Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad tænker I, når I hører begrebet ’seksualiserede digitale krænkelser’?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
I dette materiale gælder det om at diskutere, udforske og udfordre vores forståelse af seksualiserede digitale krænkelser.
Hvad tænker I, når I hører begrebet ’seksualiserede digitale krænkelser’?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del det herefter i fællesskab i klassen.
Seksualiserede digitale krænkelser kan betegnes som uønsket, seksuel adfærd på enhver digital platform. Seksualiserede digitale krænkelser kan kategoriseres i fire hovedgrupper:
Oplevelsen og konsekvenserne af seksualiserede digitale krænkelser kan være forskellige fra person til person. Overordnet set kan seksualiserede digitale krænkelser få en person til at føle sig:
Bekymret og urolig
Truet eller bange
Udnyttet
Ydmyget eller fornedret
Skamfuld eller bedømt
Ked af det
Seksualiseret
Diskrimineret på grund af køn eller seksuel orientering
Skyldig
I denne øvelse skal vi i fællesskab finde frem til nogle fælles grundregler, der sikrer, at samtalerne og diskussionerne om dette emne, foregår på en tryg og respektfuld måde.
Hvilke sociale medier eller digitale platforme bruger du mest (top 5)?
Skriv enkeltvis jeres svar ned på post-it-sedler, og så gennemgår vi kort svarene i fællesskab. Er der sociale medier og digitale platforme, som går igen? Hvad bruger I hovedsageligt de digitale platforme til?
Hvilke grundregler synes I er vigtige, at alle overholder, når vi i klassen skal tale om seksualiserede digitale krænkelser?
Vi vedtager grundreglerne ved at stille os I en cirkel og tage hinanden i hånden. En tilfældig person i rundkredsen udvælges, og skal starte med at få øjenkontakt med personen til venstre. Når der er blevet etableret øjenkontakt, gives et let tryk i hånden til personen til venstre. Dette fortsætter, indtil alle i cirklen har haft øjenkontakt med sin sidemakker og håndtrykket er blevet sendt hele rundkredsen rundt.
I denne øvelse skal vi tale mere om digitale krænkelser, og vi skal blive klogere på, hvordan vi kan have forskellige grænser online.
Der er blevet taget et billede af Amira og Jakob, mens de krammer. Amira synes det er et sødt billede, og poster det derfor på sociale medier. Da Amira poster billedet på sociale medier, skriver Jakob en privat besked med teksten ’du en biiiitch ;-)’ til hende.
Der er blevet taget et billede af Amira og Jakob, mens de krammer. Amira synes det er et sødt billede, og poster det derfor på sociale medier. Pludselig bliver det sendt rundt til alle fra deres klasse og til elever fra andre skoler i nærheden. Nogen har delt billedet og kommenteret med ord og vendinger som “Luder”, “Du er jo så billig”, “Kæft, en attention-whore” og “AD”.
Nina har fået kontakt til en fyr, som hun synes er virkelig sød. De er venner, men Nina håber, at det kan blive til mere end bare venskab. Fyren beder Nina sende nogle billeder af sig selv nøgen. Det ignorerer Nina i første omgang, men da fyren bliver ved med at spørge, blokerer hun ham til sidst.
Simon identificerer sig ikke med det køn, som han er blevet tildelt ved fødslen. Han ønsker, at folk i skolen skal kalde ham for Simon i stedet for Sarah, og derfor ændrer han også sit navn på Facebook og Instagram. Der er flere, som liker ændringen, mens andre kommenterer og stiller spørgsmål.
Anna modtager pludselig et dickpic. Afsenderen er en af hendes kærestes venner. Hun viser sin kæreste billedet, og de griner af det sammen. Bagefter sletter hun det.
Sashas kæreste kysser med en anden, mens de kommer sammen. Sasha bliver vred og deler som hævn et billede af kæresten nøgen i en gruppechat.
Hamid og Laura er lige begyndt at ses. De skriver meget sammen, og det bliver hurtigt til en masse seksuelle beskeder. Laura viser beskederne fra Hamid til sin bedste veninde, men siger selvfølgelig også til hende, at hun ikke skal gå rundt og fortælle andre, hvad Hamid og hende skriver om.
Max har fået en venneanmodning fra en pige, som han synes er smuk. De skriver lidt sammen, og pigen begynder at spørge, om Max ikke vil sende nogle billeder. På pigens opfordring sender Max derfor et dickpic, men pludselig truer hun med at dele det, hvis han ikke sender hende 100 euro.
Hassan bliver fotograferet i en situation, hvor han står og kysser med Niklas. Nogen lægger et emojihjerte på billedet, og sender det rundt i klassen med kommentaren “klamt”.
Maja tager en selfie sammen med sin bedste veninde. Hun kommenterer på billedet med teksten: ”Jeg elsker dig, din slut”
Nogen opretter en falsk profil i Samis navn, og sender beskeder rundt til en række piger med en opfordring til at sende ham nøgenbilleder. Sami kender ikke personen bag profilen, men ingen tror på ham.
I denne øvelse skal vi tale om ‘victim blaming’ og om hvorfor det kan opstå, og så skal vi lave en quiz.
Hvor stor en procentdel af deltagerne i undersøgelsen sagde, at de ikke ville søge hjælp, fordi de var bekymret over, om det var deres egen skyld, at de var blevet udsat for en seksualiseret digital krænkelse?
30 %, 40 % eller 50 %?
30 %
Hvor stor en procentdel af deltagerne i undersøgelsen mente, at folk vil tænke dårligt om en pige, hvis hendes nøgenbillede bliver postet på nettet?
28 %, 49 % eller 69 %?
69 %
Hvor stor en procentdel af deltagerne i undersøgelsen mente, at folk vil tænke dårligt om en dreng, hvis hans nøgenbillede bliver postet på nettet?
28 %, 49 % eller 69 %?
28 %
Hvor stor en procentdel af deltagerne i undersøgelsen har været udsat for at få seksuelle kommentarer til et foto, som de har lagt op af sig selv?
27 %, 37 % eller 57 %?
27 %
Hvor stor en procentdel af deltagerne i undersøgelsen har oplevet, at jævnaldrende har oprettet falske profiler for at dele seksuelle billeder af andre?
10 %, 17 % eller 29 %?
29 %
Du har købt en tallerken med salat i kantinen og sætter dig for bordenden med din tallerken foran dig. Pludselig skubber personen, der sidder ved siden af dig, til din tallerken, så den ryger på gulvet. Salat og porcelæn ligger spredt på gulvet. Du vender dig mod de andre ved bordet for at få hjælp, men du får bare kommentarer som ”Hvor er du klodset!”, ”Se dig dog for!”, ”Du burde ikke have stillet din tallerken der!”, ”Det er din egen skyld!”
I denne øvelse skal vi undersøge, hvor og hvordan man kan få hjælp, hvis man udsættes for digitale krænkelser.
Anders har en god kammerat fra klassen, men da de bliver uvenner, laver vennen en falsk profil med Anders’ profilbillede. Vennen tilføjer alle Anders’ venner og laver et post med ordene “Jeg er bøsse”.
Amir har sendt et nøgenbillede til en pige, som han virkelig godt kan lide. Hun har sagt, at hun er helt vild med Amir. Næste dag er Amirs billede blevet delt med alle på skolen.
En af dine veninder har haft sex med en person, som hun har mødt til en fest. De skriver lidt sammen efterfølgende, men på et tidspunkt bliver de uvenner, og din veninde beslutter at stoppe med at se personen. Personen bliver vred og truer derefter din veninde med at dele hendes nøgenbilleder, medmindre hun sender ham penge.
En du kender, har postet et billede af sig selv på sociale medier. Du kan se, at hun har fået en masse seksuelle kommentarer på billedet, blandt andet kommentarerne “Flotte patter! Må vi se mere?”, “Send nudes” og “Ku godt”.
Nogen har optaget en video af din kammerat, der har sex. Du får at vide, at videoen er blevet sendt rundt til en masse, men din kammerat ved det endnu ikke.
Et nøgenbillede af en person, som du kender perifært, er blevet delt i en gruppechat, som du er en del af.
I dag har handlet om, hvad seksualiserede digitale krænkelser er, hvad det vil sige at blive udsat for ‘victim blaming’ samt, hvorhenne man kan søge hjælp, hvis man selv eller en anden bliver udsat for en digital krænkelse.
I denne øvelse skal vi tale om, hvad ‘samtykke’ betyder, og hvordan samtykke hænger sammen med seksualiserede digitale krænkelser ved at læse Emma Holtens historie.
I denne øvelse skal vi tale om digitale krænkelser ud fra en case.