Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvorfor tror du, at mobning opstår?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
Nu gælder det om at forebygge digital mobning og få nogle idéer til, hvad der kan hjælpe, hvis det opstår.
Hvorfor tror du, at mobning opstår?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
Mobning er at holde nogen ude af det fællesskab, som de har ret til at være en del af – det kan fx være klassens fællesskab. Mobning kan både foregå fysisk og digitalt, og det er altid alvorligt, hvad enten det foregår på nettet eller i skolegården.
I denne øvelse skal I på en walk and talk og tale mere om mobning.
Før i tiden skete mobning mest i fysiske fællesskaber, fx skolen, men i dag, hvor børn og unge har telefoner og computere, foregår mobning også digitalt. Digital mobning kan opleves anderledes end mobning i fx skolen, fordi det barn, som det går ud over, aldrig kan få fred.
Digital mobning kan foregå, mens man ligger i sin seng, spiser aftensmad eller laver lektier. Desuden kan strenge beskeder, ubehagelige billeder eller screenshots deles hurtigt og blive set af mange, og det er ikke altid let at finde ud af, hvordan de er opstået, eller hvem der står bag. Digital mobning kan være vanskeligt at få øje på for de voksne, og derfor er det vigtigt at sige det højt, hvis man selv eller andre bliver mobbet på nettet.
I denne øvelse skal vi kigge på skolens antimobbestrategi og finde ud af, hvad der er skrevet om mobning og digital mobning.
I denne øvelse skal vi læse en historie om Elias og derefter udarbejde tre gode råd på baggrund af historien.
Da Elias var mindre, lagde han en masse YouTube-videoer op, hvor han skød til måls med viskelædere efter sin søsters bamser. Når han ikke ramte, skulle han bælle et stort glas saftevand på under fem sekunder. Videoerne var ret akavede, og Elias fik heller ikke særlig mange views. Derfor droppede han også hurtigt projektet og glemte alt om sin gamle YouTube-kanal, lige indtil nogen fra hans parallelklasse opdagede den.
Pludselig blev videoerne sendt rundt, og nærmest fra den ene dag til den anden begyndte folk på skolen at fnise, når de så ham på gangene. Han fik også mange kommentarer, og en dag oplevede han, at der var nogen, som han slet ikke kendte, der kylede viskelædere efter ham. Så snart det gik op for Elias, hvad der var sket, forsøgte han at logge på sin gamle YouTube-konto for at slette videoerne, men han kunne ikke huske sine loginoplysninger. Han anmeldte derfor videoerne for at få YouTube til at fjerne dem, men det skete der ikke noget ved. Først håbede Elias, at det ville stoppe efter et par dage, men det var der ikke noget, som tydede på, at de ville….
Materialet har handlet om digital mobning. Vi har sammen sat fokus på, hvad fysisk og digital mobning er, hvordan en antimobbestrategi kan være skrevet, og hvordan mobning konkret kan se ud i casen med Elias.
I grupper – Tal sammen om:
Vi taler i fællesskab om: