Hjernestarter – tænk, tal, del:
Hvad kommer I til at tænke på, når I høre ordet “vold”?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med sin sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.
I dette materiale sætter vi fokus på Børnekonventionens artikel 19. Undervejs skal vi tale om:
Hvad kommer I til at tænke på, når I høre ordet “vold”?
Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med sin sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.
Fysisk vold: Det, der gør ondt udenpå
Fx lussing, slag, spark, rusk, niv, kvælertag eller brænding med cigaretter.
Psykisk vold: Det, der gør ondt indeni og gør en bange eller ked af det
Fx hvis børn eller unge bliver truet med vold eller med straf (for eksempel stuearrest) eller hele tiden får at vide, at de ikke dur til noget, eller at barnet er skyld i noget. Det kan også være, hvis børn og unge overværer vold mellem deres forældre.
Både fysisk og psykisk vold er forbudt i Danmark følge Straffeloven §243 og 244.
I denne øvelse skal vi høre og arbejde med to små historier om børn, der oplever vold i deres hverdag.
I denne øvelse skal vi se fire forskellige fagpersoner fortælle om, hvordan de kan hjælpe, hvis de kommer i kontakt med børn eller unge, der har været udsat for vold.
I denne øvelse skal vi have en pause fra historier om vold og i stedet arbejde sammen om at skabe en fælles rytme.
I denne øvelse skal vi se et videoklip med Michelle, der selv har været udsat for vold, da hun var yngre.
I dag har handlet om vold. Vi har talt om retten til ikke at blive udsat for vold, om forskellen på fysisk og psykisk vold, lyttet til historier og arbejdet med gode råd.