Stærke Sammen – del 3

Vigtig viden

Vigtig viden

Om denne side

Velkommen til ‘Stærke Sammen – del 3’

I dag skal vi tale om digitale krænkelser med et særligt fokus på de krænkelser, som sker i mellem unge. Undervejs skal vi tale om:

  • Forskellige situationer, hvor nogen er kommet alvorligt i klemme på grund af videodelinger.
  • Hvordan vi kan undgå digitale krænkelser.
  • Hvordan vi kan støtte hinanden, hvis der er sket en digital krænkelse.

Hjernestarter – tænk, tal, del:

Grundlæggeren af Facebook, Mark Zuckerberg, udtalte følgende i 2016: “Give everyone the power to share anything with everyone” / “Giv alle muligheden for at dele hvad som helst med hvem som helst”. Hvad synes I om denne påstand?

Tænk først alene over det i 30 sekunder, tal dernæst med din sidemakker i 60 sekunder, og del herefter i fællesskab i klassen.

Hvad er en digital krænkelse?

  • Digitale krænkelser er ubehagelige oplevelser på en digital platform.​

  • Digitale krænkelser omfatter handlinger, hvor billeder, videoer, indlæg, beskeder eller sider bliver anvendt på en måde, så en person føler sig truet, udnyttet, tvunget, udstillet, seksualiseret, diskrimineret, ked af det, bange eller bekymret.

Kilde: SletDet Rådgivningen, Red Barnet

Hvad er ulovlig video- og billeddeling?

  • Det er ulovligt at dele videoer eller billeder af personer under 18 år, der har fokus på kønsorganerne eller viser en seksuel handling – heller ikke selvom personen på billedet eller i videoen har sagt ja.
  • Den eneste undtagelse er, hvis de er tale om et kærestepar, hvor begge parter er over 15 år og begge har givet samtykke – så må man dele billeder og videoer med hinanden, men aldrig med andre.
  • Hvis kæresteforholdet slutter, ophører samtykket automatisk, og så skal man faktisk ifølge loven slette billederne eller videoerne. ​
40 minutter
Øvelse 1

Hot teen couple

I denne øvelse skal vi se en kortfilm kaldet ‘Hot teen couple’, som handler om en digital krænkelse i en vennegruppe.

Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

  1. Om lidt skal vi se kortfilmen ‘Hot teen couple’, som varer cirka 20 minutter.
  2. Den ene halvdel af klassen skal i løbet af filmen skrive stikord ned til handlingen, så I bagefter kan give et kort resumé af filmen. Den anden halvdel af klassen skal i løbet af filmen notere, hvem I synes der kommer i klemme, og på hvilken måde, de kommer i klemme.
  3. Når filmen er slut, skal I i mindre grupper arbejde med de spørgsmål, som står på det følgende slide. I kan også få spørgsmålene udleveret på arbejdsark.
  4. Til slut samler vi op med afsæt i de spørgsmål, som står på det efterfølgende slide.

    Videoklip: Hot teen couple

    I grupper – tal sammen om:

    • Hvad går filmens handling ud på?
    • Hvem kommer i klemme og på hvilke måder kommer de i klemme?
    • Hvorfor tror I, at det hele gik som det gik?
    • Hvordan kunne denne her situation været undgået?

      Vi taler i fællesskab om:

      • Hvad tror I er budskabet med filmen?
      • Hvilket råd ville I give til Aksel?
      Øvelse 2

      En sag om ulovlig video- og billeddeling

      I denne øvelse skal vi høre en podcast med en ung mand, som tidligere er blevet dømt i en stor sag om videodeling.

      Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

      1. Om lidt skal vi lytte til et podcastafsnit med en ung mand, der fortæller om, hvordan han endte med at få en dom for at dele en video.
      2. Når vi har lyttet til podcasten i fællesskab, skal I i mindre grupper tale om de spørgsmål, som står på det følgende slide.
      3. Til slut samler vi op i fællesskab og laver en kort termometerøvelse, hvor I skal tage stilling til fire udsagn.

        Podcast: Mads fortæller

        I grupper – tal sammen om:

        • Kan I forstå, hvorfor Mads delte videoen?
        • Hvorfor tror I, at Mads fortæller sin historie?
        • Hvilke konsekvenser har sagen haft for Mads?
        • Hvilke tanker har Mads gjort sig om delingen? Har han ændret holdning?
        • Hvilke konsekvenser tror I, at sagen har haft for de personer, som var med i videoen?

        Termometerøvelse – udsagn 1:

        “Det er svært at sige fra, hvis ens venner beder en om at dele noget – også selvom man måske godt ved, at det kan få konsekvenser for en selv eller andre, hvis man gør det”

         

        Tag stilling ved at stille dig ved det usynlige termometer i lokalet. Venstre side af lokalet er 0 grader og højre side af lokalet er 100 grader. Hvis du er fuldkommen enig i udsagnet, skal du stille dig ved 100 grader, og hvis du er fuldkommen uenig i udsagnet, skal du stille dig ved 0 grader. Det er også tilladt at stille sig et sted i midten. 

        Termometerøvelse – udsagn 2:

        “Jeg tror, det er mere krænkende for piger at få delt en video med seksuelt indhold end det er for eksempel er for drenge

         

        Tag stilling ved at stille dig ved det usynlige termometer i lokalet. Venstre side af lokalet er 0 grader og højre side af lokalet er 100 grader. Hvis du er fuldkommen enig i udsagnet, skal du stille dig ved 100 grader, og hvis du er fuldkommen uenig i udsagnet, skal du stille dig ved 0 grader. Det er også tilladt at stille sig et sted i midten.

        Termometerøvelse – udsagn 3:

        “Jeg deler aldrig billeder eller videoer af andre uden at have fået lov først”

         

        Tag stilling ved at stille dig ved det usynlige termometer i lokalet. Venstre side af lokalet er 0 grader og højre side af lokalet er 100 grader. Hvis du er fuldkommen enig i udsagnet, skal du stille dig ved 100 grader, og hvis du er fuldkommen uenig i udsagnet, skal du stille dig ved 0 grader. Det er også tilladt at stille sig et sted i midten.

        Termometerøvelse – udsagn 4:

        “Hvis nogen delte en video med mig, som var enten nedværdigende, krænkende eller pinlig for mig, ville jeg sige det til en voksen”

         

        Tag stilling ved at stille dig ved det usynlige termometer i lokalet. Venstre side af lokalet er 0 grader og højre side af lokalet er 100 grader. Hvis du er fuldkommen enig i udsagnet, skal du stille dig ved 100 grader, og hvis du er fuldkommen uenig i udsagnet, skal du stille dig ved 0 grader. Det er også tilladt at stille sig et sted i midten.

        10 minutter
        Øvelse 3

        Så hurtigt kan det gå

        I denne øvelse skal vi se på, hvor hurtigt ulovlig video- eller billeddeling kan gå.

        Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

        1. Om lidt skal vi kigge på en grafik fra Rigspolitiet, der viser antal delinger i den såkaldte ‘Umbrella-sag’.
        2. Først gennemgår vi i fællesskab, hvad Umbrella-sagen gik ud på.
        3. Derefter skal I i mindre grupper kigge på nogle nedslag i grafikken fra Rigspolitiet.
        4. Når I har talt i grupper, samler vi op i fællesskab med afsæt i spørgsmålene på det følgende slide.
        5. Til slut læser vi i fællesskab den vigtige pointe, som står på det efterfølgende slide.

        Umbrella-sagen forklaret

        • Umbrella-sagen begynder i 2015. Her bliver krænkende video-materiale af to 15-årige nemlig optaget og delt for første gang.
        • To år senere – i 2017 – er videoen blevet delt cirka 4.500 gange. Det er særligt på Facebook og Messenger, at videoen deles.
        • I 2018 bliver næsten 900 personer dømt for at have delt videoen – mange af de dømte er under 18 år.
        • I 2019 og 2020 falder der flere domme, fordi videoen fortsat bliver delt.

        Grafik: Delinger i Umbrella-sagen

        Nedslag i delinger

        Her ses de første delinger af videoen. Den tredje person, som modtager videoen, deler den med 10 andre personer. Den 23.08.2015 er der altså 13 personer i alt, som enten har delt eller modtaget videoen.

        Kilde: Rigspolitiet

        Nedslag i delinger

        Her ses de videre delinger. Den 16.09.2015 er videoen blevet delt knapt 60 gange.

        Kilde: Rigspolitiet.

        Nedslag i delinger

        Her ses antallet af delinger den 25.09.2015. På dette tidspunkt er videoen blevet delt omkring 400 gange.

        Kilde: Rigspolitiet.

         

        Vi taler i fællesskab om:

        • Hvilken udvikling i delinger viser grafikken fra Rigspolitiet?
        • Hvorfor tror I, at det kan gå så hurtigt med delinger?
        • Hvad tænker I, når I ser grafikken? Er I overraskede, eller synes I det er forventeligt?

        Vigtig pointe

        Det er ALDRIG din skyld, hvis andre deler intime billeder eller videoer af dig på nettet – uanset omstændighederne.

        Det er til gengæld alles ansvar at sige fra og undlade at dele krænkende billeder og indhold – også selvom det er svært!

        10 minutter
        Øvelse 4

        Søg hjælp!

        I denne øvelse skal vi se en kort video med gode råd til, hvad du kan gøre, hvis du har fået delt et billede eller en video ulovligt.

        Øvelsesvejledning – sådan gør vi:

        1. Om lidt skal vi se en brevkasse-video med en række gode råd, hvis du har fået delt et billede eller video ulovligt.
        2. Når vi har set videoen, taler vi i fællesskab om, hvor og hvordan kan konkret kan få hjælp, hvis uheldet er ude.

        Videoklip: Brevkasse

        Vi taler i fællesskab om:

        • Hvilke tre råd giver rådgiveren Sophie i videoklippet?
        • Hvis I selv skulle svare på brevet, hvilket fjerde råd ville I så give afsenderen?

        Få hjælp hos SletDet Rådgivningen

        Du kan tale med SletDet Rådgivningen i Red Barnet om alt, der handler om børn og unges liv på nettet. Ring på 29 27 01 01. 

        5 minutter

        Fælles opsamling – hvad tager vi med os?

        I dag har vi talt om digitale krænkelser. Vi har set en kortfilm, lyttet til lydcases, kigget på en grafik over delinger i Umbrella-sagen og talt om, hvor man kan søge hjælp.

        Fælles opsamling:

        Enkeltvis:

        • Brug et minut på at tænke over, hvordan du vil forklare, hvad digitale krænkelser er.

        To og to:

        • Fortæl hver jeres forklaring til hinanden. Hvilke ligheder og forskelle lægger I mærke til?

        Vi taler i fællesskab om:

        • Hvor enige/uenige var I i hinandens forklaringer?
        • Hvad synes I var mest interessant i dag?
        • Vil I gøre noget anderledes i fremtiden på baggrund af den viden, som I har fået gennem materialet?