Hjernestarter – tænk, tal, del:
Gør du noget særligt for at undgå ubehagelige oplevelser online?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
Nu gælder det om at blive klogere på de potentielt farlige situationer, som man kan støde på online.
Gør du noget særligt for at undgå ubehagelige oplevelser online?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
I denne øvelse skal vi se videoklippet ‘Grandma Hackers’, der viser, hvor nemt det er at blive hacket, og hvorfor man skal passe på, når man er på nettet.
I denne øvelse skal vi risikovurdere to forskellige cases.
Karla har gennem længere tid været venner med Rasmus, som hun har talt og skrevet meget med. De går ikke på samme skole, men hun har mødt ham flere gange nede i hallen, hvor han spiller badminton. De er ikke kærester, men er bare vildt gode venner og går op i nogle af de samme ting. En dag spørger Rasmus, om Karla ikke vil sende ham et undertøjsbillede.
Alina og hendes veninde Selma har haft en lang periode, hvor de er gået meget op i hårstyling. De har både fulgt forskellige professionelle frisører og youtubere, og de har også oprettet en fælles Instagram-profil, hvor de har lagt masser af billeder og videoer ud af sig selv med håret sat op i alle mulige frisurer. Deres profil har fået rigtig mange følgere og pigerne får mange kommentarer – både en masse søde beskeder – men der er også nogle ubehagelige nogen imellem, som især går Alina på. I den senere tid har Alina ikke haft lyst til at lave nyt indhold, og hun har også foreslået Selma at lukke deres fælles konto, hvilket Selma slet ikke vil. En aften bliver pigerne uvenner over det. Selma skriver, at Alina jo bare kan droppe det, hvis ikke hun gider være med mere, og det gør Alina så vred og ked af det, at hun logger af. Da hun næste morgen vil logge på, kan hun ikke få adgang til profilen.
Case 1:
Hvad handler casen om Karla og Rasmus om?
Hvad hvis Karla og Rasmus en dag bliver uvenner? Hvad kunne det så give af problemer?
Hvor risikofyldt er situationen? Diskutér i gruppen og vurdér på en skala fra 1-5, hvor 1 er ‘ingen risiko’ og 5 er ‘meget stor risiko’.
Case 2:
Hvad handler casen om Selma og Alina om?
Hvad nu hvis Selma ændrer password og på den måde tager kontrollen over deres fælles profil?
Hvor risikofyldt er situationen? Diskutér i gruppen og vurdér på en skala fra 1-5, hvor 1 er ‘ingen risiko’ og 5 er ‘meget stor risiko’.
I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvad loven siger, når det gælder deling af privat indhold på nettet.
SletDet – Lovgivning og rettigheder ved digitale krænkelser.
Eller skriv fx ‘lovgivning og rettigheder ved digitale krænkelser sletdet’ i din fortrukne søgemaskine.
Dette materiale har handlet om ubehagelige oplevelser på nettet, og hvordan vi kan forsøge at undgå dem. Vi har set et videoklip om hacking og talt om nogle af de farer, man kan støde på online. Vi har talt om risici og om lovgivningen, når det kommer til deling af privat indhold på nettet.
To og to:
Vi taler i fællesskab om: