Gennem en række øvelser får eleverne indblik i en central del af Børnekonventionen – børns ret til et trygt liv. Du kan bruge materialet til at sætte fokus på klassens fællesskab og børnenes evner til at kommunikere, lytte og samskabe. Det træner også elevernes forståelse af, hvornår og hvordan de selv og andre føler tryghed.
Introduktion
Tryghed er en grundlæggende ret for alle børn – det står i Børnekonventionen. Vi bliver dog dagligt mindet om, at tryghed er er noget vi skal arbejde aktivt for at sikre for børn og unge, der i dag vokser op med udfordrende tematikker som fake news, krig og konflikt, hadefuld tale m.m. Bemærk, at materialet også indeholder Red Barnets samtaleværktøj, Børnebarometeret.
Formål
Formålet med materialet ‘Retten til tryghed’ er, at give elever op mellemtrinnet mulighed for at arbejde aktivt med tryghed til årets Børnerettighedsdag og desuden:
Materialets opbygning
Materialet begynder med Red Barnets samtaleværktøj, Børnebarometeret. Børnebarometeret indeholder i alt otte spørgsmål om rettigheder og tryghed. For udvalgte spørgsmål bliver klassens samlede resultater vist efterfølgende, og vi har udviklet nogle refleksionsspørgsmål, som I kan bruge som afsæt for drøftelser i klassen. Du kan med fordel klikke dig igennem Børnebarometeret på forhånd, så du kender spørgsmålene. Derudover består materialet af tre øvelser, der sætter fokus på emnet tryghed, og til slut en opsamling. Vi opfordrer til, at øvelserne udføres i rækkefølge.
Kobling til FN’s Børnekonvention
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettigheder:
Red Barnets Børnebarometer
Det er vigtigt, at du forud for brugen af Børnebarometeret informerer forældrene om, at I benytter barometeret som afsæt til en samtale i klassen, og at du sender et link til Red Barnets persondatapolitik for Børnebarometeret. Du kan med fordel tage udgangspunkt i vores udkast til et forældrebrev om brug af Børnebarometeret.
Læs persondatapolitik for Børnebarometeret her.
Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.