Medier og information

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Medier og information’

I dette materiale gælder det om at blive klogere på artikel 17 i FN’s Børnekonvention. Artikel 17 handler om mediernes rolle og statens opgave i at sikre børn og unge adgang til information. Vi skal undervejs tale om:

  • Relevansen og betydningen af artikel 17
  • Hvilken rolle medier og information spiller
  • Hvordan vi forholder os kritisk og nuanceret til viden og information

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvor/hvordan opsøger I primært selv information og viden?

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.

FN’s Børnekonvention

FN’s Børnekonvention er en international aftale, som fastlægger børn og unges rettigheder og beskyttelse i samfundet. Den blev vedtaget på FN’s generalforsamling den 20. november 1989.

Børnekonventionen gælder for ALLE mennesker under 18 år i alle lande, der er tiltrådt aftalen, og den tager udgangspunkt i barnets bedste for at sikre:

  • Børns grundlæggende rettigheder, fx mad, sundhed og et sted at bo.
  • Børns ret til udvikling, fx skolegang, fritid, leg og information.
  • Børns ret til beskyttelse, fx mod krige, vold, misbrug og udnyttelse.
  • Børns ret til medbestemmelse, som fx indflydelse, deltagelse og ytringsfrihed.

Deltagerstater, FN’s Børnekomité og voksne i det hele taget skal sørge for at sikre børns rettigheder.

Mediernes rolle – hvad betyder det?

Artikel 17 i FN’s Børnekonvention:  Staten skal sikre børn og unges adgang til informationer fra et bredt udsnit af både nationale og internationale kilder, hvis formål er at fremme børn og unges sociale, åndelige og moralske velfærd og fysiske og psykiske sundhed. Stater skal derfor:

– Tilskynde massemediers udbredelse af information, der er af social og kulturel værdi for børn og unge.
– Tilskynde international samarbejde om produktion, udveksling og spredning af sådanne informationer.
– Tilskynde produktion af børnebøger.
– Tilskynde særlig hensyntagen til sproglige behov hos børn og unge, der tilhører et mindretal eller et oprindeligt folk.
– Tilskynde passende retningslinjer, der beskytter børn og unge mod oplysning og materiale, der skaders dets velfærd.

Kilde: Red Barnet og mennskeret.dk

Statens opgave – et offentligt gode

Artikel 17 slår fast, at det er statens ansvar, at børn har adgang til information. Danmarks Radio er et statsejet medie, som skal levere information ”i samfundets og offentlighedens tjeneste”. Deraf navnet public service-kanal. I praksis betyder det, at DR skal være politisk uafhængigt, upartisk og fri for økonomiske interesser.

“Det står mejslet i sten, at DR skal samle og oplyse danskerne, men om vægten skal lægges på ‘samle’ eller ‘oplyse’ har altid været en diskussion”

– DR Medieforskning 2022

 

1925: Statsradiofonien (DR) oprettes som forsøg med et enkelt radioprogram, der sender 3 timer dagligt.

1926: Stataradiofonien gøres permanent.

1926: “Pressens radioavis” ser dagens lys, da radioen i samarbejde med dagbladene begynder at sende nyheder én gang om dagen.

1927: Statsradiofonien bliver landsdækkende.

1959: Statsradiofonien ændrer navn til Danmarks Radio, og DR betragtes nu som en selvstændig offentlig institution.

1960: DR sender TV hver aften i hele landet.

1965: Premiere på TV-Avisen.

1988: Det nystartede TV2 bryder DR’s monopol på at transmittere landsdækkende TV.

25-30 minutter
Øvelse 1

Det danske medielandskab

I denne øvelse skal vi undersøge og tale om udviklingen i det danske medielandskab og perspektivere det til formålet med artikel 17.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi prøve at skabe overblik over det danske medielandskab uden hjælpemidler. Først får I to minutter til enkeltvis at tænke på eksempler på forskellige, konkrete medier. Skriv det eventuelt ned.
  2. Bagefter sætter jeg en timer på ti minutter, og så tager vi en lynrunde med håndsoprækning. Jeg skriver jeres eksempler op på tavlen, og vi forsøger at undgå gentagelser, så vi får flest mulige eksempler frem.
  3. Husk, at vi kun har talt om DR og TV2 indtil nu. Lad os se hvor mange andre medier, vi umiddelbart kan komme i tanke om.
  4. Vi samler fælles op på vores overblik og sætter det i sammenhæng med eksempler på medietyper, som ses på det følgende slide.
  5. Vi runder øvelsen af ved i fællesskab at tale om spørgsmålene på det følgende slide.

Eksempler på medietyper i Danmark

  • Radio/podcasts
  • Tv/streaming
  • Sociale medier
  • Aviser/ugeblade/magasiner
  • Nettet

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvilke forskellige typer medier blev nævnt?
  • Er der medier, vi har glemt? Hvad kan det skyldes, tror I?
  • Hvad er fordelene og ulemperne ved de forskellige medietype, I har fremhævet?
  • Hvad mener I, bør være public service?
  • Hvad mener I, public service medier kan gøre og sige? Hvad gælder et ikke-statsstøttet medie?
40-45 minutter
Øvelse 2

Medietendenser

I denne øvelse skal vi dykke ned i medieudviklingen over tid, og se på nyere tendenser blandt børn, unge og voksne i Danmark.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal I enkeltvis undersøge medie- og adfærdsudviklingen i Danmark ved hjælp af linket på det følgende slide.
  2. I får cirka 30 minutter til at læse udpluk fra den seneste rapport om medie- og adfærdsudviklingen i Danmark.
  3. I kan enten vælge at læse opsummeringen af rapporten, eller dykke ned i de afsnit, I synes er mest interessante.
  4. I skal hver udvælge en til to tendenser fra rapporten, som I vil fremhæve, og I skal tage udgangspunkt i de spørgsmål, som står på det følgende slide, når I skal forklare og skrive tendenserne ned.
  5. Vi samler op i fællesskab og taler om de spørgsmål, som står på det følgende slide

Rapport: Medieudviklingen i Danmark

Find rapporten om medieudviklingen i Danmark her.

 

 

 

En og en – svar på spørgsmålene om medietendenser:

  • Er tendensen ny eller gammel?
  •  Kan I genkende tendensen fra dit eget liv?
  • Er der noget overraskende over tendensen?
  • Hvad er fordele og ulempe ved tendensen?

Vi taler i fællesskab om:

  • Er der tendenser, som alle eller mange i klassen har valgt at fremhæve?
  • Hvad siger de forskellige tendenser om den tid, vi lever i, hvad angår medievaner og informationsstrømme?
  • Hvad siger tendenserne særligt i forhold til unge?
  • Synes I, at tendenserne er positive eller negative? Hvorfor?
  • Hvordan tror I, at medieudviklingen ser ud om 10 år?
15-25 minutter
Øvelse 3

Troværdighedstesten

I denne øvelse skal vi arbejde med troværdighed i forhold til at søge og finde relevant information.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Vi skal nu forsøge at blive klogere på, hvad troværdighed er og betyder i forhold til at søge viden og information.
  2. Om lidt laver vi en troværdighedstest sammen.
  3. I vil på det næste slide se en række scenarier, hvor I skal fremsøge information. I skal efter hvert scenarie komme med jeres bud på, hvor I vil foretrække at finde frem til informationen – og I skal gerne kunne forklare, hvorfor informationen er troværdig fra netop den kilde, I har valgt.
  4. Vi laver øvelsen med håndsrækning, hvor I skal give jeres bud og begrunde, hvorfor I har valgt det type medie, I har valgt.
  5. Vi runder øvelsen af med at tale fælles om de spørgsmål, som står på det følgende slide.

Scenarier: Hvor vil du finde information?

Scenarie 1: Din klasselærer beder dig om at finde på en faglig aktivitet til den kommende studietur til Prag. Hvor søger du inspiration?
Scenarie 2: Du vil gerne finde ud af, hvor meget dit nye jeans belaster klimaet. Hvor finder du viden om klimaaftryk og tøjproduktion?
Scenarie 3: Du vil gerne finde på en sjov og lidt anderledes aktivitet til din familieferie til Berlin. Hvor finder du idéer til sjove aktiviteter og seværdigheder?
Scenarie 4: Du skal lære reglerne til skak, og du har ikke særlig meget tid til rådighed. Hvor finder du en lynhurtig guide til reglerne?
Scenarie 5: Forestil dig, at du skal stemme til næste Folketingsvalg. Hvordan finder du information om partierne, så du kan få en idé om, hvem du vil stemme på?

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvilke tre ting gør information og viden troværdigt?
  • Hvad gør det ved troværdigheden af information, hvis man først hører det fra fx sociale medier?
  • Hvad vil det betyde for typen indhold, information og viden, hvis fx influencere var statsstøttede?
  • Hvad er fordelen ved at have mange medier til at søge information? Hvad hvis der kun var ét medie?
  • Hvad har YouTube betydet for adgangen til information? Er der udfordringer med YouTube?
40-45 minutter
Øvelse 4

Værdier og vinkling

I denne øvelse skal vi arbejde med mediers værdier, vinkling og magt – og vi skal forsøge at blive klogere på kildekritik i informations- og nyhedsstrømmen.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Nu skal vi undersøge, hvorfor selvsamme information kan se forskellig ud alt efter, hvilket medie, der bringer historien.
  2.  I skal i makkerpar undersøge en aktuel selvvalgt nyhed. I skal finde to forskellige udlægninger af nyheden fra to forskellige medier. Det kan fx være DR overfor ‘Verdens Bedste Nyheder’, eller TikTok overfor Fox News.
  3. Undersøg nyhedshistorien med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide. I får cirka 30 minutter til øvelsen, og når tiden er gået, deler nogle af jer, hvad I har arbejdet med.
  4. Dernæst taler vi fælles om, hvorfor medierne ofte kaldes for ‘den fjerde statsmagt’, og vi kigger på et citat fra den svenske samfundsforsker Hans Rosling.
  5. Vi runder øvelsen af med fælles at tale om de spørgsmål, som står på det følgende slide.

To og to – svar på spørgsmålene til jeres nyhedshistorier

  • Hvad er særligt fremhævet i de to forskellige versioner af historien?
  • Hvordan er de forskellige?
  • Er hovedbudskabet ens eller forskelligt?
  • Hvilke virkemidler/nyhedskriterier bruger de to medier?
  • Er der mon en dagsorden med historien?

Den fjerde statsmagt

Den fjerde statsmagt: I Danmark kalder vi ofte medierne for den fjerde statsmagt. Referencen til magt handler om, at medierne skal holde øje med, hvad politikere og andre magthaverne foretager sig, og på den måde holde dem i ørerne og agere vagthund.

Rollen som vagthund indebærer et stort ansvar. Medierne har pligt til at oplyse faktuelt, sagligt og uafhængigt af politiske og økonomiske interesser, så borgerne på den baggrund kan danne deres egne holdninger. Medierne har stor indflydelse på, hvad vi får at vide om, hvad der sker i samfundet.

Kilde: Folketinget.dk

 

Men hvad med de tre andre?
Magtens tredeling er et princip, som skal forhindre magtmisbrug. Det er bestemt i Danmarks Grundlov §3, at magten skal inddeles i tre:

  1. Den lovgivende magt (Folketinget og regeringen i forening).
  2. Den udøvende magt (regeringen).
  3. Den dømmende magt (domstolene).
Kilde: Folketinget.dk

Citat fra Hans Rosling

” (…) Man kan ikke benytte sig af medier, hvis man skal forstå verden. Man skal have en grundlæggende skoleuddannelse, og så må man følge op på de grundlæggende fakta. Det er derfor vi har andet end medier”

– Svensk samfundsforsker, Hans Rosling

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvad mener I om Hans Roslings udsagn?
  • Synes I, der er for lidt fakta i mediers formidling af historier?
  • Hvorfor er kildekritik vigtigt?
  • Hvordan vil I beskrive fænomenet “fake news”, og hvad betyder fænomenet for vores adgang til viden?
  • Mener I, at viden og information fra fx ChatGPT eller andet slags AI er troværdigt? Hvorfor? Hvorfor ikke?
15 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

I dag har handlet om medier og information. Vi har talt om og arbejdet med mediernes rolle, adgang til information, samt hvordan man kan tilegne sig viden gennem kildekritik og troværdige kilder.

Fælles opsamling – sneboldkamp

  • Skriv en af nedenstående ting på en lille lap papir:
    – Et godt tip eller noget, du har lært i dag om mediernes rolle.
    – En anbefaling af noget, som du har set/læst/lyttet til for nylig (fx en podcast, en artikel eller noget tredje), du gerne vil anbefale andre.
  • Krøl papiret sammen til en snebold.
  • Når alle er klar, leger vi sneboldkamp med papirkuglerne i 30 sekunder.
  • Efter 30 sekunder samler alle en papirkugle op, folder den ud og læser, hvad der står.