Find ro
online undervisning
Intro
Her kan du finde eksempler på små aktiviteter, der har til formål at berolige og nedregulere eleverne. Aktiviteterne er rolige, omsorgsfulde og afspændende. De kan være med til at styrke elevernes krops- og grænsefornemmelse.
Aldersgruppe: Mellemtrin og udskoling
Mærk kroppen
Tid: 10 minutter
Sådan gør I
- I mødes online, hvor du giver en fælles introduktion til aktiviteten.
- Lav en serie af bevægelser, som eleverne skal gentage, fx:
- Englehop
- Ned på maven
- Ud i bredstående stilling
- Englehop igen
- Bed eleverne om at slukke for deres kamera, hvis de har lyst til det.
- Bed eleverne om at stå oprejste med lukkede øjne og mærke deres krop indefra.
- Guide eleverne ved med en rolig stemmeføring at sige, hvor de skal fokusere: Start fx med fødderne og gå kroppen igennem op til toppen af hovedet.
Afspænding
Tid: 10-15 minutter
Forberedelse
- Afslappende og rolig musik
- Hver elev skal finde et tæppe eller en dyne, de kan ligge på. De kan fx ligge i deres seng. De behøver ikke at kunne se skærmen men kun høre lyden.
Sådan gør I
- Fortæl eleverne, at I sammen skal lave en afspændingsøvelse, som de også kan bruge på egen hånd, hvis de har brug for lidt ro i krop og hoved.
- Forklar, at du vil afspille noget roligt musik og guide dem undervejs. Mind eleverne om, at de selv må bestemme, om de vil følge instrukserne eller bare ligge stille og lytte til musikken.
- Sørg for, at alle har et sted, hvor de kan ligge derhjemme. Eleverne må gerne slukke for deres kamera under denne øvelse.
- Sæt musikken på, og guid eleverne i at slappe af i kroppen, evt. med udgangspunkt i nedenstående forslag. Sørg for at tale roligt, og læg pauser ind, hvor det passer:
5. Kort tid inden musikken slutter, kan du gøre eleverne opmærksomme på, at øvelsen er ved at slutte, så de kan begynde at strække sig lidt og åbne øjnene i deres eget tempo, og sætte sig tilbage foran skærmen.
Et trygt sted
Tid: 10-20 minutter
Forberedelse
- Afslappende og rolig musik
Sådan gør I
- Fortæl eleverne, at I nu skal lave en øvelse, hvor de skal besøge deres indre ’trygge sted’. Tal med eleverne om, at alle har et indre trygt sted. Når man giver sig selv ro og plads til at besøge sit indre trygge sted, kan man fx lære mere om sine følelser, og hvad de forsøger at fortælle en.
- Bed eleverne om at slukke deres kamera.
- Bed dem om at sidde i en behagelig stilling med øjnene lukket (eller se ned i bordet/gulvet foran dem).
- Fortæl eleverne, at du stiller nogle spørgsmål undervejs, og at de skal svare inden i dem selv uden at sige det højt.
- Forslag til instruktion. Sørg for at tale roligt, og læg pauser ind, hvor det passer:
6. Lad eleverne åbne deres øjne i deres eget tempo.
7. Hvis du vurderer, at det er relevant i gruppen, kan du give eleverne tid til at tegne en tegning af deres trygge sted.
Tip
Forslag til efterfølgende dialog:
- Spørg, om der er nogen, der har lyst til at fortælle lidt om deres trygge sted.
- Hvordan føltes det at besøge sit trygge sted?
- Var det svært at koncentrere sig?
Aktiviteten er hentet fra Red Barnets materiale Lege Sammen.
Et rart minde
Tid: 10-20 minutter
Forberedelse
- Papir
- Farveblyanter
Sådan gør I
- Bed eleverne om at sætte sig godt til rette. Forklar dem, at de nu skal tænke på et positivt minde med en vigtig person i deres liv.
- Forslag til instruktion. Sørg for at tale roligt, og læg pauser ind, hvor det passer:
3. Når eleverne har siddet lidt, så bed dem om at åbne øjnene og bevæge kroppen langsomt og evt. strække sig.
4. Fortæl dem, at de nu skal tegne den situation, som de forestillede sig, eller skrive om den på papiret foran dem (ca. ti minutter).