Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvilke lege er sjove at lege, hvor man kan være mange sammen i skolegården?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
Nu gælder det om at dyrke og styrke fællesskabet i klassen gennem leg. Vi skal:
Hvilke lege er sjove at lege, hvor man kan være mange sammen i skolegården?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
Denne leg går ud på at lave huler sammen.
I denne øvelse skal vi træne at hjælpe hinanden til at stå sammen.
Med denne leg skal vi opdage, hvordan vi er forbundne, og hver især spiller en vigtig rolle i fællesskabet.
I denne øvelse er det blevet tid til at vende blikket indad og få ro.
Nu må du gerne lukke dine øjne, hvis du har lyst. Hvis ikke du har lyst til at lukke dine øjne, kan du også vælge at se ned i gulvet eller bordet foran dig. Læg nu mærke til hele din krop. Sidder du godt? Du kan eventuelt bevæge dig lidt, så du kan finde en måde at sidde på, som er rar for dig. Tænk nu på en af de vigtige personer, som du har i dit liv. Se om du kan komme i tanke om en gang, hvor du var sammen med denne person, og du bare følte dig godt tilpas, varm, glad og tryg. Tag dig god tid. Prøv at se, om du kan mærke den stemning, der var. Kan du huske, hvor I var henne, hvad I lavede, hvordan der så ud? Sid og tænk på denne situation i et par minutter.
Materialet har handlet om at lege og have fokus på fællesskabet. Vi har lavet huler, leget ø-hop, talt om fællesskab og leget ‘et stort net’, og vi har hver især tænkt på et rart minde.