Find ro

online undervisning

Intro

Her kan du finde eksempler på små aktiviteter, der har til formål at berolige og nedregulere eleverne. Aktiviteterne er rolige, omsorgsfulde og afspændende. De kan være med til at styrke elevernes krops- og grænsefornemmelse. 

Aldersgruppe: Mellemtrin og udskoling 

Opmærksomhedspunkter ved online undervisning  

  • Det er svært at aflæse ansigtsudtryk og kropssprog gennem skærmen. Vær ekstra opmærksom på, hvordan eleverne reagerer på den aktivitet, du sætter i gang, og følg op med elever, der har behov for det.  

  • Vurr altid, om den aktivitet du sætter i gang, skaber tryghed og mulighed for værdig deltagelse for alle. Det kan fx føles utrygt at have kameraet tændt ved nogle aktiviteter. 
  • Deltag selv i aktiviteterne – du er jo også en del af klassens fællesskab. 

Mærk kroppen

Tid: 10 minutter 

Sådan gør I 

  1. I mødes online, hvor du giver en fælles introduktion til aktiviteten. 
  2. Lav en serie af bevægelser, som eleverne skal gentage, fx: 

    • Englehop
    • Ned på maven
    • Ud i bredstående stilling
    • Englehop igen 

  3. Bed eleverne om at slukke for deres kamera, hvis de har lyst til det.
  4. Bed eleverne om at stå oprejste med lukkede øjne og mærke deres krop indefra. 
  5. Guide eleverne ved med en rolig stemmeføring at sige, hvor de skal fokusere: Start fx med fødderne og gå kroppen igennem op til toppen af hovedet.

Tip

Forslag til efterfølgende dialog: 

  • Hvad synes I om legen? 
  • Hvordan var det at skulle fokusere på sin krop (fødderne, benene, maven, ryggen, armene, hænderne og hovedet)?  

Aktiviteten er hentet fra Red Barnets materiale Lege Sammen.

Afspænding

Tid: 10-15 minutter  

Forberedelse 

  • Afslappende og rolig musik 
  • Hver elev skal finde et tæppe eller en dyne, de kan ligge på. De kan fx ligge i deres seng. De behøver ikke at kunne se skærmen men kun høre lyden.  

Sådan gør I 

  1. Fortæl eleverne, at I sammen skal lave en afspændingsøvelse, som de også kan bruge på egen hånd, hvis de har brug for lidt ro i krop og hoved.  
  2. Forklar, at du vil afspille noget roligt musik og guide dem undervejs. Mind eleverne om, at de selv må bestemme, om de vil følge instrukserne eller bare ligge stille og lytte til musikken.  
  3. Sørg for, at alle har et sted, hvor de kan ligge derhjemme. Eleverne må gerne slukke for deres kamera under denne øvelse. 
  4. Sæt musikken på, og guid eleverne i at slappe af i kroppen, evt. med udgangspunkt i nedenstående forslag. Sørg for at tale roligt, og læg pauser ind, hvor det passer: 

  • Mærk hele din krop, og mærk, hvordan den hviler på underlaget.  

  • Mærk, hvordan din krop helt af sig selv trækker vejret … forsøg at lægge mærke til rytmen i din vejrtrækning … du skal ikke ændre vejrtrækningen … bare mærk rytmen… 

  • Du kan evt. lægge dine hænder på din mave og mærke, hvordan din mave hæver og sænker sig i samme rytme som din vejrtrækning …  

  • Mærk dine fødder ... dine underben … dine knæ … lår og hofter … dine hænder … dine arme … dine skuldre … hele din ryg … din mave … din brystkasse og dine lunger … din hals … dit ansigt … hele dit hoved … og til sidst hele din krop.  

  • Lig og mærk hele din krop, og giv dig selv en pause.

5. Kort tid inden musikken slutter, kan du gøre eleverne opmærksomme på, at øvelsen er ved at slutte, så de kan begynde at strække sig lidt og åbne øjnene i deres eget tempo, og sætte sig tilbage foran skærmen. 

Tip

Forslag til efterfølgende dialog: 

  • Kunne I mærke en forskel i kroppen før og efter øvelsen? 
  • Hvordan var det at være opmærksom på sin vejrtrækning? 
  • Lagde I mærke til, om I var spændte nogle steder i kroppen? 
  • Tror I, at I kunne bruge øvelsen selv, når I har brug for lidt ro og stilhed? 
  • Har I evt. noget roligt musik derhjemme, som I kan bruge? 

Aktiviteten er hentet fra Red Barnets materiale Lege Sammen. 

Et trygt sted

Tid: 10-20 minutter  

Forberedelse 

  • Afslappende og rolig musik 

Sådan gør I 

  1. Fortæl eleverne, at I nu skal lave en øvelse, hvor de skal besøge deres indre ’trygge sted’. Tal med eleverne om, at alle har et indre trygt sted. Når man giver sig selv ro og plads til at besøge sit indre trygge sted, kan man fx lære mere om sine følelser, og hvad de forsøger at fortælle en. 
  2. Bed eleverne om at slukke deres kamera.
  3. Bed dem om at sidde i en behagelig stilling med øjnene lukket (eller se ned i bordet/gulvet foran dem). 
  4. Fortæl eleverne, at du stiller nogle spørgsmål undervejs, og at de skal svare inden i dem selv uden at sige det højt. 
  5. Forslag til instruktion. Sørg for at tale roligt, og læg pauser ind, hvor det passer:  

  • I dag skal vi bruge vores fantasi og opmærksomhed til at forestille os, hvordan vores indre trygge sted ser ud. Nogle gange – når vi oplever voldsomme følelser, fx tristhed, vrede, nervøsitet – så kan det være en hjælp at forestille os et rart sted, hvor vi føler os trygge og rolige.  

  • Tæl tre af dine indåndinger uden at lave din vejrtrækning om.  

  • Forestil dig et sted, hvor du føler dig tryg, rolig og glad … Stedet, som du forestiller dig, kan enten være et rigtigt sted, du kender, eller et sted, som du selv finder på … Forestil dig, at du nu er det sted … se dig lidt omkring … hvordan ser dit trygge sted ud? Se, om du kan se så mange detaljer fra dit trygge sted som muligt – se farverne … Forestil dig, at du går langsomt rundt i dit trygge sted. Se, hvordan det ser ud, og mærk, hvordan tingene føles. Er der nogle lyde? (Måske vinden, der suser, fugle eller lyden af vand/hav eller noget helt andet). Er der en sol, der varmer dig? Er der nogle bestemte lugte/dufte? Dette er dit eget trygge sted, og du kan selv bestemme, hvordan der skal se ud.  

  • Forestil dig nu, at der er en person sammen med dig i dit trygge sted. Det skal være en person, der betyder meget for dig, og som altid behandler dig godt. Det kan også være et kæledyr eller en karakter fra en film, der symboliserer styrke og venlighed … Forestil dig, at du går langsomt rundt sammen med denne anden i dit trygge sted. Den anden er der kun for at passe på dig og hjælpe dig …  

  • Tag nu et sidste kig rundt på dit trygge sted. Husk, at du altid kan forestille dig dette sted, når som helst du har brug for det – og at din hjælper altid vil være der, når du ønsker det.  
  • Det kan også være godt at forestille sig sit trygge sted, hvis du er ked af det, vred eller noget helt tredje. Når du besøger dit trygge sted, så kan du nogle gange komme i tanke om, hvad der kunne være en hjælp at gøre i situationen.  

  • Forbered dig nu på at forlade dit trygge sted og åbne øjnene og bevæge dine hænder, arme, ben og fødder … 

6. Lad eleverne åbne deres øjne i deres eget tempo. 
7. 
Hvis du vurderer, at det er relevant i gruppen, kan du give eleverne tid til at tegne en tegning af deres trygge sted. 

Tip

Forslag til efterfølgende dialog: 

  • Spørg, om der er nogen, der har lyst til at fortælle lidt om deres trygge sted. 
  • Hvordan føltes det at besøge sit trygge sted? 
  • Var det svært at koncentrere sig?  

Aktiviteten er hentet fra Red Barnets materiale Lege Sammen.  

Et rart minde

Tid: 10-20 minutter 

Forberedelse 

  • Papir 
  • Farveblyanter 

Sådan gør I 

  1. Bed eleverne om at sætte sig godt til rette. Forklar dem, at de nu skal tænke på et positivt minde med en vigtig person i deres liv.   
  2. Forslag til instruktion. Sørg for at tale roligt, og læg pauser ind, hvor det passer: 

  • Nu må I gerne lukke jeres øjne, hvis I har lyst. Hvis ikke du har lyst til at lukke øjnene, så kan du også vælge at se ned i gulvet eller bordet foran dig.
     
     
  • Læg nu mærke til hele din krop … sidder du godt? Du kan evt. bevæge dig lidt, så du kan finde en måde at sidde på, som er rar for dig.  

  • Tænk nu på en vigtig person i dit liv… se, om du kan komme i tanke om engang, hvor du var sammen med denne person, og du bare følte dig godt tilpas, varm, glad og tryg. …  

  • Prøv nu at se, om du kan mærke den stemning, der var …  

  • Kan du huske omgivelserne hvor var I henne hvad lavede I hvordan så der ud 
  • Prøv nu at huske denne situation i et par minutter …  

  • Om lidt siger jeg til, og så kan du åbne øjnene og tegne situationen eller skrive om den. 

3. Når eleverne har siddet lidt, så bed dem om at åbne øjnene og bevæge kroppen langsomt og evt. strække sig.  
4. Fortæl dem, at de nu skal tegne den situation, som de forestillede sig, eller skrive om den på papiret foran dem (ca. ti minutter).

Tip  

Forslag til efterfølgende dialog: 

  • Hvordan føltes det at tænke tilbage på en god og tryg situation? 
  • Lagde I mærke til noget bestemt? 
  • Hvordan var det at tegne jeres minde? 

Bed evt. eleverne om at slukke deres kameraer, imens de sidder med lukkede øjne.  

Aktiviteten er hentet fra Red Barnets materiale Lege Sammen.