Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad tror I, vi skal snakke om i dag, når nu materialet hedder “Børns stemmer”?
Nu gælder det om at blive klogere på artikel 12 i FN’s Børnekonvention. Artikel 12 handler om retten til at blive hørt og taget alvorligt i emner og forhold, der vedrører ens liv. Vi skal snakke om:
Hvad tror I, vi skal snakke om i dag, når nu materialet hedder “Børns stemmer”?
Børnekonventionen siger, at alle børn har ret til at blive hørt og taget alvorligt, når det handler om ting, der er vigtige i deres hverdag. Det betyder, at de voksne skal være gode til at inddrage børn og lytte til deres synspunkter. Men det betyder ikke, at børn kan bestemme alt. Børn har ligesom voksne mange forskellige meninger – i et fællesskab skal vi derfor tage hensyn til mange forskellige synspunkter.
I denne øvelse skal vi blive klogere på artikel 12 gennem en lille quiz.
”Voksne skal lytte til børn, når det handler om vigtige ting i deres liv.”
Sandt.
Det står allerførst i artikel 12.
”Børn må altid sige deres mening, uanset hvor de er.”
Falsk.
Nej, der er masser af tidspunkter, hvor børn (og voksne) ikke bare kan sige det, de vil. Man må fx ikke sige grimme ting til andre, bare fordi man har lyst.
”Børn må selv bestemme, hvor de vil bo, hvis deres forældre fx bliver skilt.”
Falsk.
Nej, men børn må gerne sige, hvad de ønsker, og så skal de voksne tænke over det, inden de beslutter sig. De voksne skal beslutte det, som er bedst for barnet.
”Når der skal bygges og indrettes en ny skole, bør de voksne spørge børnene om, hvad de drømmer om.”
Sandt.
Skolen er et vigtigt sted, hvor børn opholder sig mange timer om dagen. Derfor bør de voksne lytte til børns meninger og tage deres svar alvorligt, hvis de skal bygge ny skole.
”At børn skal høres og at deres mening skal tages alvorligt er det samme som at børn må bestemme.”
Falsk.
Voksne skal lytte til, hvad børn siger, men børn har ikke ret til at bestemme. Man kan sige, at børn har ret til medbestemmelse og medindflydelse på vigtige beslutninger i deres liv.
I denne øvelse skal vi med en tælle-leg øve os i at blive hørt, men også give plads til at lade andre blive hørt.
I denne øvelse skal vi arbejde med meninger. Vi skal tale om at mene meget og mene lidt, og se om vi kan finde det gode balancepunkt.
I denne øvelse skal vi sammen tjekke, hvordan vi taler til hinanden.
#A: Det er okay at sige nej til en, der spørger, om man vil lege.
#B: Det er okay at sige til jeres lærer, hvis I synes timen er for lang.
#C: Det er okay at sige noget grimt om sin klassekammerats tøj.
#D: Det er okay, at man bare er træt, og ikke orker at være sammen med andre.
Vi har nu talt om og arbejdet med børns ret til at blive hørt og blive taget alvorligt. Vi har blandt andet quizzet, leget en tælleleg og forholdt os til en række udsagn.