jeres eget telt.
I denne øvelse skal vi snakke om, hvordan tilværelsen kan se ud for børn, som må bo i en lejr med deres familie på grund af en katastrofe.
Lege i tryghed.
Det er vigtigt for alle børn at lege og få venner. Når børn oplever en katastrofe, har de brug for at føle sig trygge og måske for et øjeblik glemme noget af det, de savner.
Gå i skole og lære.
Det er vigtigt for alle børn, at de har mulighed for at lære noget. Mens børnene bor i en lejr, kan de gå i en anderledes skole – her foregår undervisningen måske udenfor eller i et telt.
Få mad og medicin.
Det er vigtigt, at børn og familier får den mad og medicin, de har brug for – ellers kan de sulte eller blive syge. Når organisationer deler fx mad, medicin eller tøj ud, kaldes det for nødhjælp.
I denne øvelse skal vi farvelægge en tegning, mens vi reflekterer over, hvad der sker på tegningen.
Materialet har handlet om katastrofer. Vi har talt om, hvad en katastrofe er, hvordan livet i en lejr kan se ud, om nødhjælp og så har vi tegnet.
Brug et minut på at tænke over én ting, som du har lært om katastrofer i dag. Del efterfølgende med din sidemakker.