Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad er et tabu, og hvorfor tror I, at materialet hedder ‘Bryd tabuet’?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.
I dette materiale gælder det om at blive klogere på artikel 19 i FN’s Børnekonvention. Artiklen omhandler retten til et liv uden vold. Vi skal undervejs tale om:
Hvad er et tabu, og hvorfor tror I, at materialet hedder ‘Bryd tabuet’?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.
FN’s Børnekonvention er en international aftale, som fastlægger børn og unges rettigheder og beskyttelse i samfundet. Den blev vedtaget på FN’s generalforsamling den 20. november 1989.Børnekonventionen gælder for ALLE mennesker under 18 år i alle lande, der er tiltrådt konventionen. Den tager udgangspunkt i barnets bedste for at sikre:
Deltagerstater, FN’s Børnekomité og voksne i det hele taget skal sørge for at sikre børns rettigheder.
Artikel 19 – Beskyttelse mod mishandling (FN’s Børnekonvention):
“Staten skal beskytte barnet mod alle former for mishandling begået af forældre eller andre. Staten skal hjælpe barnet, når det har været udsat for mishandling”
Forældreansvarslovens §2, stk. 2.:
“Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller anden krænkende behandling”
I denne øvelse skal vi sammen blive klogere på, hvordan vold kan komme til udtryk på forskellige måder.
Det kan være ligeså slemt for et barn eller en ung at blive udsat for psykisk vold som at blive udsat for fysiske overgreb. I begge tilfælde bruger voksne nemlig en form for vold til at opdrage, straffe eller bestemme over børn og unge.
Mateo og Oscar er klassekammerater. Mateo bliver ofte jaloux og aggressiv overfor Oscar, især når Oscar får bedre karakterer eller er bedre til sport. En dag i skolegården bliver Mateo så vred, at han giver Oscar en knytnæve i maven. Oscar knækker sammen og skal en tur forbi sundhedsplejersken, som tjekker ham.
Paneldebat: Hvilken form for vold finder sted her?
Camilla er træner for skolens fodboldhold. Under en træning skælder hun kraftigt ud på Zakarias, som er en af spillerne. Camilla råber foran resten af holdet, at Zakarias præsterer elendigt, og hun ender med at tage bolden og sparke den hårdt i hen i mod ham, så han bliver ramt på benet.
Paneldebat: Hvilken form for vold finder sted her?
Nora og Rigmor har været bedste veninder i mange år. Men for nylig er Rigmor begyndt at ignorere Nora, udelukke hende fra sociale aktiviteter og sprede rygter om hende. Rigmor sender også truende beskeder til Nora på sociale medier og gør nar af hende foran de andre elever.
Paneldebat: Hvordan opfatter I Rigmors handlinger mod Nora?
Sofie er alenemor til to små børn. Hun er tit træt efter arbejde, og hun synes, børnene larmer meget. En dag efter arbejde skændes børnene, og hun beder dem gå ind på deres værelser. Den ældste søn Lucas bliver ved med at følge efter sin bror og drille ham. Sofie griber Lucas’ arm og slæber ham gennem stuen ind på værelse, mens hun skælder ham ud.
Paneldebat: Hvad synes I om den måde, Sofie reagerer på?
Manilla og Basir er søskende, og de har ofte skænderier derhjemme. En dag kommer det til en heftig diskussion, hvor de begge skubber og slår hinanden. Både Manilla og Basir og græder efterfølgende.
Paneldebat: Hvordan vil I beskrive Manilla og Basirs handlinger overfor hinanden?
Alfred er kærester med Agnes, og han prøver at kontrollere hende på mange måder. Han kommenterer på hendes tøjvalg, han har holdninger til, hvem hun må tale med og til hvilke steder, hun kan gå på egen hånd. Han isolerer hende fra hendes venner og familie og truer med ‘konsekvenser’, hvis hun ikke gør, som han siger.
Paneldebat: Hvad tænker I om Agnes og Alfreds forhold? Hvordan vil I beskrive Alfreds måde at opføre sig på?
– BRYD TABUET OG SIG DET TIL NOGEN –
I denne øvelse skal vi sammen se kortfilmen ‘Den perfekte middag’ og ud fra filmen tale om vold i familien, og hvordan det kan komme til udtryk.
I denne øvelse skal vi teste vores egen reaktion på nogle forskellige historier. Hvad skal der egentlig til, for at vi reagerer, og siger noget til nogen?
William går i 7. klasse og bliver ofte mobbet og generet af en gruppe ældre elever. De følger efter ham hjem fra skole, skubber ham rundt og kalder ham for en “fucking taber”. En dag ser Williams klassekammerat Rasmus, hvordan han bliver chikaneret, men han er bange for at blive mål for mobningen, hvis han blander sig.
Hjørne A: Jeg ville tage mod til mig og gribe ind, fx ved at sige ”Stop det der, det er sgu ikke okay!”
Hjørne B: Jeg ville ikke gøre noget i øjeblikket. Bagefter ville jeg gå over til Rasmus og sige, at jeg ikke syntes, det var okay, og at jeg gerne ville have gjort noget, men ikke vidste hvad.
Hjørne C: Jeg ville sige det til en voksen på skolen, som kender William, og som jeg tror kan hjælpe.
Hjørne D: Jeg ville gøre noget andet…
Julie bemærker, at hendes ven Sofia pludselig er blevet meget stille og trist. Når Julie spørger, om der er noget galt, siger Sofia, at det bare er stress og ikke er noget særligt. Men Julie kan se, at Sofia virker ked af det hele tiden. Hun er usikker på, om hun skal insistere på at hjælpe eller respektere Sofias ønske om at være alene.
Hjørne A: Jeg ville sende en besked til Sofia og skrive, at jeg er bekymret for hende, men er usikker på, hvad jeg kan gøre for at hjælpe.
Hjørne B: Jeg ville sige, at stress også er alvorligt, og at det er vigtigt ikke gå med alene.
Hjørne C: Jeg ville kontakte en voksen i Sofias netværk (fx en af hendes forældre eller en lærer) og fortælle om min bekymring for Sofia.
Hjørne D: Jeg ville gøre noget andet…
Emilie har lagt mærke til, at hendes ven Anders ofte har blå mærker på kroppen. Når hun spørger ham, siger han, at han er faldet og har slået sig. Men Emilie har en fornemmelse af, at noget er galt, og hun er usikker på, hvad hun skal gøre.
Hjørne A: Jeg ville sige det til mine forældre og bede dem hjælpe med at finde ud af, hvad der skal ske.
Hjørne B: Jeg ville tage det op med Anders igen og direkte sige, at jeg er bekymret for, om nogen udsætter ham for vold og at jeg gerne vil hjælpe ham.
Hjørne C: Jeg ville sige til Anders, at jeg synes, det virker mærkeligt, at han hele tiden er så ‘uheldig’, at han får nye blå mærker og spørge ham om han prøver at dække over noget.
Hjørne D: Jeg ville gøre noget andet..
Nina opdager, at hendes ven William har delt nøgenbilleder af en pige fra skolen. Nina ved, at det er en krænkelse af pigens privatliv, og at det er ulovligt. Hun vil gerne gøre noget, men er bange for, hvad der vil ske.
Hjørne A: Jeg ville sende et anonymt tip til pigen og advare hende.
Hjørne B: Jeg ville tage mod til mig og sige til William, at det han har gang i er ulovligt, og at han skal sørge for at få slettet billederne, da han risikerer at blive meldt til politiet.
Hjørne C: Jeg ville sige det til en lærer eller en forælder, som kunne hjælpe.
Hjørne D: Jeg ville gøre noget andet..
En god veninde fortæller dig, at hun er blevet voldtaget til en fest.
Hjørne A: Jeg ville sige til hende, at det er godt, hun fortæller det og spørge hende, hvad hun har brug for at jeg hjælper med noget.
Hjørne B: Jeg ville sige til hende, at det er alvorligt, og at der skal nogle voksne ind over, som kan hjælpe med at finde ud af, hvad der skal ske.
Hjørne C: Jeg ville forsøge at overtale hende til at melde det til politiet.
Hjørne D: Jeg ville gøre noget andet…
I denne øvelse skal vi tage udgangspunkt i en rapport fra det Kriminalpræventive Råd, som handler om, når unge overværer digitale krænkelser. Vi skal også tale om jeres bud på løsninger.
Skriv jeres råd til voksne på post-it sedler og hæng dem op på væggen, så alle kan se dem. Når vi har gennemgået alle rådene, bliver I enige om hvilke råd, som skal sendes ud til forældrene og hvordan.
I dette materiale har vi talt om vold. Vi har talt om en række forskellige cases, vi har set en kort film, spillet dilemmaspil og læst uddrag fra en rapport om vold.
Selvom det er svært, er det vigtigt at bryde tabuet om vold, så flere kan komme til at leve trygt uden vold eller overgreb. Husk: Det værste er allerede sket. Det er vigtigt, at vi tør blande os, hvis vi er vidne til eller får fortalt, at nogen har oplevet vold eller overgreb.
Bryd Tavsheden
www.brydtavsheden.dk
Foreningen har en telefon, som du kan ringe til, en chat og en brevkasse, som du kan skrive til, hvis du er udsat for vold eller har kendskab til vold mod børn og unge.
BørneTelefonen
www.bornetelefonen.dk
Her kan du få hjælp, hvis du oplever vold i din familie eller nærmeste omgangskreds. Du kan ringe på telefon: 116 111. Dit opkald er anonymt.
GirlTalk
www.girltalk.dk
Anonym chatrådgivning for piger mellem 12-24 år.