Et andet valg

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Et andet valg’

I dette materiale gælder det om at blive klogere på digitale krænkelser. Det centrale budskab i dag er: Det er aldrig din skyld, hvis du bliver krænket på nettet!

Hjernestarter – tænk, tal, del:

”Det er aldrig din skyld, hvis du bliver krænket på nettet”. Hvorfor kan mange, der bliver digitalt krænket føle, at det er deres egen skyld? Og hvorfor er det det ikke? 

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.

Hvad er digitale krænkelser?

  • Digitale krænkelser er et begreb, der dækker over grænseoverskridende, uønskede og ubehagelige oplevelser på nettet. 
  • Seksualiserede digitale krænkelser indebærer at få overskredet sine grænser, fx gennem deling af intime billeder/videoer uden samtykke eller mobning med seksuelt indhold.  
  • At blive udsat for en digital krænkelse kan blandt andet få en person til at føle sig truet, udnyttet, tvunget, ydmyget, ked af det, seksualiseret, diskrimineret, bange eller bekymret – og det kan være lige så alvorligt som en fysisk krænkelse.  

Hvem kan hjælpe, hvis der sker en digital krænkelse?

  • Det er altid en god idé at bede om hjælp, hvis du udsættes for noget ubehageligt på nettet. Snak med en ven, en forælder, en lærer eller en anden person, som du er tryg ved.  
  • Du kan også kontakte SletDet Rådgivningen, der er Red Barnets fortrolige rådgivningstjeneste, hvor du kan få hjælp, hvis du har oplevet noget ubehageligt på nettet.  
  • Du kan både chatte, ringe eller skrive til SletDet Rådgivningen.  
30 minutter
Øvelse 1

Mateos valg

I denne øvelse skal vi se en kortfilm om Mateo, som står i et dilemma. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi i fællesskab se kortfilmen ‘Mateos valg’.
  2. Først ser vi filmens første del, og dernæst gennemgår vi kort filmens handling i fællesskab.
  3. I skal dernæst sammen med jeres sidemakker diskutere, om I synes Mateo skal fortælle om sin situation til nogen eller prøve at glemme det.
  4. Derefter bliver vi fælles i klassen enige om, hvilken slutning på filmen vi gerne vil se, og dernæst ser vi den slutning, vi er blevet enige om.
  5. Når vi har set slutningen, skal I enkeltvis skrive ét godt råd til Mateo. Vi læser rådene op i klassen, uden at I må kommentere undervejs.
  6. Til slut samler vi fælles op og taler om spørgsmålene på det følgende slide.

              Kortfilm: Mateos valg

              Vælg i fællesskab en slutning og skriv derefter enkeltvis et råd til Mateo.

              Vi taler i fællesskab om:

              • Hvad synes I om slutningen? 
              • Er der tale om en realistisk slutning? Hvorfor/hvorfor ikke?  
              • Minder jeres råd om hinanden, eller er de meget forskellige? 
              • Er der nogle af rådene, som I alle sammen er enige om?  
              30 minutter
              Øvelse 2

              Emmas valg

              I denne øvelse skal vi se kortfilmen om Emma, som står i et dilemma.

              Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

              1. Om lidt skal vi i fællesskab se kortfilmen ‘Emmas valg’.
              2. Først ser vi filmens første del, og dernæst gennemgår vi kort filmens handling med afsæt i de spørgsmål, som står listet på det følgende slide.
              3. Dernæst skal I stemme om, hvad I synes, Emma skal gøre.
              4. Efterfølgende ser vi begge slutninger på filmen, og vi starter med den slutning, som fik færrest stemmer.
              5. Til slut samler vi fælles op og taler om spørgsmålene på det følgende  slide. 

                      Kortfilm: Emmas valg

                      Vent med at se slutningerne, og drøft først spørgsmålene på det følgende slide.

                      Vi taler i fællesskab om:

                      • Hvad er der på spil for Emma? Hvorfor tror I, at hun går med til noget, som hun måske ikke er helt tryg ved? 
                      • Hvilke begrundelser kan der være for at fortælle det til veninden? 
                      • Hvilke begrundelser kan der være for at lyve for veninden?

                      Kortfilm: Emmas valg (slutning)

                      Spol nu hen til slutningerne og se dem begge. Begynd med den slutning, som fik færrest stemmer.

                      Vi taler i fællesskab om:

                      • Hvad tænker I om den slutning, som fik færrest stemmer? 
                      • Hvad tænker I om den slutning, som fik flest stemmer? 
                      • Hvilket budskab tror I, at SletDet Rådgivningen gerne vil ud med i denne kampagnefilm? 
                      • Hvad synes I om budskabet?  
                      30 minutter
                      Øvelse 3

                      Elliots valg

                      I denne øvelse skal vi se kortfilmen om Elliot, som står i et dilemma.

                      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

                      1. Om lidt skal vi i fællesskab se kortfilmen ‘Elliots valg’.
                      2. Først ser vi filmens første del og dernæst gennemgår vi filmens handling med afsæt i de spørgsmål, som står på det næste slide.
                      3. Dernæst skal I stemme om, hvilken slutning I vil vælge at se, og så ser vi slutningen.
                      4. Til sidst samler vi op i fællesskab og taler om spørgsmålene på det følgende slide. 

                            Kortfilm: Elliots valg

                            Vent med at se en slutning, og drøft først spørgsmålene på det følgende slide.

                            Vi taler i fællesskab om:

                            • Hvilke temaer er der i filmen? 
                            • Hvilken forskel gør det for Elliot, at Oliver er ældre? 
                            • Hvorfor tror I, at Oliver gør, som han gør? 

                            Kortfilm: Elliots valg (slutning)

                            Stem om, hvilken slutning I helst vil se. Spol derefter hen til slutningen.

                            Vi taler i fællesskab om:

                            • Hvad synes I om slutningen? 
                            • Er der tale om en realistisk slutning? Hvorfor/Hvorfor ikke? 
                            10 minutter

                            Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

                            Materialet har handlet om digitale krænkelser, afpresning og bedrag med afsæt i tre historier om Mateo, Emma og Elliot.  

                            Fælles opsamling – sneboldkamp:

                            • Skriv et af de gode tips eller noget, som du har lært i dag om digitale krænkelser ned på et stykke papir. 
                            • Krøl papiret sammen til en snebold. 
                            • Når alle er klar, leger vi sneboldkamp med papirkuglerne i 30 sekunder. 
                            • Efter 30 sekunder samler alle en papirskugle op, folder den ud og læser, hvad der står. 
                            45 minutter
                            EKSTRA-ØVELSE 1

                            De 169 piger

                            I denne ekstra-øvelse skal vi lytte til første afsnit af DR’s podcastserie ‘De 169 piger’, som handler om afpresning på nettet.

                            Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

                            1.  Om lidt skal vi lytte til første afsnit af DR’s podcastserie ‘De 169 piger’ (cirka 30 minutter). 
                            2. Når vi har lyttet til podcasten, skal I enkeltvis besvare de spørgsmål, som står listet på det følgende slide. Skriv svarene ned. 
                            3. Derefter skal vi fælles tale om spørgsmålene på det efterfølgende slide. 

                              Podcast: De 169 piger

                              En og en – besvar spørgsmålene:

                              • Hvad gjorde størst indtryk på dig, da du hørte podcasten? 
                              • Hvad tænker du om Joakims situation og den måde, som han reagerer på? 
                              • Hvad tænker du om det, Anna fortæller? 
                              • Kunne hun have gjort noget anderledes, da afpresningen begyndte? 

                              Vi taler i fællesskab om:

                              • Hvilke grunde er der til, at Anna gør, som hun gør? 
                              • Hvilke barrierer er der for, at Anna søger hjælp? 
                              • Hvad ville I råde en ven til, hvis vedkommende blev afpresset? 
                              45 minutter
                              EKSTRA-ØVELSE 2

                              Min teenager deler da ikke nøgenbilleder

                              I denne ekstra-øvelse skal vi lytte til et afsnit af Milla Mølgaards podcast ‘Min teenager deler da ikke nøgenbilleder’.  

                              Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

                              1. Om lidt skal vi lytte til første afsnit af Milla Mølgaards podcast ‘Min teenager deler da ikke nøgenbilleder’ (cirka 30 minutter). 
                              2. Når vi har lyttet til podcasten, skal I enkeltvis besvare de spørgsmål, som står listet på det følgende slide.
                              3. Derefter skal vi fælles tale om spørgsmålene på det efterfølgende slide. 

                                Podcast: Min teenager deler da ikke nøgenbilleder

                                En og en – besvar spørgsmålene

                                • Sofie fortæller blandt andet om victim blaming. Hvad betyder victim blaming?  
                                • Kan du komme i tanke om eksempler på victim blaming?  

                                Vi taler i fællesskab om:

                                • Er der nogle grupper, som kan være særligt udsatte for victim blaming? 
                                • Hvad skal der til for at bekæmpe victim blaming?