Digitale fodspor

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Digitale fodspor’

I dette materiale gælder det om at blive klogere på, hvordan vi bedst beskytter vores identitet på nettet – både over for andre mennesker og over for virksomheder.  

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvad tror du, at en fremmed ville kunne finde ud af om dig, hvis vedkommende udelukkende havde dit fulde navn og nettet til rådighed?  

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.

Dine personlige oplysninger

  • De seneste år har der været et stort fokus på, hvordan personlige data bliver opsamlet på nettet og sociale medier. Mange digitale tjenester betaler vi nemlig ikke penge for at bruge, men i stedet betaler vi med vores personlige oplysninger.   
  • Vores personlige oplysninger kan for eksempel fortælle virksomheder noget om, hvad vi godt kan lide, hvad vi gerne vil købe, eller hvad vi gerne vil se mere af.  
  • Sociale medier opsamler også viden om vores præferencer og interesser og holder øje med, hvad vi ser og klikker på, hvad vi liker, hvem vi følger osv.  
30 minutter
Øvelse 1

Hvad er digitale fodspor?

I denne øvelse skal vi se videoklippet ‘Hvad er digitale fodspor?’, som handler om den data, vi måske ikke altid tænker over, at vi efterlader rundt omkring på nettet. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Vi skal nu i fællesskab se videoklippet ‘Hvad er digitale fodspor?’. 
  2. Når vi har set videoklippet, skal I to og to forsøge at finde jeres egne digitale fodspor. Opgaven står beskrevet på det følgende slide. 
  3. Til slut samler vi op fælles og gennemgår, hvad I har talt om med jeres sidemakker. 

Videoklip: Hvad er digitale fodspor?

To og to – find digitale fodspor:

  • Lav sammen en liste over alle de steder, hvor I har efterladt digitale fodspor de sidste 24 timer. 
  • Skriv derefter en liste over fordelene og ulemperne ved digitale fodspor. 
  • Skriv dernæst 2-3 gode råd, hvis man gerne vil undgå at sætte mange digitale fodspor. 
30 minutter
Øvelse 2

Hvor meget data producerer vi online?

I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvor meget data vi genererer online. 

Vi producerer masser af data

  • Med nettet og sociale medier overalt i vores hverdag, er det ikke overraskende, at vi i Danmark, men også globalt set, producerer enorme mængder data. 
  • Vi genererer fx data, når vi søger på Google, liker et billede på Instagram, ser en video på TikTok, bruger et filter på Snapchat, deler en video fra YouTube, chatter på Discord, bygger i Minecraft eller vinder i Fortnite. 

Vidste du…

  • At der hvert minut ses 167 millioner TikTok-videoer? 
  • At der hvert minut deles 65.000 billeder på Instagram? 
  • At der hvert minut sendes 668.000 beskeder på Discord? 
  • At der hvert minut sendes 2 millioner snaps på Snapchat?  
Tallene er gennemsnit fra 2021 (Kilde: Domo). 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Vi skal nu tale om, hvad vi selv deler på nettet. 
  2. Først skal I komme med konkrete eksempler på, hvad I synes er okay at poste, og hvad I ikke synes er okay at poste. I skal tage udgangspunkt i det næste slide.   
  3. I skal skrive jeres eksempler ned på papir, og så taler vi i fællesskab om jeres svar.  
  4. Til slut læser jeg en række forskellige udsagn op, hvortil I skal svare “ja” eller “nej” ved enten at stå op (ja) eller sidde ned (nej). 

En og en – kom med eksempler, som passer i hver kategori:

  • Kategori 1: Opslag, der er okay at lægge på nettet, så alle kan se det. 
  • Kategori 2: Opslag, som man skal tænke en ekstra gang over, før man poster. 
  • Kategori 3: Opslag, som er absolut no-go at dele online. 

Svar enten “ja” eller “nej” til udsagnene

  • Sorterer du i, hvem der må se indholdet på dine profiler på sociale medier? 
  • Har du overblik over, om dine profiler på sociale medier er synlige for alle på nettet? 
  • Accepterer du venne-/følgeanmodninger fra folk, du ikke kender i forvejen? Hvorfor/hvorfor ikke?
20 minutter
Øvelse 3

Online/offline

I denne øvelse skal vi se videoklippet ‘Offline’, som handler om Molly og Luca. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi i fællesskab se videoklippet ‘Offline’, hvor Molly og Luca, som et eksperiment, går offline i en dag for at undgå at efterlade digitale spor.
  2. Når vi har set videoklippet, skal I sammen med jeres sidemakker tale om de spørgsmål, som står på det følgende slide.
  3. Til slut samler vi op og taler om, hvad I har snakket om under jeres makkerdrøftelse. 

      Videoklip: Offline

      To og to – tal sammen om:

      • Hvad vil filmen gerne sætte fokus på? 
      • Hvilke overvejelser gør Luca og Molly sig om at være offline, og er I enige eller uenige med dem? 
      • Synes I, det giver mening at gå offline for at undgå at efterlade digitale spor? Hvorfor/hvorfor ikke? 
      • Luca giver blandt andet udtryk for, at man kan blive stresset over hele tiden at være online. Kan I genkende det? 
      40 minutter
      Øvelse 4

      Hvad ved Google om dig?

      I denne øvelse skal vi se et videoklip, der handler om, hvor meget Google ved om os. 

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Om lidt skal vi blive klogere på, hvor meget Google ved om os. 
      2. Vi starter med fælles at se videoklippet ‘Hvad ved Google om dig?’. 
      3. Herefter skal I i makkerpar undersøge, hvor meget information I kan finde om jer selv ved at søge på jeres eget navn.  
      4. Når tiden er gået, skal I præsentere jeres fund om jer selv for makkeren. 
      5. Dernæst samler vi fælles op med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide. 

      Videoklip: Hvad ved Google om dig?

      Vi taler i fællesskab om:

      • Kom der noget overraskende indhold frem, da I søgte på jeres eget navn? 
      • Fandt I noget, som I egentlig helst ikke vil have liggende, så alle kan se det? 
      • Får øvelsen jer til at tænke over, hvad I lægger på nettet i fremtiden? 
      20 minutter

      Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

      I dag har handlet om digitale fodspor. I materialet er der blevet sat fokus på, hvor meget data vi genererer online, hvad vi deler på nettet, og hvad Google ved om os. 

      Fælles opsamling – udfyld fire post-it-sedler

      En og en – Skriv et svar til hver af de fire post-it-sedler

      • Post-it 1: Noget, som overraskede dig omkring digitale fodspor.
      • Post-it 2: Noget, du allerede godt vidste om digitale fodspor. 
      • Post-it 3: Et spørgsmål, som man kan stille sin familie derhjemme om deres digitale fodspor.
      • Post-it 4: Noget, som du i fremtiden vil være opmærksom om digitale fodspor.

      Fælles – Kig på post-it-sedlerne samlet 

      • Hver af de fire post-it-kategorier tildeles en væg i klasselokalet, og derefter hænges post-it-sedlerne samlet op på hver sin væg.
      • Fælles bruger vi et par minutter på at læse hinandens post-it-sedler.