Klar, parat, start – kammerat

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Klar, parat, start – kammerat’

Nu gælder det om at dyrke og styrke fællesskabet i klassen gennem leg. Vi skal:  

  • Grine og have det sjovt sammen 
  • Mærke egne og andres grænser 
  • Øve os i at lytte til hinanden 

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvilke lege er sjove at lege, hvor man kan være mange sammen i skolegården? 

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.

Hvad er trivsel?

  • Når man føler sig tryg og har det sjovt i skolen, er det gode tegn på, at man trives. 
  • Det er vigtigt, at børn trives og ikke går og har ondt i maven, når de er i skole. Man lærer nemlig også meget bedre, når man trives og har det godt. 
  • For at man kan trives, er det vigtigt, at der er et trygt fællesskab i klassen, og at alle føler, at de kan være dem selv og gerne må være med i fællesskabet. 

De svære følelser

  • Når man er sammen alle sammen i en klasse, kan man til tider få nogle svære følelser. Det kan fx være, at man bliver uvenner med nogen eller begynder at føle sig udenfor. 
  • Det kan være en god idé at få hjælp fra en voksen, hvis man har brug for hjælp til at finde melodien igen, når man har været uvenner, eller hvis man pludselig føler sig udenfor.  
  • De fleste vil blive glade for en invitation til at deltage i lege og aktiviteter, og det skader sjældent at spørge nogen, om de kunne tænke sig at være med.  
30 minutter
Øvelse 1

En hule med historie

Denne leg går ud på at lave huler sammen.  

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi forsøge at finde gode hulesteder. Det kan være udenfor, tæt på et krat eller måske indendørs et sted, hvor der er ting at sidde under (fx i gymnastikhallens redskabsrum). 
  2. Først deler jeg jer ud i mindre grupper, og så skal I sammen bestemme, hvordan jeres hule skal se ud. I kan vælge, at hulen skal have et tema (fx en trolde-by, Star Wars-by eller noget tredje). 
  3. Derefter skal I bygge hulen og udsmykke den med det, I lige kan finde i nærheden.  
  4. Når I har bygget hulerne færdige, skal I finde på historier om, hvem der har boet i hulerne indtil nu. I kan også lave et skilt, der kan hænge ude foran hulen.  
  5. Til slut besøger vi alle de forskellige huler og taler om, hvordan det var at bygge hulerne ud fra spørgsmålene på det følgende slide.  

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvordan var det at bygge hule sammen og finde på en historie til hulen? 
  • Hvordan blev I enige om de beslutninger, I skulle tage i forhold til hulen? 
Øvelse 2

Ø-hop

I denne øvelse skal vi træne at hjælpe hinanden til at stå sammen. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal I hoppe mellem øer. Først skal vi i fællesskab sprede hulahopringe ud på hele gulvet. Der skal cirka være én hulahopring til alle. 
  2. Derefter skal I fordele jer ud på hulahopringene. Vi skal lege at hulahopringene er små øer, og at gulvet er havet.  
  3. Når jeg siger ‘flyt ø’, skal alle flytte sig til en ny ø. Det gælder om at hjælpe hinanden med at finde en ø, så ingen skal i havet, og alle finder en plads. 
  4. Derefter tager jeg to hulahopringe væk, og så skal I igen flytte ø, når jeg siger til. 
  5. Vi tager et par runder, hvor jeg fjerner flere og flere hulahopringe. Husk at hjælpe hinanden, så ingen lander i vandet. 
  6. Til slut taler vi om, hvordan det var at lege legen ud fra spørgsmålene på det følgende slide.

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvordan var det, da der blev færre øer, man kunne hoppe til? 
  • Hvordan kunne I hjælpe hinanden? 
20 minutter
Øvelse 3

Et stort net

Med denne leg skal vi opdage, hvordan vi er forbundne, og hver især spiller en vigtig rolle i fællesskabet. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1.  Først sætter vi os alle på gulvet i en stor cirkel. Jeg starter med at holde et garnnøgle, og så fortæller jeg noget om mig selv (fx noget jeg er god til, eller noget jeg godt kan lide). 
  2. Derefter ruller jeg garnnøglet hen til en anden, mens jeg holder fast i snorens ende. Den, som har fået garnnøglet, siger så noget om sig selv, holder fast i sin del af snoren og ruller så garnnøglet over til en ny i cirklen. 
  3. Når alle har haft garnnøglet, er der blevet skabt et stort net, som går på kryds og tværs. 
  4. Derefter rejser vi os alle op på samme tid, mens vi holder fast på vores del af snoren. Nu har vi skabt et net, som vi alle har en plads i. Nettet er ligesom et fællesskab, hvor alle også spiller en vigtig rolle.  
  5. Til slut samler vi garnnøglet sammen og taler om legen med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide. 

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvad syntes I om legen?   
  • Lærte I noget nyt om hinanden?   
  • Hvordan føltes det, da der var nogen, der gav slip på garnet? Hvad skete der med nettet?   
  • Hvad synes I, at man kan lære gennem legen?  
25 minutter
Øvelse 4

Et rart minde

I denne øvelse er det blevet tid til at vende blikket indad og få ro.   

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal I hver for sig tænke på et rart minde med en vigtig person i jeres liv. Først skal I sætte jer godt til rette på jeres plads. I må gerne lukke jeres øjne, hvis I har lyst. Der skal være helt stille.  
  2. Dernæst vil jeg læse det stykke tekst op, som står på det følgende slide.  Mens jeg læser, skal I tænke på en person, som I har et rart minde med.  
  3. Når I har siddet og tænkt lidt, vil jeg komme rundt og dele papir og farveblyanter ud til jer alle. Der skal fortsat være helt stille.  
  4. Derefter skal I tegne eller skrive om den person eller situation, som I har tænkt på.  
  5. Efterfølgende gennemgår vi, hvad I hver især har tegnet eller skrevet. 
  6. Til slut taler vi fælles om, hvordan I synes det var at lave øvelsen. 

Oplæsning – et rart minde:

Nu må du gerne lukke dine øjne, hvis du har lyst. Hvis ikke du har lyst til at lukke dine øjne, kan du også vælge at se ned i gulvet eller bordet foran dig. Læg nu mærke til hele din krop. Sidder du godt? Du kan eventuelt bevæge dig lidt, så du kan finde en måde at sidde på, som er rar for dig. Tænk nu på en af de vigtige personer, som du har i dit liv. Se om du kan komme i tanke om en gang, hvor du var sammen med denne person, og du bare følte dig godt tilpas, varm, glad og tryg. Tag dig god tid. Prøv at se, om du kan mærke den stemning, der var. Kan du huske, hvor I var henne, hvad I lavede, hvordan der så ud? Sid og tænk på denne situation i et par minutter 

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvordan føltes det at tænke tilbage på en god og tryg situation? Hvad lagde I mærke til?   
  • Hvordan var det at tegne jeres minde?  
15 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

Materialet har handlet om at lege og have fokus på fællesskabet. Vi har lavet huler, leget ø-hop, talt om fællesskab og leget ‘et stort net’, og vi har hver især tænkt på et rart minde. 

Fælles opsamling – vi taler i fællesskab om:

  • Nævn et ét ord, som du særligt husker fra materialet. 
  • Hvordan synes du, det har været?  
  • Hvorfor tror du, det kan være godt at lege sammen alle sammen?