Børneliv uden vold

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Børneliv uden vold’

I dette materiale sætter vi fokus på Børnekonventionens artikel 19. Undervejs skal vi tale om:

  • At vold aldrig er i orden
  • At vold både kan være fysisk og psykisk
  • At voksne har ansvaret for, at børn kan leve uden vold
  • Hvem der kan hjælpe, hvis vi oplever vold

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Hvad kommer I til at tænke på, når I høre ordet “vold”?

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med sin sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.

Hvad er FN’s Børnekonvention?

  • FN’s Børnekonvention er en international aftale, som fastlægger børn og unges rettigheder og beskyttelse i samfundet. Den blev vedtaget på FN’s generalforsamling den 20. november 1989.
  • Børnekonventionen gælder for ALLE mennesker under 18 år i alle lande, der er tiltrådt aftalen, og den
    tager udgangspunkt i barnets bedste for at sikre børns grudlæggende rettigheder (fx mad, sundhed og et sted at bo), retten til udvikling, beskyttelse og medbestemmelse.
  • Deltagerstater, FN’s Børnekomité og voksne i det hele taget skal sørge for at sikre børns rettigheder.

Hvad er fysisk og psykisk vold?

Fysisk vold: Det, der gør ondt udenpå
Fx lussing, slag, spark, rusk, niv, kvælertag eller brænding med cigaretter.

Psykisk vold: Det, der gør ondt indeni og gør en bange eller ked af det
Fx hvis børn eller unge bliver truet med vold eller med straf (for eksempel stuearrest) eller hele tiden får at vide, at de ikke dur til noget, eller at barnet er skyld i noget. Det kan også være, hvis børn og unge overværer vold mellem deres forældre.

Kilde: Socialstyrelsens voldsnetværk

Både fysisk og psykisk vold er forbudt i Danmark følge Straffeloven §243 og 244.

20 minutter
Øvelse 1

Yusuf og Lises historier

I denne øvelse skal vi høre og arbejde med to små historier om børn, der oplever vold i deres hverdag.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi sammen lytte til to historier, som handler om Yusuf og Lise.
  2. Lydklippene er ret korte, så I skal følge godt med fra start af. Begge historierne er opdigtede, men de kunne sagtens være sande.
  3. Når vi har hørt historierne, taler vi om dem med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende
    slide. Først taler I sammen med jeres sidemakker og bagefter taler vi sammen i klassen.
  4. Vi skal blandt andet vurdere, om historierne handler om fysisk eller psykisk vold.
  5. Vi skal også tale om, hvad I synes, Yusuf og Lise skal gøre.

Lydklip: Historien om Yusuf

Lydklip: Historien om Lise

To og to – tal sammen om:

  • Hvad tænker I om Yusuf og Lises historier?
  • Hvad er det, Yusuf og Lise oplever?
  • Hvad ville I gøre, hvis Lise og Yusuf var jeres venner?
  • Hvem har ansvaret for, at Lise og Yusuf får hjælp?
20 minutter
Øvelse 2

Sammen er vi stærke

I denne øvelse skal vi se fire forskellige fagpersoner fortælle om, hvordan de kan hjælpe, hvis de kommer i kontakt med børn eller unge, der har været udsat for vold.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi se videoklippet ‘Hvem kan hjælpe?’, som varer cirka 5 minutter.
  2. Derefter skal I tale med jeres sidemakker om, hvad I synes om det, de voksne siger. I skal tage udgangspunkt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.
  3. Sammen med jeres sidemakker skal I skrive et godt råd til voksne, som I bagefter deler med resten af klassen.
  4. Til sidst samler vi fælles op og taler om, hvad der er hjælpsomt, når vi skal tale om svære emner og kigger på alle de gode råd, I har skrevet ned.

Videoklip: Hvem kan hjælpe?

To og to – tal sammen om:

  • Hvad synes I om dét, de voksne siger i filmen?
  • Hvad overraskede jer i videoen?
  • Hvorfor tror I, det tit er svært for børn og unge at fortælle det til andre, hvis de er udsat for vold?
  • Hvordan skal voksne reagere, hvis I skulle have lyst til at betro jer til dem?
  • Skriv ét godt råd til voksne på en post it-seddel.

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvad kan hjælpe, når man skal tale om svære emner?
  • Hvorfor tror I, det kan være godt at tale om svære emner?
  • Var der nogle af jeres gode råd, som mindede om hinanden? Var der nogen, som var helt forskellige?
10 minutter
Øvelse 3

Rytmisk kop-leg

I denne øvelse skal vi have en pause fra historier om vold og i stedet arbejde sammen om at skabe en fælles rytme.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Vi skal nu have en lille pause fra at tale om vold, og vi skal derfor lave en lille leg, som både træner vores koncentration og evne til at arbejde sammen.
  2. Vi skal sidde på gulvet i en stor cirkel, og vi skal alle have en kop. Vi placerer koppen foran os, og koppen skal vende på hovedet.
  3. Sammen skal vi skabe en fælles rytme, der lyder godt (se demonstration af øvelsen her).
  4. Vi begynder med enkelt rytme, hvor vi tapper koppen blødt mod gulvet. Vi gør det i et roligt
    tempo, indtil alle er med, og vi har fundet en fælles rytme.
  5. Næste skridt er at tappe koppen i gulvet to gange og efterfølgende klappe en gang i hænderne (tap, tap – klap).
  6. Når rytmen fungerer, sender alle deres kop en gang til venstre efter klappet (tap, tap – klap – send videre).
15 minutter
Øvelse 4

Mød Michelle

I denne øvelse skal vi se et videoklip med Michelle, der selv har været udsat for vold, da hun var yngre.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi se videoklippet ‘Michelles far var voldelig’, som varer i cirka 3 minutter.
  2. Derefter skal vi sammen tale om filmen med afsæt i de spørgsmål, som står på det følgende slide.
  3. Vi runder øvelsen af med at snakke om Michelles gode råd, og kigger på jeres egne råd fra den tidligere øvelse.

Videoklip: Michelles far var voldelig

Vi taler i fællesskab om:

  • Hvorfor tror I, at Michelle skammede sig over at blive slået?
  • Michelle tror, at andre godt vidste, at der var vold i hendes hjem – hvordan kan det være?
  • Hvad tænker I om, at Michelle fortæller, hun godt kunne tænke sig, at det var hendes egen skyld?
  • Hvad råder Michelle andre børn og unge til?
  • Hvad synes I om hendes råd?
5 minutter

Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

I dag har handlet om vold. Vi har talt om retten til ikke at blive udsat for vold, om forskellen på fysisk og psykisk vold, lyttet til historier og arbejdet med gode råd.

Fælles opsamling – vi taler i fællesskab om:

  • Hvad ved I nu, som I ikke vidste før om vold?
  • Hvordan har det været at tale om vold?
  • Hvad, synes I, at alle børn og unge bør vide om vold?
  • Hvad synes I, har været den vigtigste pointe?