Digital dømmekraft

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side
Arbejdsark til print

Velkommen til ‘Digital dømmekraft’

Nu gælder det om at blive klogere på de potentielt farlige situationer, som man kan støde på online. 

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Gør du noget særligt for at undgå ubehagelige oplevelser online?  

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.

Hvis du oplever noget ubehageligt…

  • Nogle gange kan man komme ud for, at der sker noget ubehageligt på nettet . Det kan være, at nogen skriver en streng besked eller sender en video, som man får ondt i maven over. 
  • Hvis du oplever noget ubehageligt på nettet, er det altid en god idé at fortælle det til en voksen. Det kan fx være en forælder, en lærer eller en anden voksen, som man er tryg ved. 

Der er hjælp at hente

  • Der er også hjælp at hente hos Red Barnets SletDet Rådgivning.
  • SletDet Rådgivningen hjælper blandt andet børn og unge, hvis de har oplevet noget ubehageligt på nettet. Du kan både tage kontakt til SletDet Rådgivningen ved at ringe, skrive eller chatte. 
  • Hvis du gerne vil vide mere, så kan du her se, hvordan du kommer i kontakt med SletDet Rådgivningen.
20 minutter
Øvelse 1

Bagsiden af nettet

I denne øvelse skal vi se videoklippet ‘Grandma Hackers’, der viser, hvor nemt det er at blive hacket, og hvorfor man skal passe på, når man er på nettet. 

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Vi skal nu i fællesskab se videoklippet ‘Grandma Hackers’.
  2. Dernæst skal I i mindre grupper tale om, hvad I synes om filmen og desuden tale om, hvilke farer man kan støde på online.
  3. Efterfølgende lister vi alle farer op og forsøger at inddele farerne i nogle overordnede kategorier (fx deling uden samtykke, afpresning, mobning). 
  4. Til slut samler vi fælles op i klassen med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.

        Videoklip: Grandma Hackers

        Vi taler i fællesskab om:

        • Hvad tænker I om de forskellige eksempler på online farer, som I ude i grupperne har listet?  
        • Hvad tror I, jeres forældre tænker om de her farer?  
        • Er det noget, som I af og til taler med jeres forældre om? Hvorfor/hvorfor ikke?  
        • Hvad kan man gøre for at undgå, at andre kan få adgang til ens online konti? 
        40 minutter
        Øvelse 2

        Risikovurdér en case

        I denne øvelse skal vi risikovurdere to forskellige cases 

        Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

        1. Om lidt skal vi tale om risici på nettet og risikovurdere to cases.
        2. Først læser vi fælles de to cases, som står på de næste to slides. 
        3. Derefter bliver I inddelt i mindre grupper. Den ene halvdel af grupperne skal arbejde med case 1, mens den anden halvdel arbejder med case 2. Alle grupperne får deres case udleveret på et papir. 
        4. I grupperne skal I arbejde med de spørgsmål, som står på det følgende slide.
        5. Når I har talt om alle spørgsmålene, gennemgår går vi fælles, hvad hver gruppe har svaret. 

                Case 1 – kan du ikke lige sende?

                Karla har gennem længere tid været venner med Rasmus, som hun har talt og skrevet meget med. De går ikke på samme skole, men hun har mødt ham flere gange nede i hallen, hvor han spiller badminton. De er ikke kærester, men er bare vildt gode venner og går op i nogle af de samme ting. En dag spørger Rasmus, om Karla ikke vil sende ham et undertøjsbillede. 

                Case 2 – når interessen daler

                Alina og hendes veninde Selma har haft en lang periode, hvor de er gået meget op i hårstyling. De har både fulgt forskellige professionelle frisører og youtubere, og de har også oprettet en fælles Instagram-profil, hvor de har lagt masser af billeder og videoer ud af sig selv med håret sat op i alle mulige frisurer. Deres profil har fået rigtig mange følgere og pigerne får mange kommentarer – både en masse søde beskeder – men der er også nogle ubehagelige nogen imellem, som især går Alina på. I den senere tid har Alina ikke haft lyst til at lave nyt indhold, og hun har også foreslået Selma at lukke deres fælles konto, hvilket Selma slet ikke vil. En aften bliver pigerne uvenner over det. Selma skriver, at Alina jo bare kan droppe det, hvis ikke hun gider være med mere, og det gør Alina så vred og ked af det, at hun logger af. Da hun næste morgen vil logge på, kan hun ikke få adgang til profilen.

                I grupper – tal sammen om:

                Case 1:
                Hvad handler casen om Karla og Rasmus om?
                Hvad hvis Karla og Rasmus en dag bliver uvenner? Hvad kunne det så give af problemer?
                Hvor risikofyldt er situationen? Diskutér i gruppen og vurdér på en skala fra 1-5, hvor 1 er ‘ingen risiko’ og 5 er ‘meget stor risiko’.

                Case 2:
                Hvad handler casen om Selma og Alina om?
                Hvad nu hvis Selma ændrer password og på den måde tager kontrollen over deres fælles profil? 
                Hvor risikofyldt er situationen? Diskutér i gruppen og vurdér på en skala fra 1-5, hvor 1 er ‘ingen risiko’ og 5 er ‘meget stor risiko’. 

                Øvelse 3

                Hvad siger loven?

                I denne øvelse skal vi blive klogere på, hvad loven siger, når det gælder deling af privat indhold på nettet.

                Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

                1. Vi skal nu blive klogere på, hvad loven siger omkring deling af privat indhold på nettet.
                2. I skal sammen med jeres sidemakker besøge SletDet’s hjemmeside og kigge på lovgivningen og rettighederne relateret til digitale krænkelser.
                3. På hjemmesiden skal I forsøge at finde svarene på de spørgsmål, som står på det følgende slide.
                4. Når I har fundet svarene, samler vi op i fællesskab og taler om spørgsmålene på det efterfølgende slide. 

                      Hjemmeside: Lovgivning og rettigheder ved digitale krænkelser

                      SletDet – Lovgivning og rettigheder ved digitale krænkelser.

                      Eller skriv fx  ‘lovgivning og rettigheder ved digitale krænkelser sletdet’ i din fortrukne søgemaskine.

                      To og to – tal sammen om:

                      • Hvad er et eksempel på en seksualiseret digital krænkelse? 
                      • Hvad handler freds- og ærekrænkelser om?  
                      • Udvælg selv en pointe, som I synes er vigtig fra siden om deling af privat indhold. 

                      Vi taler i fællesskab om:

                      • Hvad har I fundet af ud? 
                      • Var der noget, som overraskede jer i forhold til deling af privat indhold på nettet? 
                      • Stod der noget på hjemmesiden, som I ikke forstod?  
                      20 minutter

                      Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

                      Dette materiale har handlet om ubehagelige oplevelser på nettet, og hvordan vi kan forsøge at undgå dem. Vi har set et videoklip om hacking og talt om nogle af de farer, man kan støde på online. Vi har talt om risici og om lovgivningen, når det kommer til deling af privat indhold på nettet.  

                      Fælles opsamling – vores gode råd

                      To og to: 

                      • Skriv 3-5 gode råd til, hvordan man undgår ubehagelige oplevelser og digitale krænkelser online.  

                      Vi taler i fællesskab om: 

                      • Alle makkerpar gennemgår deres bud på gode råd som afslutning.