Gennem en række øvelser får eleverne indblik i en central del af Børnekonventionen – børns ret til et trygt liv. Du kan bruge materialet til at sætte fokus på klassens fællesskab og børnenes evner til at kommunikere, lytte og samskabe. Det træner også elevernes forståelse af, hvornår og hvordan de selv og andre føler tryghed.
Introduktion
Tryghed er en grundlæggende ret for alle børn – det står i Børnekonventionen. Det er derfor vi gør dog klogt i, ikke bare at sikre børns tryghed, men at hjælpe børnene til at bidrage til at sikre deres egen og andres tryghed også.
Formål
Formålet med materialet ‘At have det trygt og rart’ er, at give elever i indskolingen mulighed for at arbejde aktivt med tryghed til årets Børnerettighedsdag og desuden:
Materialets opbygning:
Materialet består af en velkomst, grundviden, fire øvelser med fokus på tryghed, og til slut en opsamling. Vi opfordrer til, at I gennemfører øvelserne i rækkefølge.
Kobling til FN’s Børnekonvention
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettigheder:
Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.