Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad kommer I til at tænke på, når I hører ordet “vold”?
Nu gælder det om at blive klogere på artikel 19 i FN’s Børnekonvention. Artikel 19 handler om børns ret til at blive beskyttet mod alle former for vold og mishandling. Vi skal snakke om:
Hvad kommer I til at tænke på, når I hører ordet “vold”?
Børnekonventionens siger, at ALLE børn har ret til at blive beskyttet mod vold og mishandling. Den
siger også, at det ALTID er de voksnes ansvar at beskytte børn mod vold!
Eksempler på vold:
At spytte
At slå (både med hænder og ting)
At skubbe
At flå/rive/ruske
At nive
At sparke
At holde nogen fast
At tage kvælertag
At brænde nogen
I denne øvelse skal vi se og arbejde med en animationsfilm, der handler om Lilja, som nogle gange er bange derhjemme.
I denne øvelse skal vi tale om forskellen på gode og dårlige hemmeligheder – og hvad I kan gøre, hvis nogen beder jer om at holde på en hemmelighed, som ikke er rar.
Amins forældre planlægger at overraske bedstemor med en tur i Tivoli for hele familien om en uge. Amin skal holde det hemmeligt overfor sin bedstemor.
William fortæller sin klassekammerat, at han bliver mobbet af en anden større elev i skolen, og han beder vennen om ikke at sige det til nogen.
Aya ved, hvor hendes storesøsters fødselsdagsgave er gemt, men Aya vil ikke afsløre det for hende, fordi det skal være en overraskelse.
En voksen i Simones familie behandler hende og hendes søskende dårligt og siger, at hun ikke må fortælle nogen om det.
I denne øvelse skal vi undersøge vores personlige grænser. Vi skal tale om, hvordan vi kan øve os i at mærke vores grænser og sige fra, hvis nogen overskrider vores grænser.
En landegrænse er en linje, der adskiller to lande. En grænse mellem lande kan både være synlig (fx et skilt eller et hegn), men den kan også være usynlig.
En personlig grænse er, at vi kan mærke, hvornår noget er okay, og hvornår det ikke er okay. Personlige grænser er altid usynlige – men vi kan lære at mærke dem.
I denne øvelse skal vi høre en historie om en dreng, der hedder Mads og tale om, hvordan det mon er at være ham.
Hvis vores nærmeste voksne hele tiden skælder ud, truer eller nedgør os, så er det ligesom at blive slået med ord. Børn har ret til at vokse op uden at være bange for fysisk eller psykisk vold.
Vi har nu talt om og arbejdet med børns ret til at blive beskyttet mod alle former for vold og mishandling.