Mobning digitalt

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Mobning digitalt’

Nu gælder det om at forebygge  digital mobning og få nogle idéer til, hvad der kan hjælpe, hvis det opstår.  

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvorfor tror du, at mobning opstår?

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.

Hvad er mobning?

Mobning er at holde nogen ude af det fællesskab, som de har ret til at være en del af – det kan fx være klassens fællesskab. Mobning kan både foregå fysisk og digitalt, og det er altid alvorligt, hvad enten det foregår på nettet eller i skolegården.

Hvorfor sker mobning?

  • Mobning opstår, når der ikke er plads til forskelligheder i en gruppe. Når man ikke oplever, at man kan være sig selv, kan det skabe et utrygt fællesskab, hvor alle går og holder øje med hinanden.  
  • Dem, der falder ved siden af, og på én eller anden måde ikke lever op til de uskrevne regler – fx i forhold til udseende eller opførsel – risikerer pludselig at blive holdt udenfor. 
  • Alle børn kan komme til at mobbe, og alle børn kan risikere at blive mobbet. 
  • Mobning er alvorligt, og det er altid en god idé at bede om hjælp, hvis man selv eller andre bliver mobbet.
30 minutter
Øvelse 1

Walk and talk om (digital) mobning

I denne øvelse skal I på en walk and talk og tale mere om mobning.  

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. I skal nu sammen med jeres sidemakker på en walk and talk i cirka syv minutter. 
  2. I skal tale sammen med afsæt i de to spørgsmål, som står på det næste slide.
  3. Når I er tilbage fra jeres tur, taler vi i fællesskab om, hvad forskellen på digital og fysisk mobning er. Efterfølgende læser vi en kort fagtekst, som forklarer digital mobning.  

    Walk and talk – tal sammen om:

    • Hvad er forskellen på drilleri og mobning? 
    • Hvordan minder digital mobning om mobning i skolegården? 

    Fagtekst om digital mobning

    Før i tiden skete mobning mest i fysiske fællesskaber, fx skolen, men i dag, hvor børn og unge har telefoner og computere, foregår mobning også digitalt. Digital mobning kan opleves anderledes end mobning i fx skolen, fordi det barn, som det går ud over, aldrig kan få fred.

    Digital mobning kan foregå, mens man ligger i sin seng, spiser aftensmad eller laver lektier. Desuden kan strenge beskeder, ubehagelige billeder eller screenshots deles hurtigt og blive set af mange, og det er ikke altid let at finde ud af, hvordan de er opstået, eller hvem der står bag. Digital mobning kan være vanskeligt at få øje på for de voksne, og derfor er det vigtigt at sige det højt, hvis man selv eller andre bliver mobbet på nettet.

    30 minutter
    Øvelse 2

    Skolens antimobbestrategi

    I denne øvelse skal vi kigge på skolens antimobbestrategi og finde ud af, hvad der er skrevet om mobning og digital mobning.  

    Hvad er en antimobbestrategi?

    • En antimobbestrategi skal sikre, at alle voksne på skolen har en fælles retning, når det kommer til at beskytte børn mod mobning. 
    • Siden 2017 har det været bestemt ved lov, at alle skoler i Danmark skal have en antimobbestrategi.  
    • Strategien skal også indeholde en strategi mod digital mobning.  

    Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

    1. Om lidt skal vi i fællesskab læse skolens antimobbestrategi.  
    2. Derefter får I hver en post-it-seddel, og så skal I anonymt angive med et tal fra 1-5, hvor god, I synes skolens strategi er (1 er virkelig dårlig, og 5 er virkelig god). 
    3. Når alle har stemt, samler jeg stemmerne ind, og så sorterer vi dem. 
    4. Når vi har sorteret stemmerne, laver vi et søjlediagram ved at klistre post-it sedlerne på tavlen eller på en planche. 
    5. Når vi har lavet søjlediagrammet, samler vi fælles op med afsæt i de spørgsmål, som står på det efterfølgende slide.

    Vi taler i fællesskab om:

    • Er strategien skrevet i et sprog, der er til at forstå? 
    • Hvad lægger I mærke til i skolens antimobbestrategi? 
    • Synes I, der mangler noget? 
    • Har I konkrete forslag til nye formuleringer eller ændringer?
    30 minutter
    Øvelse 3

    Gode råd

    I denne øvelse skal vi læse en historie om Elias og derefter udarbejde tre gode råd på baggrund af historien. 

    Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

    1. Om lidt skal vi i fællesskab læse en historie om Elias. 
    2. Når jeg har læst historien højt for jer, skal I i mindre grupper tale om de spørgsmål, som står på det følgende slide. 
    3. Når vi har gennemgået jeres svar, læser vi i fællesskab Red Barnets forslag til, hvad man kan gøre, hvis man oplever mobning. 

    Historie om Elias – del 1:

    Da Elias var mindre, lagde han en masse YouTube-videoer op, hvor han skød til måls med viskelædere efter sin søsters bamser. Når han ikke ramte, skulle han bælle et stort glas saftevand på under fem sekunder. Videoerne var ret akavede, og Elias fik heller ikke særlig mange views. Derfor droppede han også hurtigt projektet og glemte alt om sin gamle YouTube-kanal, lige indtil nogen fra hans parallelklasse opdagede den.

    Historie om Elias – del 2:

    Pludselig blev videoerne sendt rundt, og nærmest fra den ene dag til den anden begyndte folk på skolen at fnise, når de så ham på gangene. Han fik også mange kommentarer, og en dag oplevede han, at der var nogen, som han slet ikke kendte, der kylede viskelædere efter ham. Så snart det gik op for Elias, hvad der var sket, forsøgte han at logge på sin gamle YouTube-konto for at slette videoerne, men han kunne ikke huske sine loginoplysninger. Han anmeldte derfor videoerne for at få YouTube til at fjerne dem, men det skete der ikke noget ved. Først håbede Elias, at det ville stoppe efter et par dage, men det var der ikke noget, som tydede på, at de ville…. 

    I grupper – tal sammen om:

    • Hvad kan Elias gøre, og hvad er hans muligheder? 
    • Hvad kan eller bør Elias’ klassekammerater gøre? 
    • Hvad kan eller bør de voksne gøre?  

    Red Barnets forslag

    1. Hvis du opdager, at nogen bliver mobbet, eller hvis du selv bliver mobbet, så fortæl det til en lærer eller forælder. Sig til de voksne, at de skal hjælpe med at ændre situationen. 
    2. Hvis du opdager, at nogen bliver mobbet, så tag kontakt til vedkommende og sig, at mobning ikke er okay. Når nogen er uden for fællesskabet, kan de have brug for nogen, der vil tale med dem. Derfor kan det være en stor hjælp at vise vedkommende, at de ikke står alene.   
    3. Sig fra, hvis du oplever eller hører noget, som ikke er okay. 
    4. Tæl til ti, før du trykker “send” på en besked eller kommentar, og tænk over, hvordan personen på den anden side af skærmen har det.   
    5. Husk, at beskeder, kommentarer og billeder kan opfattes forskelligt.   
    6. Hvis du har haft en ubehagelig oplevelse på nettet, kan du også altid kontakte SletDet Rådgivningen
    15 minutter

    Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

    Materialet har handlet om digital mobning. Vi har sammen sat fokus på, hvad fysisk og digital mobning er, hvordan en antimobbestrategi kan være skrevet, og hvordan mobning konkret kan se ud i casen med Elias. 

    Fælles opsamling – vores egen antimobbestrategi

    I grupper – Tal sammen om:

    • Find på fem gode regler for, hvordan I kan forebygge mobning i klassen.

    Vi taler i fællesskab om:

    • Hvilke af alle reglerne, synes I, er vigtigst? Skal vi vedtage dem og hænge dem op i klassen?